Sera Morena

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soldiermicke
    • February 2005
    • 17

    Sera Morena

    Jag använder Sera Morena för att få ner både hårdheten och pH eftersom mina tetror och scalarer trivs bäst i sådant vatten. Finns det någon motsvarighet till Morena som inte färgar vattnet?? Det ser lite taskigt ut med den bruna nyansen som vårt vatten får av preparatet...
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #2
    Morena är väll torvextrakt? det torde vara möjligt att laborera med syror och baser för att sänka, alternativt höja PH utan färgning, men det kommer sanolikt ha vissa andra effekter med.

    B!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Sera Morena har NOLL effekt på pH och hårdhet. Det är ENDAST ett medel för att sätta "torvsmak" på vattnet och få lite torvfärg.
      Ja, jag vet det helt säkert, jag brevväxlade med Sera om det.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • soldiermicke
        • February 2005
        • 17

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Sera Morena har NOLL effekt på pH och hårdhet. Det är ENDAST ett medel för att sätta "torvsmak" på vattnet och få lite torvfärg.
        Ja, jag vet det helt säkert, jag brevväxlade med Sera om det.
        Jasså? Det var ju lustigt... Vårt kranvatten håller en hårdhet på ca 10 samt pH värdet ligger på 7,8.
        Efter tillsättning av Morena så låg hårdheten på 6 och pH på 6,7.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen postat av soldiermicke
          Jasså? Det var ju lustigt... Vårt kranvatten håller en hårdhet på ca 10 samt pH värdet ligger på 7,8.
          Efter tillsättning av Morena så låg hårdheten på 6 och pH på 6,7.
          Det kan eventuellt bero på att jag fick hjärnsläpp och blandade ihop Tetra Torumin med Sera Morena.
          Det var alltså Torumin, och jag mailade med Tetra. Jag har ingen aning om vad Morena har för effekt. Sorry för förvirringen.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            morena vill jag minnas är torv extrakt och sänker ph't lite.

            citerat från seras egna hemsida.
            Water conditioner with natural peat extracts, trace elements, vitamins
            and humic acids. Improves water conditions for fish from soft, slightly acidic water and will prevent growth
            of unwanted bacteria, fungus and algae.
            Senast redigerad av Raven; 28 March 2005, 15:11.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • soldiermicke
              • February 2005
              • 17

              #7
              Ursprungligen postat av Raven
              morena vill jag minnas är torv extrakt och sänker ph't lite.

              citerat från seras egna hemsida.
              Water conditioner with natural peat extracts, trace elements, vitamins
              and humic acids. Improves water conditions for fish from soft, slightly acidic water and will prevent growth
              of unwanted bacteria, fungus and algae.
              Det borde väl betyda att Morena är idealiskt för sydamerikanska fiskar såsom tetror och scalarer??

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                har hört från många håll att tetror gillar morena men inget jag använder själv.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Lucas_no1

                  #9
                  Ursprungligen postat av soldiermicke
                  Jag använder Sera Morena för att få ner både hårdheten och pH eftersom mina tetror och scalarer trivs bäst i sådant vatten. Finns det någon motsvarighet till Morena som inte färgar vattnet?? Det ser lite taskigt ut med den bruna nyansen som vårt vatten får av preparatet...

                  Den bruna färgen är naturlig och vill du ha det så verklighetstroget sm möjligt så ska du vara nöjd med den bruna tonen på vattnet. :-)

                  Kommentar

                  • soldiermicke
                    • February 2005
                    • 17

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lucas_no1
                    Ursprungligen postat av soldiermicke
                    Jag använder Sera Morena för att få ner både hårdheten och pH eftersom mina tetror och scalarer trivs bäst i sådant vatten. Finns det någon motsvarighet till Morena som inte färgar vattnet?? Det ser lite taskigt ut med den bruna nyansen som vårt vatten får av preparatet...

                    Den bruna färgen är naturlig och vill du ha det så verklighetstroget sm möjligt så ska du vara nöjd med den bruna tonen på vattnet. :-)
                    Ah jo, jag har läst på litegrann nu och förstått att det är naturtroget.
                    Dock har jag ytterligare funderingar kring bl.a. ljuset, krävs det något starkare ljus i och med att vattnet inte är glasklart? Jag har originalljusrören som medföljer Juwel Rio 240. Dom är på 38W vardera och det sitter reflektorer på båda.. Någon rekommendation??

                    Kommentar

                    Arbetssätt...