Över 50 i GH vid 6,5 i PH?????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChrilleK84
    • March 2005
    • 40

    Över 50 i GH vid 6,5 i PH?????

    Kollade mina vattenvärden i karet och i kranen idag med seras ph och gh test, pht var ju ganska bra (kör ett 200l sydamerika kar) men ght verkade mindre bra, jag har följt instruktionerna precist exakt och började att droppa i en droppe i taget i 5ml vatten, vattnet ska då skifta från brunt över rött till grönt och när det har blivit grönt så blir antalet droppar GH värdet. Vid 50 droppar gav jag upp (det blev aldrig grönt), testet är nyinköpt och inte för gammalt. Kan jag verkligen ha så hårt vatten vid 6,5 i ph-värde, det verkar ju helt otroligt!!! Mina kurvciklider har lekt flera ggr och kardinaltetror, pansarmalar och allt annat verkar ju trivas. Kan det vara så att mitt Kh är lågt men men tex Dh't är högt? Kanske borde skaffa ett KH test också...
    Sötsurt ska det vara!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Eller att testet är gammalt....
    Om du inte tillsätter kalciumklorid eller kalciumsulfat borde du inte ha obalans mellan KH och GH.

    Testa på kranvattnet.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • ChrilleK84
      • March 2005
      • 40

      #3
      Testet är helt nytt och jag har testat kranvattnet också med samma resultat.. Jag har för mig att jag försökte testa Gh't för några år sedan med samma resultat. Jag har egen brunn och ph't i kranen ligger runt 7. Är vattnet så här hårt så börjar jag fundera på att skaffa en liten billig RO Anläggning...
      Vilket är viktigast å mäta egentligen, KH, DH eller GH? Med min hårdhet på vattnet behöver jag väl knappast tro att torvfiltrering ska göra någon nytta.. Jag har nog väldigt hårt vatten för jag har aldrig lyckats nåt vidare med växter, inte ens de enklare sorterna fast jag använder mig av 2 "Växtrör" och ett Powerglo. Växtnäring MasterGro och nu även lite CO2 Gödning (Mäsk)..
      Sötsurt ska det vara!

      Kommentar

      • Jimmy
        • January 2005
        • 103

        #4
        50GH , knappast troligt.
        Läs instruktioner för testet igen eller köp ett test av annan tillverkare.

        Jag hadde samma problem som dig med just seras test, men detta test var 15 år gammalt. Jag köpte ett tetra nu som är lite jobbigare men funkar fint.

        Kommentar

        Arbetssätt...