Flytta till Gotland med lågphfisk???HJÄLP!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gardener
    • October 2004
    • 136

Flytta till Gotland med lågphfisk???HJÄLP!

Jag ska flytta til Gotland, kommer att ha egen brunn...och så har jag nyckelhålsciklider och scalarer i ett 450 liters amazonaskar....
    Lyckas inte få tag på några uppgifter om den generella vattenkvaliteten på Gotland (kommunvattnet smakar kalk) antagligen för att det inte finns någon generell vattenkvalitet där....
    Hur skulle du göra?
    Jag kommer inte ha TID att hålla på och torva och sånt, firarna kommer att behöva sitt vatten fort när jag kommer dit och man flyttar inte flera hundra liter vatten precis...
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

Det finns väll medel som sänker ph. Sera ph- Jag har läst att det är farligt för fiskarna att ph höjs fort mycket farligare än tvärt om. Fin fisk på fotot.
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

Kommentar

• Gardener
      • October 2004
      • 136

okej köpa medel..... men i längden? SKa jag byta fisk?

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

TYcker nog att du skall ta reda på de exakta vattenvärdena för att vara säker. Sedan om det inte rör sig om vildfångade fiskar du har så är väl såväl skalarer som nyckelhålsciklider relativt tåliga vad gäller vattenvärdena även om det självklart inte är optimalt med ett högt pH.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• slitebo
          • December 2004
          • 36

egen brunn säger du synd att du inte skulle bo i visby eller slite för då hade phvärdet varit 7.2 i visby enligt kommunen och 8.0 i slite egen erfarenhet
          mycket välkommen till den enda ön som man kan bo på här i världen.
          (Trots det kommunstyre vi har här)
          mvh slitebo
          Bättre en japp i magen än coco i huvudet

Kommentar

• batski
            • October 2004
            • 8891

Ursprungligen postat av slitebo
            egen brunn säger du synd att du inte skulle bo i visby eller slite för då hade phvärdet varit 7.2 i visby enligt kommunen och 8.0 i slite egen erfarenhet
            mycket välkommen till den enda ön som man kan bo på här i världen.
            (Trots det kommunstyre vi har här)
            mvh slitebo
            Nja, jag älskar Gotland (har varit där 2 gånger), men jag har bott i Storbritannien och det gick mycket bra att bo på den ön

Jag kör med Waterlife's PH 6.5 buffer. En buffer är enklare att använda än andra PH-sänkande medel. Vet dock inte hur det skulle funka i Gotlands hårda vatten. Vad ligger KH på på Gotland? Förmodligen måste man öka doseringen?
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

Kommentar

Arbetssätt...