Syrebrist efter ett vattenbyte.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HazelCR

    Syrebrist efter ett vattenbyte.

    Igår kväll var det vattenbyte i mitt 500 liters malawiakvarium. Idag på morgonen stod många av fiskarna längst upp vid ytan och kippade efter syre?
    Det finns ju akvarister som menar att om fiskarna står vid ytan så är det syrebrist och om de står några cm från ytan och mår pyton så ar det nitrit. Jag får nog tro på det efter dagens f.m.
    Hur kunde det bli så här? Jo, svaret är att jag tappade i vatten så att vattenytan kom ca 2-3 cm högre än tidigare. Därmed fick inte mitt ytterfilter med strilrör fart på ytvattnet tillräckligt mycket. Detta resulterar ju i dålig syresättning.
    Jag placerade ett innerfilter, en AM-top, i akvariet och problemet med kippande fiskar försvann nästan omgående. Iaf syns inget ovanligt efter 15 minuter.
    Innerfiltret får sitta kvar i fortsättningen.
    Jag berättar historien så att ni slipper göra om mitt lilla misstag, som skulle ha kunnat sluta mycket värre. Eller finns det någon annan förklaring på mina fiskars beteende?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nej det är väl sannolikt som du skriver - verkar dock ändå lite underligt eftersom färskt vatten är betydligt syrerikare än det gamla.

    Så något annat i kombination med detta borde också ha inträffat - men vad?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • HazelCR

      #3
      Varmt vatten kan ju inte innehålla lika mycket syre som lite svalare, men så var det inte heller. Om man skulle hamna på en temperatur uppemot 32 i akvariet, så skulle väl fiskarna flämta.
      Kan omrörning i gruset, frigöra någonting, så att fiskarna hamnar flämtande längst upp vid ytan? Jag bökade lite mer än vänligt, eftersom jag skulle håva upp några tuggande honor.
      Senast redigerad av Gäst; 19 June 2005, 04:24.

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Jag tror på din första teori. Så där gör mina skivtetror också om cirkulationen råkar bli lite sämre. Det brukar inte vara så bra snurr på ytterfilter - så varför strilrör? Jag har en Powerhead 802 (1500 l/tim) utan strilrör i mitt 200-liters med Malawiciklider, och det är alldeles lagom.
        Om du vill sprida vattnet lite lagom kan jag tipsa om ett Y-rör i plast som finns i båtaffärer (där finns en massa praktiska saker till vettiga priser).
        mvh Daniel
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • HazelCR

          #5
          Ursprungligen postat av daniel60
          så varför strilrör?
          mvh Daniel
          Kanske bara därför att Eheim skickar med en sådan i kartongen.
          Cirkulationen har varit tillräcklig tidigare, men den blir väl för klen efter att pumpen varit igång några månader. Normalt har jag ett extra filter också, men efter ett havari blev det bara ett ett tag.
          Mitt akvarium är ett åttakantigt med hål i mittet, mycket märkligt eller? Iaf karet ger en bra naturlig snurr på vattnet, en rundbana.

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #6
            Låter märkligt, helt klart. För att spåna lite (vet rätt lite om ditt kar) så kanske fiskbelastningen är rätt stor (vanligt i Malawikar). Ett vattenbyte och stöket i botten kan ha lett till att bakterier har dött i större utsträckning än normalt, vilket då förbrukar mer syre vid nedbrytningen. Om karet legat "på gränsen" innan, så kan det i kombination med att strilröret hamnat under vattenytan, ha gjort att balansen tippat över - med resultatet att firrarna flämtar.

            Men det är spånerier. Tur att det gick bra i allafall, attans trist att förlora firrar på sådana saker. Låter bra att ha ett extra filter i karet.

            Mvh

            /Patrik

            Kommentar

            • HazelCR

              #7
              Du har rätt i att fiskbelastningen ligger på gränsen eller låg. Jag plockade bort en grupp Golden. Egentligen borde jag avlasta lite till genom att plocka bort någon hane t.ex flavus eller trewavasae, men jag tycker att de är så vackra både de blå och marmelade cat.
              Senast redigerad av Gäst; 19 June 2005, 12:04.

              Kommentar

              Arbetssätt...