PH - något är galet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    PH - något är galet!

    Ända sen i början av december innan fiskarna flyttade in har jag använt Waterlife'e PH 6.5 buffer.

    De första månaderna fungerade det utmärkt och PH:t låg stabilt vid 6.5. De senaste månaderna har testet (Nutrafin) alltid visat PH runt 7. Detta trots att jag inte har ändrat på nånting annat i akvariet. Precis samma inredning som vid uppstart och samma vattenberdningsmedel. Jag har dock tillsatt Ektozon de senaste 3 gångerna jag bytt vatten, men testet hade börjat visa PH 7 innan dess. Har även slutat med Sera Morena nu när rötterna börjat färga vattnet så fint.

    Så varför kan jag inte få ner PH till 6.5 längre? Det funkade ju perfekt förrut... Det är något som inte stämmer

    Vattenparameterna i akvariet är för närvarande:

    PH 7 (Nutrafin)
    KH 3 (Sera)
    Ammoniak 0 (Sera)
    Nitrit 0 (JBL)
    Nitrat 0 (JBL) (inte så bra...)


    Vattenberedningsmedel vid varje vatten byte:

    Aqutan
    PH 6.5 buffer
    TMG
    Ektozon-salt (Ska inte tillsätta det i fortsättningen)


    Fundersam och tacksam för svar
    Senast redigerad av batski; 22 March 2005, 13:29.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Geezer
    • October 2003
    • 166

    #2
    Ursprungligen postat av batski
    Ända sen i början av december innan fiskarna flyttade in har jag använt Waterlife'e PH 6.5 buffer.

    De första månaderna fungerade det utmärkt och PH:t låg stabilt vid 6.5. De senaste månaderna har testet (Nutrafin) alltid visat PH runt 7. Detta trots att jag inte har ändrat på nånting annat i akvariet. Precis samma inredning som vid uppstart och samma vattenberdningsmedel. Jag har dock tillsatt Ektozon de senaste 3 gångerna jag bytt vatten, men testet hade börjat visa PH 7 innan dess. Har även slutat med Sera Morena nu när rötterna börjat färga vattnet så fint.

    Så varför kan jag inte få ner PH till 6.5 längre? Det funkade ju perfekt förrut... Det är något som inte stämmer

    Vattenparameterna i akvariet är för närvarande:

    PH 7 (Nutrafin)
    KH 3 (Sera)
    Ammoniak 0 (Sera)
    Nitrit 0 (JBL)
    Nitrat 0 (JBL) (inte så bra...)


    Vattenberedningsmedel vid varje vatten byte:

    Aqutan
    PH 6.5 buffer
    TMG
    Ektozon-salt (Ska inte tillsätta det i fortsättningen)


    Fundersam och tacksam för svar
    Frågeställning : Varför anser du att pH 7,0 är så Mycket sämre än 6,5? "Det är väl inte så att det står i "KOK-boken att dina firrar,just leker vid 6,5?
    Att din "buffer "6,5" stannat på 7,0 har -säkert- sin Naturliga förklkaring:
    Jag skulle självt inte våga "lansera en nogrannare buffert" .Sverige är ett långt land ! Det enda ,som du angivit av vikt är : KH och pH. Jag kan bara konstatera att dina preparat har lyckats att sänka bufferten.(KH) -eller? Det går alltså inte att ge ett "exakt" svar med angivna värden! -Geezer-

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Jag vet inte vilket pH test du använder, men det har *garanterat* en felmarginal på åtminstone 0.5 enheter, troligen uppåt 1 enhet.
      Dvs don't worry, be happy.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av Geezer
        Frågeställning : Varför anser du att pH 7,0 är så Mycket sämre än 6,5? "Det är väl inte så att det står i "KOK-boken att dina firrar,just leker vid 6,5?
        Det står ingenting om fiskar i min kokbok Nej då. Det bor fjärilsciklider i mitt akvarium och de ska egentligen ha max PH 6.5.

        Att din "buffer "6,5" stannat på 7,0 har -säkert- sin Naturliga förklkaring:
        Fast det gjorde de första veckorna. Då hade jag 6.5... Så jag funderar på vad som har förändrats sen dess. Har buffern blivit dålig? Har testet? Både är nya.

        Jag skulle självt inte våga "lansera en nogrannare buffert" .Sverige är ett långt land ! Det enda ,som du angivit av vikt är : KH och pH. Jag kan bara konstatera att dina preparat har lyckats att sänka bufferten.(KH) -eller? Det går alltså inte att ge ett "exakt" svar med angivna värden! -Geezer-
        Nej, buffern har inte sänkt KH. Jag bor i Göteborg. Här har kranvattnet väldigt lågt KH, men PH ligger runt 8.

        Men som sagt jag bara undrar varför nånting som har funkat bra tidigare helt plötsligt slutat fungera...
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Jag vet inte vilket pH test du använder, men det har *garanterat* en felmarginal på åtminstone 0.5 enheter, troligen uppåt 1 enhet.
          Dvs don't worry, be happy.
          Nutrafin. Det visade PH 6.5 i flera veckor, men visar ständigt PH 7 nu för tiden.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Lucas_no1

            #6
            Tycker du gjort rätt myciket som kan ändra vattenvärdet.
            Du har börjat med salt vilket jag inte kan förstå varför du börjat med!?
            Sen har du tagit bort sera morena för att rötterna "börjat" färga vattnet. ??
            Vad jag vet så färgar rötterna vattnet mindre ju längre tiden går och rötterna påverkar vattnet mindre när dom legat i ett tag.
            I början kan rötterna påverka ph värdet ganska mycket vilket sedan avtar med tiden.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Tack för ditt svar!

              Ursprungligen postat av Lucas_no1
              Tycker du gjort rätt myciket som kan ändra vattenvärdet.
              Du har börjat med salt vilket jag inte kan förstå varför du börjat med!?
              Inte jag heller egentligen. Jag blev rekommenderad det av en erfaren akvarist som säger att lite salt är bra för alla fiskars immunförsvar. Jag började dock med saltet (som jag nu slutat tillsätta) och tog bort Sera Morena EFTER det att PH-värdet hade förändrats, så det kan inte ha varit det.

              Det du skriver om rötterna kan stämma, fast de är bara några månader gamla.Kan det gå så fort? Hur som helst tycker jag att det är konstigt att inte buffern fungerar när mitt vatten har ett KH på 3 och att jag inte har något kalkhaltigt i karet...
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • gigardt
                • February 2003
                • 772

                #8
                Är det inte så att Sera Morena sänker ph lite grann.
                MVH Richard
                600l Sydamerika(invånare se nedan)
                7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
                500l innedamm(Koi)
                4500l Damm(Koi)
                125l yngelburk
                400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av gigardt
                  Är det inte så att Sera Morena sänker ph lite grann.
                  MVH Richard
                  Som sagt, testet hade börjat visa PH 7 flera veckor innan jag sluatde med Sera Morena. Och buffern skall sänka PH:t till 6.5, Med eller utan Sera Morena...
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  Arbetssätt...