Disigt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    Disigt vatten

    Hhum, lustigt, jag kan byta vatten 2-3 gånger i veckan, redan dagen efter börjar vattnet se disigt ut, efter ett par dagar är det vitgrumligt, det är inte infusorier, eller det känns i alla fall inte troligt. Alla fiskarna ser ut att fullständigt ignorera det. Mitt PH test visade uppskattningsvis 0.5 mer än vanligt, men jag har inte kollat på en månad lite drygt (seras droptest, inte det bästa kanske, men det har fungerat hittintills), vanligtvis ligger jag mellan 7.5-8, nu såg det ut som 8-8,5. marginell skillnad som antagligen kan förklaras med att jag byttar mycket mer vatten nu, än på länge.

    Som ni kanske förstår, funderar jag mest högt, har inte den blekaste vad det är, funderar på att låta det gå en vecka, och regelbundet kontrollera invånarna för att se om de överhuvudtaget bryr sig, men det känns elakt, om det är så att det är nånting skadligt.

    Baljan är en öken kan tilläggas för övrigt, inte en växt nånstans, om inte lite fläckar av grönalger på sido och bakglas samt stenar räknas, tillväxten är låg av desamma, och det har under en period planerats vissa inköp, som inte riktigt blivit av, och just nu har jag väll mest försökt få bukt med det här, nästa drag är att plantera en valisneria skog, och se om det gör nån skillnad.

    Har ni nån teori på vad en så fulständigt omöjlig att diagnosticera per min beskrivning kan vara, samt vad man kan göra åt det, så säg nått, jag bara kände för att lufta lite av min frustration nånstans, och grannarna gnäller när jag skriker i trappen vid den här tiden.

    B!
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    För litet filter och klen pump brukar många gånger vara orsaken.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Mr B
      • September 2004
      • 1310

      #3
      Mm, ska prova med att koppla in ett snabbfilter o se vad det säger i kväll.
      Faktiskt allvarlig, jag har funderingar på om det är så att filtermassorna inte tar de finaste partiklarna i mina 2 fluval 403'or, men att jag inte har tillräkligt mycket, eller pumpar för lite tror jag inte är orsaken, möjligtvis att det är för grovt media... (strax under 2500 l/h, i ett 375 kar som knappt är befolkat)

      Kanske rätt tänkt av dig Kramfors.

      Kommentar

      Arbetssätt...