Aquatan dosering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    Aquatan dosering

    På min lilla burk med aqutan står det 5ml/20liter vatten. Men när jag gör vattenbyten, ska jag då hälla i efter hur stort mitt akvarium är eller efter hur mycket vatten jag byter !?
    Tjopp...
  • Idanajad
    • May 2005
    • 465

    #2
    Dosera efter hur mycket nytt vatten du häller i. Det du har i akvariet är väl redan preparerat.
    Peccator est aquarifex

    Kommentar

    • Jimk
      • March 2005
      • 332

      #3
      ??? Jag har ställt samma fråga tidigare och fick svaret att jag skulle dosera efter hur stort akvariet är???
      //Jimk

      Lite bilder

      Kommentar

      • sacha
        • May 2005
        • 1016

        #4
        Hmm..de låter ju märkligt. Dock måste jag ju seja att de låter väldigt logiskt de som Idanajad sejer eftersom det är ju faktiskt så att de man har i akvariet är ju faktiskt redan behandlat. Frågan är ifall fisken kan ta skada ifall man överdosersar...eller om de bara kostar extra pengar i form av slöseri...
        Tjopp...

        Kommentar

        • Idanajad
          • May 2005
          • 465

          #5
          Aqutan binder tungmetaller och neutraliserar klor och kloramin som kan finnas i vattenledningsvattnet. Inget av detta bildas i akvariet, utan den väg det kan komma är via kranen, dvs. från vattenverket eller i rören på vägen (eller från brunnen om man nu har en sån). När man startar ett akvarium doserar man förstås i hela vattenmängden, men sedan bara i det nya vattnet. (Snart skriver nog någon att det är helt onödigt att använda vattenberedningsmedel överhuvudtaget, men jag nöjer mig med att tycka att det är onödigt att överdosera.)
          Peccator est aquarifex

          Kommentar

          • sacha
            • May 2005
            • 1016

            #6
            hehehe... =)

            Jag tackar för svaret...ja kör på att dosera efter vattenbytesmängden...de låter logiskt som sagt...Det är säkert många som tycker de e onödigt, men ja har använt aquatan och även ett pulver som man ska ta 1tesked av varje v. för att förebygga sjukdomar, å även lite växt medel... å fiskarna verkar må vädligt bra, ca:10dagar i mitt kar nu ..så ja forsätter nog med lite tillsatser
            Tjopp...

            Kommentar

            Arbetssätt...