Få bästa balans i akvariet hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maethor
    • December 2004
    • 675

    Få bästa balans i akvariet hur?

    Får hem ett nytt akvarium på 105L på Torsdag. Hur ska jag göra för att få den bästa balansen så fort som möjligt?
    Jag har ett kar på 64L som det är jätte bra balans i, filtret är helt inkört (har varit igång sedan December). Kan jag flytta över det vattnet till det nya akvariet och fylla på med nytt i det på 64L? Jag tänkte det är ju ett helt nytt filter i det nya akvariet och det gamla filtret borde ju ha lätt att klara av nytt vatten.

    Lite tjorvigt men hoppas ni fattar
    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
    54L: ca 15 kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L (marin): 3kamphanar
    6x2L: Kamphanar

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702
  • Paniktandborste
    • March 2005
    • 330

    #2
    har läst att själva vattnet inte innehåller särskilt mycket nyttobakterier utan att det mesta sitter i bottensubstratet och i filtret.
    Aka Pixel eller Bildpunkt

    Kommentar

    • Maethor
      • December 2004
      • 675

      #3
      Okej. hmm... hur ska man göra då, tro?
      112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
      105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
      54L: ca 15 kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L (marin): 3kamphanar
      6x2L: Kamphanar

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

      Kommentar

      • Paniktandborste
        • March 2005
        • 330

        #4
        antingen om du kan flytta det gammla filtret till det nya och sätta det nya i det gammla sålänge det inte blir alltför kraftigt..

        en annan tanke jag fick var att ta lite bottensubstrat och lägga i en nätpåse eller dylikt och hänga framför utblåset på pumpen har ioförsig ingen aning om det funkar men kanske
        Aka Pixel eller Bildpunkt

        Kommentar

        • Maethor
          • December 2004
          • 675

          #5
          det nya filtret är ett fluval 2+ och det gamla är ett Brio 2 (tror jag) som igentligen är för litet för ett kar på 64L emn det funkar ändå.
          hmm.. jag tror att jag chansar att det går lika bra som med det på 64L som blev perfekt direkt
          112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
          105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
          54L: ca 15 kamphanar
          90L: 3kamphanar
          90L: 3kamphanar
          90L (marin): 3kamphanar
          6x2L: Kamphanar

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

          Kommentar

          • Norpis
            • November 2004
            • 305

            #6
            Ta och vrid ur det gamla filtret i vattnet i det nya karet.
            Blir ganska smutsigt ett tag men till sist har allt bagglet åkt in i det nya filtret.
            Har funkat bra för mig att göra så.

            Kommentar

            • fredrikakesson
              • November 2003
              • 1363

              #7
              Hej
              Om du ska avveckla det gamla och flytta över fiskarna till det nya så skulle jag göra enligt följande.Jag gjorde operationen i vintras 0 nitrit från första stund.Ta det lite lugnt och försiktigt med matningen dom första veckorna bara.
              1.Gör iordning det nya karet med det nya filtret och fyll på vatten
              2.Låt stå så att luftbubblorna försvinner och tempen är rätt.
              3.Flytta över gamla filtret och ev dra ner cirkulationen till minium
              4.Flytta över fiskarna
              Fredrik

              Kommentar

              • Lucas_no1

                #8
                Ska du flytta fiskarna till det nya karet så tycker jag du ska göra allt på samma gång.
                Flytta grus stenar växter pump och vatten till det nya karet.
                Flytta sedan fiskarna.
                Du behöver då ej koppa in dom.
                Sen fyller du på med mer vatten.
                Det blir som ett vattenbyte för fiskarna.
                När det gått en vecka kan du ta filtermaterialet och sättta det i nya pumpen.

                Lovar att du inte kommer få några problem alls.

                Kommentar

                • Maethor
                  • December 2004
                  • 675

                  #9
                  Det är bara 8 neontetror och 3 guramin som ska flytta från det gamla akvariet men det ska fortsätta att vara igång.
                  Koppa i fiskarna brukar jag aldrig göra är för lat för det. Men det har funkar bra ändå.
                  Men det var ett bra förslag att vrida ur det gamla filtret i det nya vattnet, vist ska man vara noga med att tempen är densamma då så att bakterierna inte dör?
                  112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                  105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                  54L: ca 15 kamphanar
                  90L: 3kamphanar
                  90L: 3kamphanar
                  90L (marin): 3kamphanar
                  6x2L: Kamphanar

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                  Kommentar

                  Arbetssätt...