Illaluktande vatten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Majja
    • October 2004
    • 20

Illaluktande vatten

Hej.
    Jag har just satt igång ett nytt akvaruim på 180l.
    I detta har jag finkornig sand och engels sjösten.
    Sjöstenen luktade illa när tvättat den och nu luktar vattnet svagt illa.
    Jag undrar om man kan sätta i fiskarna iallafall eller om det finns något man kan göra först. Kanske försvinner lukten av sig själv efter ett tag?
    Akvariet har stått med vatten i 2 dygn, jag har haft i aquatan och nitrivec.
    Maja
    180l
    5 guldbarb
    2 praktbarb
    1 Liposarcus pardalis
    3 kuhliiålar
    1 guppyhona
    2 endlershanar
    1 endlerhona
    1 endlersyngel

min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=486595
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

Var sanden ny eller var den använd innan? Det låter som att det är sanden eller gruset som är orsaken till lukten. Jag skulle sett till att tvätta sanden/gruset igen ordentligt tills lukten försvinner och därefter starta om akvariet igen. Ren sand eller grus luktar inte.
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.

Kommentar

• Majja
      • October 2004
      • 20

Både sanden och sjöstenen är ny och jag tvättade tills vattnet var helt klart, sen stod stenarna ca 1 dygn innan jag hällde i dem i akvariet, så det kanske hann bli bakterier i det under den tiden?
      Maja
      180l
      5 guldbarb
      2 praktbarb
      1 Liposarcus pardalis
      3 kuhliiålar
      1 guppyhona
      2 endlershanar
      1 endlerhona
      1 endlersyngel

Kommentar

• Hasse H
        • August 2004
        • 2111

Luktade sanden o gruset även efter tvätten? Bakterier blir det bara om man har något organiskt material som kan brytas ner och det finns det inte i rent grus. Om det inte är sanden eller gruset som är orsaken så vet jag inte. Hursomhelst skulle jag inte stoppa ner fisk i akvariet förrän lukten är borta. Du kan ju ge akvariet lite tid att stå med bara grus/sand och vatten, kanske lukten försvinner av sig själv efter nån vecka?
        mvh Hasse
        Det man inte vet, har man ingen aning om.

Kommentar

• Majja
          • October 2004
          • 20

jag får ta och köra med sugen och ha tålamod, fast det är svårt
          tyckte inte att det luktade något när jag tvättade den första gången, när jag skulle hälla i stenarna så luktade det, då tvättade vi det mesta i gång till ( hade ju redan hunnit hälla i en del när jag märkte lukten) trodde att det skulle räcka. Men det är alltså bäst att försöka bli av helt med lukten innan man sätter ner fiskarna?
          Trodde att det kanske var ett vanligt problem, har inte själ så stor erfarenhet av att starta upp akvarie.
          Undrar vad det kan vara för oganiskt material som hamnat i spannen, har använt den till vattenbyten innan..... inte så bra att jag lät den stå i ett varmt fuktigt badrum, men jag trodde ju att det var rent..... Bäst att kolla nitratvärdena ordentligt.
          Maja
          180l
          5 guldbarb
          2 praktbarb
          1 Liposarcus pardalis
          3 kuhliiålar
          1 guppyhona
          2 endlershanar
          1 endlerhona
          1 endlersyngel

Kommentar