Bakterie Kulturer!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • P_zY_mO_n
    • March 2005
    • 69

    Bakterie Kulturer!!!!!

    Hej kan ni inte göra en tråd om villka Vatten Berednigar som ni har testat??
    Bra och Dåliga!!!!
    P_zY_mO_n - Remain Insane
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    sera nitrivec

    bakteriekultur som påskyndar igångsättningen av "nitrifikation"
    haft fiskar i 13 dagar nu matar dagligen efter att jag kollat nitrit.

    hade en spik 7 dagar efter att fiskarna kom i.
    gjorde vattenbytte och inga problem efter det.

    använt tetratest no2 för att kolla nitrat lite krångligt då det ska droppas vätskor och ha sej men verkar va nogrannt.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      * Sera Aqutan (vattenberedningsmedel) - neutraliserar klor, tungmetaller och andra skadliga ämnen i kranvattnet. Stressdämpande - används vid uppstart och vid varje vattenbyte.

      *Sera Nitrivec - bakteriekultur - används vid uppstart, under de första veckorna och i fall man skulle få en nitritspik.

      * Waterlife PH 6.5 buffer - sänker och buffrar PH vid 6.5

      * Sera Morena - torvextrakt (ger vattnet svartvatten-färg)

      * Ektozon salt

      * TMG (Tropical Master Grow) - växtnäring (mikronäring)

      Har inga dåliga erfarenheter av någon av dessa produkter. Waterlife's produkter är billigare än Sera's. Men Sera finns att få tag på överallt.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Gud bevare Tsaren
        • April 2004
        • 276

        #4
        Hobby NitriteKiller upplever jag som ett fullgott alternativ till Sera Nitrivec och doseras dessutom i mycket mindre volymer.

        När det gäller vattenberedningsmedel föredrar jag Sera Aqutan framför Tetra AquaSafe eftersom det förstnämnda doseras i en mindre dos (5ml per 20L mot 5ml per 10L) och dessutom är mer lätthanterligt tack vare sin mer flytande form.

        Peace.

        Gud bevare Tsaren

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Det lät bra med Hobby NitriteKiller! Kan man också hitta det i de flesta akvarieaffärerna?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Stefan 63
            • March 2005
            • 52

            #6
            JBL test, mäter med 0,2 mellanrum!!

            Kommentar

            • Gud bevare Tsaren
              • April 2004
              • 276

              #7
              Bäste batski: Jag beställde det någonstans för ett bra tag sedan. Minns tyvärr inte riktigt var, kanske på www.guldfisken.se

              Fungerar minst lika bra som Sera Nitrivec enligt mina erfarenheter.

              Peace.

              Gud bevare Tsaren

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Tack!
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • gladys
                  • March 2005
                  • 1962

                  #9
                  Ska man verkligen hälla i en massa preparat??
                  Det måste väl ändå vara bättre att ha en naturlig balans...
                  Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                  Kommentar

                  • Magnuz
                    • February 2005
                    • 292

                    #10
                    Man häller i preparaten för att få en naturlig balans...

                    Kommentar

                    • gladys
                      • March 2005
                      • 1962

                      #11
                      Verkar hel galet juu
                      Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Jag använder JBL:s Denitrol vid uppstart av nya kar eller eller filter... Det fungerar i alla fall lika bra som Nitrivec...
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • jackson
                          • September 2003
                          • 1242

                          #13
                          gladyz: Du KAN klara av att starta ett akvarium utan dessa preparat. Men de hjälper till, Nitravec innehåller tex de bakterier som du får vänta på en månad innan de växer till. Nitravec (och motsvarande) behövs exempelvis om du har mycket fisk. Annars startar du akvariumet med lite fisk och matning i början, och ser till att sköta vattenbytena bra. Då brukar det fungera riktigt bra. Alteftersom tiden går kan man introducera fler fiskar och mata lite mer. Men vanligaste orsaken till fiskdöd bland nybörjare är nog övermatning. Efter två månader så kan man betrakta akvariumet som inkört (med eller utan nitravec).

                          Aquatan (eller motsvarande) behövs normalt inte till svenskt dricksvatten. Om det behövs är det nog inte tjänligt som dricksvatten enligt svenska normer. Detta gäller komunalt vatten som ju testas regelbundet. Dessa mätvärden skall ges till de som frågar. Brukar publiceras på de komunala vattenverkens webbsida. Gäller även privata vattenverk (ej egna brunnar, vad jag känner till).
                          Har man egen brunn med vatten, så kan det behövas Aquatan (eller motsvarande). Detta för att det binder (tar bort) höga halter av metal-joner (som exempelvis Cu (koppar)).

                          Att tillsätta medel för att stabilisera pH-värdet, är dock något som jag inte rekomenderar. Det innehåller bla fosfor (P), vilket är växtgödning (även till alger). Obalans i gödningen gynnar alger. Bättre med torv, om det är rätt kvalitet, som även ser till att sänka pH-värdet. Då behövs ej heller Morena (eller annan ek- eller torvextrakt). Sänka pH görs annars enkelt med CO2-tillsats, som även är viktig gödning för växter.

                          Ektozon är egentligen en blandning av salt som man själv kan göra av salter som kan köpas från apoteket för ca 100/del av kostnaden av Ektozonet. Recept har Christinag någonstans, kanske på akvarieguiden http://www.djurportalen.se/. En viktig ingrediens är MgSO4, vilket brukar ingå som växtgödning. Har man inte vissa speciella fiskar som gillar svagt bräckt vatten (svag salthalt), såsom exempelvis Black Molly, så behövs det inte alls. Kan ersättas enklast med Jodfri salt, exempelvis havssalt från konsum eller ica. Viktigt dock att saltet INTE innehåller antiklumpmedel, eftersom det kan angripa gälarna på fiskarna.

                          TMG (Tropical Master Grow) är ett märke av växtgödning, det bästa på svenska marknaden just nu. Finns fler som fungerar, men dessa brukar innehålla för mycket Fe (järn).
                          Du matar väl fiskarna, annars dör de? Så varför inte mata växterna, eller hur? ("Jag tycker det är krångligt med fiskar, matar man inte dem så dör de efter ett tag :-)" citat av en växtakvarist med alias Defdac)
                          Är du intresserad av att växterna växer RIKTIGT bra eller av att hålla svåra växter, som gallerplanta, så gäller dessa punkter för att göra det någorlunda lätt (finns andra metoder, men de är mycket svårare att justera så att det fungerar).
                          TMG innehåller i huvudsak de ämnen som inte går åt så mycket av, så de kallas mikroämnen. Där ingår Fe (Järn) med flera.
                          De ämnen som går åt mycket utav, som K (kalium), N (kväve), P (fosfor) och C (kol), finns inte i TMG. Så dessa ämnen, som kallas makroämnen eftersom de går åt mycket utav dem, tillsätts separat. Dessa ämnen fås av koldioxid (CO2, ger C), kaliumnitrat (KNO3, ger K och N), och kaliumfosfat (KH2PO4, ger i huvudsak P). Om du ex inte har tillräckligt med K, så kommer det att bildas hål på äldre blad. För lite P kan ge prickalger på exmpelvis glaset och gamla blad.
                          Den första och viktigaste ämnet är koloxid (CO2), eftersom växterna till ca 30% innehåller kol, tillsätts antingen med mäskmetoden eller med tryckflaskor (liknande brandsläckarflaskor eller sodastreamerflaskor).
                          Mäskmetoden är enkel, billig (> 30kr) men svår att kontrollera och jobbig att sköta. Tryckflaskmetoden är lätt att sköta och kontrollera, men mer teknik och dyr i inköp (> 1800kr). Hur man bygger dessa finns flera artiklar och inlägg som beskriver. Sök efter dem här och på AG. De andra ämnena, KNO3 och KH2PO4, tillsäts en gång i veckan efter vattenbyte tillsammans med TMG. Det är inte svårt att tillsätta dessa, de är bara två salter som skall i vattnet i rätt mängd. Den har andra redan räknat ut, och du kan väl följa matrecept?

                          Hur gör jag då?
                          Jag använder bara CO2 med trycktub i mina akvarium. Jag göder även med egentillverkar TMG (sk PMDD), KNO3 och KH2PO4 vid veckovattenbytena. Inga andra tillsatser har jag. Jag gör vattenbytena en gång i veckan, och då byter jag minst 50% av vattnet. Jag justerar inte kH-värdet eller pH-värdet (annat än med växtgödningen CO2). Jag anser att man inte skall använda mer tillsatser än nädvändigt, eftersom de krånglar till vattenbytena. Och det absolut viktigaste för friska fiskar är att sköta vattenbytena. I naturen får majoriteten av fiskarna (och växterna) som vi håller i akvarium mycket mer än 100% vattenbyten per dag. Så att vi byter 30%-50% i veckan är ju inte mycket alls, eller hur. Så därför, friskt vatten ger friska fiskar.
                          Om jag glömmer växtnäringsämnena som jag nämnt ovan, så kommer mina växter att växa lite sämmre. Men om jag skulle glömma att stabilicera vattnet med andra ämnen, så påverkas fiskarna (oftast) negativt. Så inget konstigt i vattnet, om du inte tänker odla en svår art eller vildfångade fiskar. I annat fall brukar fiskarna trivas och leka i vanligt vatten utan speciella tillsatser.

                          (Ursäkta långa inlägget)
                          Lycka till med akvariumet.
                          Senast redigerad av jackson; 21 March 2005, 00:27.
                          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                          Kommentar

                          • Kamphona
                            • December 2004
                            • 95

                            #14
                            Bra skrivet!

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av gladys
                              Verkar hel galet juu
                              Nu är det så att kranvattnet redan innehåller en del kemikalier när det rinner ur kranet hos dig. Några av dessa är skadliga för fiskarna och måste oskadliggöras. Därför måste man använda Aqutan eller liknade vattenberedningsmedel. Just för att göra vattnet mer likt det obehandlade vattnet som finns i naturen.

                              Ett akvarium, hur stort det än är, innehåller väldigt lite vatten jämfört med hur mycket vatten som finns i insjöar och floder. Vad gäller populationstätheten råder motsatta förhållanden. Det bor betydligt fler individer per kvadratcentimeter i ett akvarium än vad det gör i naturen. Detta medför att man får mycket högre koncentrationer av ammoniak och nitrit i ett akvarium än i naturen, vilket i sin tur innebär att det även måste finnas mycket högre koncentrationer av nyttobakterier som kan ta hand om dessa giftiga ämnen.

                              Med andra ord: ett akvarium är ingen naturlig miljö för fiskar. Därför måste man "fuska" lite med preparat, filter, doppvärmare och belysning för att göra det så naturligt som möjligt.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...