Lite frågor om torvfiltrering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Lite frågor om torvfiltrering

    Mitt mål är att ha ett PH på ca 6.5. Hittills har jag kört med Waterlife's PH 6.5 buffer (och under en tid även Sera Morena för färgens skull). Det funkade perfekt ett tag, men nu verkar jag inte få PH:t att sjunka under 7. Varför vet jag inte. KH ligger på 3, så det borde inte vara några problem där.

    Nu har jag börjat fundera på torvfiltrering, men har lite frågor.

    Mitt filter är ett Eheim 2224. Det är bara två "våningar" i den. En till makaronerna och en till den biologiska filtermassan. Var ska man lägga i torv?

    En anledning till att jag tycker om Sera Morena är att man man styra hur mycket te-färgat vattnet ska vara. Jag tycker det är grymt snyggt med tr-färgat vatten, men det ska inte heller vara för brunt. Hur funkar detta med torv?

    Jag antar att det finns olika märken med varierande kvalitet. Tips?

    Hur ofta måste man byta torv?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Lucas_no1

    #2
    Du ska ha torv utan några tillsattser av gödning, finns både att köpa i handelsträdgårdar och i djuraffären.
    Än så länge har jag enbart köpt från akvarielagret i Sthlm.
    Du lägger torven i filterpåsar alternativt damstrumpa och placerar det där det finns plats i ytterfiltret.
    Hur mycket du ska ha beror lite på storlek på karet.
    Jag tror jag hade ca 2 dl till mitt 240 kar.
    Spola ur torven innan du lägger den i filtret.
    Mängden får du pröva dig fram till så att du får det ph värdet du vill ha.
    Färgen på vattnet beror helt på hur ny torven är.
    Själv byter jag ju vatten varje dag så då är det rejält kaffefärgat de första fyra fem dagarna sen avtar färgen.
    Tror du kan köra torven i ca en till två månader innan du måste byta ut den till färsk men det märkar du på ph testet.

    Det står en del om torv och svartvatten på den här sidan som är en mycket bra sida när det gäller discus och frågor som rör discus och vattenberedning mm.



    LucaS

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Tack! Ska ett kik på den!
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      Arbetssätt...