Luftavfuktare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cecilia
    • January 2003
    • 754

Luftavfuktare

I tvättstugan står en relativt ny luftavfuktare, som producerar ett par liter vatten per dygn. Detta vatten använder jag till vissa växter, men jag har inte vågat blanda akvarievatten av det - inbillar mig att det kan finnas koppar eller skadliga plaster eller liknande i det. Kan någon bekräfta alternativt avfärda detta? Det slog mig plötsligt att det är lite absurt att kånka köpt destvatten om det som finns gratis i källaren duger.
    Mvh Cecilia
  • elinor
    • February 2003
    • 1323

Har själv aldrig prövat på detta men min sambo påstår att man kan använda destillerat vatten, från exempelvis torktumlare, till bilbatterier och strykjärn... Men då måste man sila det vattnet innan man använder det genom att låta det passera genom ett bryggkaffefilter ett par gånger.

Men hur det funkar att användas till akvarium har jag ingen aning om...
    Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

Kommentar

• Patrik_växjö
      • July 2002
      • 2046

Det är inget dest.vatten. Det är vanligt vatten från luften.. det är ju en "luft" + "avfuktare".. Luften innehåller ju vatten, speciellt itvättstugor etc, och den luft som maskinen suger i sig går från fuktig till torr, och restprodukten, dvs vatten, hamnar där nere i avloppet eller i en balja.
      / Patrik /

Kommentar

• kaj.p
        • June 2002
        • 2952

Jag använder detta vatten fullt ut. Min avfuktare plockar ca 12 liter per dygn. Detta torvfiltrerar jag och har ut ett vatten på 4,5 i Ph o ca 14 Ms. Slår sedan detta direkt i karen och har gjort så i två år nu utan problem. I mitt fall funkar detta mycket bra. Jag kör i 7 liter av detta vatten per 100 liter och dag. Har ett gäng VF Schackbrädor o falsk neontetra, riktiga survattenfiskar. Köpte 10 respektive 20 av dessa för snart ett år sedan o alla finns kvar idag.
        Avfuktaren är förresten en vanlig Woods.
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

Kommentar

• aliback
          • April 2005
          • 163

Hej, hittade om dest.vatten:

När man gör som i försöket säger man att man destillerar. Man har en blandning av något slag, t ex saft, med en flyktig del (vatten) och en del som inte är flyktig (smakämnen och socker). Om man värmer blandningen avdunstar vattnet men inte smakämnena och sockret. Vattnet blir till vattenånga. Vill man göra vatten av ånga behöver man en kylare. I vårt experiment fungerar locket med is på som kylare. Vatten sätter sig under locket och droppar ner i tallriken.

Vattnet i tallriken kallas destillerat vatten och är mycket rent.
          Destillerat vatten innehåller inga salter. Det ger alltså inga fläckar när man prövar det enligt experiment 8.
          Destillerat vatten använder man när man behöver mycket rent vatten, t ex i bilbatterier.
          Destillation är en metod att skilja saker i en blandning åt. Det är alltså en separationsmetod. Man destillerar t ex råolja så att man får bensin, fotogen, dieselolja, motorolja osv. Destillation används också när man vill rena en vätska från föroreningar. Men det är dyrt att destillera, eftersom det går åt mycket energi.

Tyvärr följde inte bilden med men det kanske går att förstå ändå. Vad jag kan förstå är i alla fall vatten i t e x en kondenstumlare destillerat.
          Annelie
          MVH
          Annelie

Kommentar

• Mr B
            • September 2004
            • 1310

ska man vara petig är det inte destilerat vatten, utan 'endast' kondenserat, en teknik som det exprimenterats med för att producera vatten på en del platser med hög luftfuktighet, men låg tillgång på drickbart vatten... Det viktiga är dock att så länge kondenseringsplator osv hålls fria från bakterier och fysiska föroreningar är det samma slutresultat...

Destilering är dock en beskrivning på en teknik som kräver både upphettning, och kylning. Kondensering kräver bara det senare, fukten som separeras fram antas vara befintlig...

Finns pryttlar att köpa för att få samma resultat via kemiska filter med, inte det heller är destilerat vatten, även om det ger samma resultat. det viktiga här måste dock vara att man får ett vatten utan metallsalter och kalk, eller har jag missat nånting?
            B!

Kommentar

• urbanandersson
              • January 2003
              • 965

Hej!

"Tyvärr följde inte bilden med men det kanske går att förstå ändå. Vad jag kan förstå är i alla fall vatten i t e x en kondenstumlare destillerat."

Tja, vattnet kan inehålla en del damm från kläderna, liksom luftavfuktarvatten kan inehålla damm från luften. sen kan det finnas lite aluminium och annat från maskinen. Annars är det "rent". Avfrostningsvatten från kylen samma sak, kan vara lite skit från kylen mad i detta.

Frågan har diskuterats förr och jag tror att dom kom fram till att så länge inte avfuktaren hade kopparelement så är det ok. dom flesta har aluminium.

Urban

Kommentar

• cecilia
                • January 2003
                • 754

Det var mest ev. metallutfällning jag oroade mig för (vill minnas att aluminium blir giftigt vid lågt pH). Men att det fungerar bra för Kaj.P. betyder kanske att ev. aluminiumjoner "oskadliggörs" vid torvfiltrering. Har hursomhelst bestämt mig för att prova.
                Mvh Cecilia

Kommentar

• Rambo
                  • February 2004
                  • 672

Kondencering är en del av destillerings processer.
                  Problemet jag kan se med vatten från en kondensorluftavfuktare är att den håller en låg temperatur som kan ge grund för bakterie tillväxt.
                  Jag har inte så mycket erfarenhet från kondesorluftavfuktare och gissningsvis skiljer material val etc. sig mellan olika fabrikat men kalt vatten borde vara ganska dåligt på att plocka upp metalljoner från ytor som den rinner förbi (jmfr. att du i stortsett aldrig får koppar i kallvattent men kan få åtminstonne mätbara mängder i varmvatten)

Om du är osäker så kan du väll få någon att analysera ditt kondesvatten? Man utför ju analyser av dricksvatten i nya brunnar etc så någon måste ju kunna göra det (vad det kostar är ju sen en helt annan sak)

Aluminiums(joner?) löslighet i vatten påverkas av pH värdet (lösligheten sjunker med sjunkande pH) så när pH:t sjunker faller aluminiumet ut och skadar fiskars gälar
                  575l Åleds
                  80l JAD
                  Tiffany - perser/norskskogskatt
                  Lizton - renrasig Bengal

Kommentar

• aliback
                    • April 2005
                    • 163

Ursprungligen postat av Mr B

Finns pryttlar att köpa för att få samma resultat via kemiska filter med, inte det heller är destilerat vatten, även om det ger samma resultat. det viktiga här måste dock vara att man får ett vatten utan metallsalter och kalk, eller har jag missat nånting?
                    B!
                    Hej.
                    Har funderat lite om användande av dest.vatten. Finns det inte en risk att det blir för lite salter o dyl. om man använder för mycket?
                    MVH
                    Annelie
                    MVH
                    Annelie

Kommentar

• cecilia
                      • January 2003
                      • 754

Jo. Destillerat vatten är i princip helt saltfritt, och det är inte alls bra för levande varelser. Man får räkna lite på vilken osmolalitet man vill ha i akvarievattnet och sedan blanda kran- och destvatten utifrån det, eller använda konduktivimeter.
                      Mvh Cecilia

Kommentar

Arbetssätt...