vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • travan
    • June 2005
    • 121

    vatten

    Vattnet som kommer från kranen här är väldigt dåligt för akvariebruk...och jag har yngel i akvariet kan jag byta vatten utan att dom dör???
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    är det egen brunn ?
    vet du på vilket sätt vattnet är dåligt ?

    kan ju använda vattenberedningsmedel ska ju göra vattnet mer akvarievänligt.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • platy5
      • May 2005
      • 1087

      #3
      Ja det går hur annars byter du vatten då ?
      __________________________________________
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

      Kommentar

      • travan
        • June 2005
        • 121

        #4
        de tar bort bakterier me uv stråling eller nåt sånt...jag tänkte på om ynglen är känsligare för sånt vatten...

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          mindre bakterier är ju inte fel så ja kan bara se positiva fördelar med att "dom" kör med uv ljus.

          det enda som kan va kvar i vattnet skulle va döda bakterier men det bör dom ha tatt bort med filter.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • travan
            • June 2005
            • 121

            #6
            men vad jag fatta för var det några bakterier som var bra till fiskar som dog...men är ynglen känsligare??

            Kommentar

            • Mr B
              • September 2004
              • 1310

              #7
              de bra bakterierna lever o frodas i ditt akvarium i alla fall, så det bör inte vara något problem av den anledningen...

              Lycka till.
              B!

              Kommentar

              • travan
                • June 2005
                • 121

                #8
                okii men fiskarna blri så konstiga efter vattenbytena...de blir slöa och skygga...annars är de jätte pigga och är jämt där jag sitter och kollar på dom...i början när jag starta det så köpte jag två skalarer och den ena dog efter några timmar och den andra efter nån dag...och de i affären sa att det var vattnet...

                Kommentar

                • gladhertha
                  • February 2005
                  • 1755

                  #9
                  Ursprungligen postat av travan
                  okii men fiskarna blri så konstiga efter vattenbytena...de blir slöa och skygga...annars är de jätte pigga och är jämt där jag sitter och kollar på dom...i början när jag starta det så köpte jag två skalarer och den ena dog efter några timmar och den andra efter nån dag...och de i affären sa att det var vattnet...
                  Oftast blir fiskarna lite omskakade efter vattenbytet. Inte så konstigt..Tänk om du var en fisk och helt plötsligt började vattnet sjunka och de plaskade överallt? ungefär som en storm?

                  Och lyssna inte allt för mycket på affärens personal om du inte är 100 på att de är pålitliga och att du "känner dom" lite. Oftast sånna här zooaffärer som har allt från guppys till kaniner har inte riktigt koll på allt, som t.ex fiskar och akvarium.
                  Mvh Hanna
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Vet inte vad det är för konstigt vatten du har men nog låter det som om du bör använda ett vattenberedningspreparat vid vattenbytena samt försöka oftare men betydligt mindre varje gång.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • travan
                      • June 2005
                      • 121

                      #11
                      jag byter lite mindre än 1/3 av vattnet...en gång i veckan...kan fiskarna vänja sej vid vatten bytena....för jag vill inte ha massa preparat i onödan...men behövs det så får jag ju skaffa det...Jag vet inte heller vad det är med vattnet här men jag har hört med andra som har akvarier i trakten och dom har oxå samma problem så det är inte bara jag....

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Byt 1/6 istället 2 ggr i veckan och använd vattenberedningsmedel typ Aqua Safe
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • travan
                          • June 2005
                          • 121

                          #13
                          okiii ja det är ju värt ett försök i alla fall.. tack för tipset

                          Kommentar

                          Arbetssätt...