Hur farligt är Nitrat (No3) ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spike
    • September 2004
    • 1

Hur farligt är Nitrat (No3) ?

Hej everyhopa.

Kan någon vattenexpert svara mig på hur Nitrat egentligen påverkar fiskarna
    i akvariet. Jag får ständigt ganska kraftigt utslag på stickan även om jag bytt ca 30-35% av vattnet. En akvariehandlare sa att det skulle vara svagt svagt rosa på stickan...hos mig har det alltid varit en "tjusig" rosa färg på stickan ??
    ( Tilläggas kan att jag aldrig har haft ustlag på Nitrit ?!? )

Har en burk på 450 liter med ca 15 medelstora fishar + 6-7 plantor av varierande art. Har nu stoppat ner "Anti-Nitrat" kulor under gruset
    ( Råd från akvariehandlare ) men det gör ingen skillnad.

Om jag skall få svagt svagt rosa på stickan så får jag göra om badkaret så fisharna kan få ständigt vattenbyte....:-))

Kan någon förklara lite bättre än de "expert-råd" jag hittils fått...

Mvh
    The Spike
    Captain Mike
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

Lita inte på mig, jag har aldrig mätt Nitrat, eller Nitrit regelbundet... Mem om jag har rätt för mig, är Nitrat "ofarligt" (eller snarare du ska upp i väldiga nivåer för att det ska vara skadligt) Nitrit, är värre.
    Avslutningsvis brukar allt annat än stickor rekomenderas till vattentester, för att de ger ett opålitligt, svårtolkat resultat...

Tror inte du behöver konvertera badkaret, fast, det skulle vara rätt snyggt, slippa släpa med sig enbok när man ska på dass, får man komma o provsitta?
    B!

Kommentar

• averater
      • March 2004
      • 381

nitrat när helt ofarligt vid nivåer under 50mg/l, vid långvarig exponering av nivåer över 100mg/l så är det negativt för fiskarna.

det finns ett par bra sätt att bli av med nitrat:
      -mer växter (folk med växtakvarier måste tillsätta extra nitrat)
      -anaeroba filter (krångligt...)
      -vattenbyten (vanligast, funkar ej om du har egen brunn med hög nitrathalt)

vet du hur mycket nitrat du har i kranvattnet? egen brunn eller kommunalt vatten?
      Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

Kommentar

• Raven
        • February 2005
        • 15385

det senaste jag har läst är att fiskar måste va i ett akvarium med minst 100 i nitrat nivå i ett par månader för att ta skada av det.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Håven
          • September 2004
          • 180

Nivåer över 50 hämmar tillväxten hos fisk och göder alger. Filtrera över poröst media som zeolit mm och kör vattenbyten. Annars finns flera bra trådar om ämnet.

Kommentar

• jackson
            • September 2003
            • 1242

Mätstickor!!!

Mitt bästa råd: Kasta stickorna (eller mät i vart fall INTE amonium, nitrit och nitrat med dem).

Om du har kommunalt vatten, testa att använd mätstickan i ett glas med vatten direkt från kran, så får du se. Det skall knappt ge utslag på NO3, NO2 eller amonium.

Använd (färsk, dvs flera år gammal) vätsketest som du köper för att mäta Nitrat. Finns många, många olika tester som fungerar mycket, mycket bättre än mätstickor (hmm, blev lite likt Lasard i "Polisskolan" ).

För att få bort höga värden, byt 30-50% vatten en gång i veckan. Då behöver du sannolikt inte mäta några vattenvärden mera (om du inte vill).

Nitrat (NO3) är absolut nödvändigt (om man inte har höga värden av amonium och NO2, vilket kan döda fiskar) för att växterna skall fungera. Kväve(N), fosfor(P), kalium(K), kalcium(Ca), magnesium(Mg) och kol(C) är viktiga byggstenar i växter, och måste tillsättas. De finns inte i tillräckliga mängder i ett akvarium utan tillsats av växtnäring (såvida man inte kör med "Low Tech", vilket är svårt). Och de finns inte tillräckligt i färdigblandade komerciella växtnäringar.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

• Raven
              • February 2005
              • 15385

stickor är värdelösa till ph och kh också.
              seras dropptester har visat sej visa fel ibland.

jbl dropptester ska tydligen funka bra.
              har tetratest no2 och de funkar bra
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• fredrikakesson
                • November 2003
                • 1363

Anti nitrat kulor?.Vad i hela världen är det?.Tror du blev blåst och fick vanlig växtnäring som ska få växterna att få fart och konsumera nitratet.
                Fredrik

Kommentar

Arbetssätt...