Katjonbytesfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChrilleK84
    • March 2005
    • 40

    Katjonbytesfilter?

    Hejsan! Vi har ett slags filter hemma, misstänker att det är ett sånt här katjonbytesfilter, det är en ganska stor tub som vattnet spolas igenom innan det når kranen, ett par gånger i veckan spolas det igenom av något slags salt som man tillsätter i en behållare brevid, har inte användt det här tidigare (skaffade salt förra veckan) Jag litar inte hundra på mina vattentester men det verkar som både Ph och hårdheten på vattnet har sjunkit, vilket är det jag vill. Kan det vara så? Vad gör det annars med vattnet? Hur fungerar det, lite dålig på kemi men misstänker att jonerna är plusladdade och att saltet är minusladdat så filtret laddas upp av saltet med en negativ laddning för att det ska ta ut varandra.. Är jag helt ute å cycklar?
    Sötsurt ska det vara!
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag antar att det är en villaavhärdare du har.
    De är vanliga i områden med hårt vatten t ex Uppsala.
    I så fall byter den ut 1 calciumjon mot 2 natriumjoner.
    Så hårdheten skall gå ner men pH skall i princip inte påverkas.
    I så fall får man torvfiltrera eller tillsätta någon syra i lagom mängd.
    Det finns ett par artiklar på min zoon som berör detta.

    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • ChrilleK84
      • March 2005
      • 40

      #3
      Tack för ett snabbt svar! Läste lite på din zoon om det, jag använder mig av torvfiltrering också. Fler svar skapar givetvis fler frågor, är det GH, KH eller DH det sänker? Det tar inte bort hårdheten helt va? Slutligen, vilken av hårdheten är viktigast att mäta och vad gör de olika för inverkan på växter, fiskar och så. GH-KH=DH?
      Sötsurt ska det vara!

      Kommentar

      • ChrilleK84
        • March 2005
        • 40

        #4
        Ps

        Har natriumjonerna någon negativ inverkan i vattnet för fisk, växt?
        Sötsurt ska det vara!

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen postat av ChrilleK84
          Tack för ett snabbt svar! Läste lite på din zoon om det, jag använder mig av torvfiltrering också. Fler svar skapar givetvis fler frågor, är det GH, KH eller DH det sänker? Det tar inte bort hårdheten helt va? Slutligen, vilken av hårdheten är viktigast att mäta och vad gör de olika för inverkan på växter, fiskar och så. GH-KH=DH?
          Det som sänks är väl DH. KH påverkas inte av filtret (mått på alkalinitet).
          Kommer nu inte exakt ihåg för vad GH står för.
          Vattnet blir ur tvättsynpunkt mjukare - det går mindre tvål för att få bra lödder.
          Natrium-jonerna vid de här halterna som vi talar om har ingen större betydelse för fiskar eller växter.
          Om man tillverkar mjukvatten på detta sättet får man ungefär samma osmolalitet som i kranvattnet och kan därför flytta fiskarna fram och tillbaka utan någon större risker.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • ChrilleK84
            • March 2005
            • 40

            #6
            Ok, får se om jag har förstått dig rätt nu, min villaavhärdare sänker alltså DH-värdet, men inte KH (Karbonathårdhet) Viken hårdhet är det då jag är intresserad av att sänka för att få ett mjukt, typ sydamerikavatten som jag kan odla tetror o dyl i?

            Vad är osmolalitet?

            KH + DH = GH (Totalhådhet)
            Sötsurt ska det vara!

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Osmolalitet är mängden lösta ämnen i vattnet oavsett om det är natrium eller kalium osv.
              DH under 6 räknas som mjukt. Jag är således nöjd med Jönköpings ung 3.
              När jag odlade Clown killies så använde jag vatten med pH runt 5 och både DH och KH under 1. Men det går säkert bra med något högre värden.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              Arbetssätt...