akvarium utan vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Turbo
    • April 2004
    • 330

    akvarium utan vattenbyte?

    Tjena!, jag undrade om nån har idéer på hur man kan starta och föra ett akvarium som sköter sig själv?

    Har funderat på att starta ett litet akvarium på 10-20 liter fyllt med växter och lite fiskar. Malar och sniglar (makro-liv) tar hand om ruttnande växtdelar och gammal mat. Bakterier i sanden tar hand om vidare kväveföreningar för att växterna sedan ska ta upp näring. Tätt satta växter ger stor bakterie yta i akvariumet, som renar vattnet osv... Detta akvarium skulle alltså verka utan pump, och vattenbyten, doppvärmare är eventuellt inte heller så nödvändig eftersom karet e så litet. Tror ni att akvariumet kan klara av och rena sig själv?

    Vad tror ni? [- det blir eventuellt ett projektarbete i trean (gymn.)....]
    60 liter -personligt projekt
    150 liter -sällskap

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Har du läst http://www.zoopet.com/index.php?opti...=165&Itemid=82
    Det finns länkar om akvariehobbyns historia på nätet, från den tiden då man inte bytte vatten, men jag har inte dem kvar så sök.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      kommer nog behöva iallafall en syresten.

      växterna förbrukar syre nattetid efter vad jag läst.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Iris A
        • October 2004
        • 158

        #4
        Hej!
        Gå in på projekt och sök "kretsloppsakvarie" så får du en lång tråd om "Hampus" planeringar och igångsättande (24/4 -05). Han ville bygga ett självförsörjande akvarium, så det är inte riktigt samma idé, men ger säkert en del nyttig info ändå.

        Lycka till!
        Iris

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #5
          Jag tror det är ruggigt svårt med sötvatten i vart fall. Har sett ett exempel på saltvatten (utan fisk och kring 100 liter) som sades sköta sig självt. Har funderat en hel del på ett kretsloppskar, och just kretsloppet är kruxet. En viss skötsel tror jag är omöjlig att komma ifrån, växterna behöver t ex ljusenergi, vatten kan dunsta etc. Akvariet får inte heller innehålla för många större djur, t ex fiskar.

          Månne går det att genomföra med guppy, alternativt någon liten sötvattensräka som "huvudattraktion". Läste om ett exempel med en damejeanne (sådan man jäser vin i), där det fanns ett gäng växter samt några Guppy. Dessa festade på sina egna yngel till och från, mer mat än alger och yngel behövdes inte. Väldigt lätt att stoppa avdunstning med en kork i det fallet i allafall.

          Diane Walstad har provat en del lowtech-varianter med växter. Hon matar dock en hel del, och det kanske inte ingår i ditt kretsloppstänkande. Ett tips är i vart fall "The Echology of the Planted Aquarium" av just Walstad. Kanske kan ge några uppslag.

          Har även funderat på storlek på ett kretsloppskar, och jag tror det blir svårare att genomföra med mindre vattenvolym. En damm i naturen som "sköter sig själv" innehåller bara den rätt många hundra liter vatten. Och sällan någon fisk alls.

          Well. Jag har inte provat själv på allvar, men det här var några av mina funderingar kring ett sådant projekt. Kör du igång och får några fina idéer så skriv gärna mer om hur det gick - jag är intresserad av det. Hoppas inte du blev nedslagen...

          Stort lycka till!!

          /Patrik

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Väldigt lätt att stoppa avdunstning med en kork i det fallet i allafall.
            och då dör fisken för det inte kan komma in luft som tar med sej syre.
            även växter förbrukar syre nattetid.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #7
              Inte nödvändigtvis. Växter producerar också syre, och det är i nödfall de konsumerar över sin egen produktion sett över ett dygn. Men kruxet är ju här att åstadkomma en balans. Guppy tål en hel del (om det är vildformen/akvarieodlade ex under lång period), så de torde palla med lite lägre syrenivåer. Är det för mycket växter i förhållande till en "instängd" volym, så kanske syrehalten tvärtom blir för hög. Vet inte hur lång tid det kan tänkas ta innan en verklig balans inställer sig, dvs även då gasutbytet blir stabilt. Ruggigt svårt att försöka räkna på - om inte omöjligt. Experiment är nog det enda raka.

              Hilsen,

              P

              Kommentar

              Arbetssätt...