Kan man köra PMDD...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jampan
    • June 2005
    • 55

    Kan man köra PMDD...

    när man bara haft igång karet i ca 2 veckor efter en flytt? Vill ju inte joxa för mkt. Jag städade dock inte filtret vid flytten så alla bakterier borde finnas kvar om de spelar roll. Har hittills bara haft i NutriSI, vill höra med er innan jag har i N och P.
  • dinajel
    • November 2004
    • 606

    #2
    Det ska inte vara nåt problem att köra igång med N och P (och K och C) också.
    Bilder på mina akvarier.

    Kommentar

    • jampan
      • June 2005
      • 55

      #3
      Tack för svaret!

      Då kör jag lite försiktigt.

      Kommentar

      • dinajel
        • November 2004
        • 606

        #4
        Ursprungligen postat av jampan
        Då kör jag lite försiktigt.
        Det tycker jag inte du behöver. Bättre att köra i rejält med gödning så att det inte blir brister och alla växter har vad de behöver. Tycker mej har läst en hel del på sistone om att det är betydligt större risk att undergöda än att övergöda. (Typ 100 ppm NO3 var tydligen inga större problem.)

        Rätta mej någon om jag är ute på hal is. Jag är fortfarande en newbie när det gäller såna här ämnen.
        Bilder på mina akvarier.

        Kommentar

        • Pannecke
          • January 2005
          • 1325

          #5
          Som det är sagt tidigare i andra trådar med PMDD så kan inte växterna ta upp NutriSi om de inte får KNO3 och KH2PO4. Så gör som dinajel säger och dra på som vanligt. Växterna behöver all näring som den kan få. Speciellt kväve.
          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #6
            Här var länken som jag letade efter, som visar "Non limiting max growth rate". Den visar rätt tydligt att man kan göda rätt bra innan problem uppstår.



            Och den bilden kommer från den här artikeln av Tom Barr som känns lite rekommenderad läsning vad gäller EI.

            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • jampan
              • June 2005
              • 55

              #7
              Tackar!

              Jag kör i N och P oxå!

              Kommentar

              Arbetssätt...