Bottensuga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jimk
    • March 2005
    • 332

    Bottensuga

    Hej

    Jag har försökt läsa mig till hur ofta man ska bottensuga akvariet. Inser att det beror på fiskar vattenbyten filter etc. Nån som kan ge mig en rekomedation efter mina förutsättningar.

    540 kr med 32 Malawi, cirka 4 månader
    Eheim 2028 1050 L/h
    2 Powerhead 1100 L/h med filtermatta 10*10*50cm
    Byter 30-50 % vaten varje vecka
    //Jimk

    Lite bilder
  • erland
    • June 2003
    • 410

    #2
    Jag kör med metoden att jag suger upp det som ligger löst ovanpå gruset i samband med vattenbytena varje vecka, det har fungerat bra för mig hittills. Jag suger där det är öppna ytor, d.v.s. aldrig inne bland växterna.

    Jag stoppar aldrig ned slamsugen i själva gruset för att suga upp det som ligger nere i gruset.
    Erland Isaksson
    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
    Min Zoopet Blog

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      har inte slamsugit en enda gång sedan jag satte igång mitt 375, , men jag har ju mer växter än du har..(förmodar jag då jag inte har malawi utan mer syd/sällskapsakvarium)

      just ja, karet har varit igång ca 2½år...
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • peppito
        • December 2003
        • 1612

        #4
        Jag gör på samma sätt som oveb och det fungerar bra.
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Jag har inte Malawi, dock 450 l Tanganyika... Slamsuger inte botten alls utan suger ur vattnet bakom filtermattan (se bilder i fotoalbumet). När man sköter akvariet på det här viset kan det bli lite skit på botten i början, men den försvinner efter ett tag om man låter den ligga. Förutsättningen för det hela är ett rejält filter (kanske inte behöver vara så stort som mitt), men det förutsätter jag att du har när du har skaffat Malawi...
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Jimk
            • March 2005
            • 332

            #6
            Ursprungligen postat av Tant Nancy
            Jag har inte Malawi, dock 450 l Tanganyika... Slamsuger inte botten alls utan suger ur vattnet bakom filtermattan (se bilder i fotoalbumet). När man sköter akvariet på det här viset kan det bli lite skit på botten i början, men den försvinner efter ett tag om man låter den ligga. Förutsättningen för det hela är ett rejält filter (kanske inte behöver vara så stort som mitt), men det förutsätter jag att du har när du har skaffat Malawi...
            Tack Tant Nancy

            Om jag fattar rätt har du 25 liter innerfiltervolym
            Jag har 10 liter inner och 7 liter ytterfiltervolym. Tycker du jag ska öka innerfiltervolymen?
            //Jimk

            Lite bilder

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Filtermattan är 50*50*10 cm det är innerfiltret, sedan har jag ett ytterfilter som också suger bakom filtermattan och den rymmer kanske 3-4 liter... Jag tror att jag har överdrivit filterkapacieten lite, så du har säkert tillräckligt. Något som däremot är viktigt för Malawi och Tangayika är att det är ordentlig cirkulation, sisådär 10 ggr akvarievolymen ska det vara... men det visste du säkert...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Jimk
                • March 2005
                • 332

                #8
                Ursprungligen postat av Tant Nancy
                Filtermattan är 50*50*10 cm det är innerfiltret, sedan har jag ett ytterfilter som också suger bakom filtermattan och den rymmer kanske 3-4 liter... Jag tror att jag har överdrivit filterkapacieten lite, så du har säkert tillräckligt. Något som däremot är viktigt för Malawi och Tangayika är att det är ordentlig cirkulation, sisådär 10 ggr akvarievolymen ska det vara... men det visste du säkert...
                Jag har bara 3250 L/H ca: 6 gånger akvariets volym.
                Jag är nybörjare och måste ställa frågan om jag ska springa och köpa nya powerhead?
                //Jimk

                Lite bilder

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Jag känner att jag själv är för ny på afrikanska ciklider för att direkt säga att du borde köpa ett Powerhead till, hoppas att någon annan vill svara på det. Får du inga svar här så kanske du kan skapa en ny tåt...
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...