Syrebubblor eller infusorier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thorre
    • November 2004
    • 307

    Syrebubblor eller infusorier?

    Hej
    Upptäckte i går att jag harde fått "nåt" i vattnet. Tänk dig att du fyller ett vattenglas med kranvatten då blir det små små små vita luftbubblor i vattnet. Så såg det ut i mitt kar. Inte lika mycket som i det nyfyllda vattenglaset men ändock.

    Tänkte först på syrebubblor från växterna men jag tror inte att det är syrebubblor eftersom jag inte kör CO2. Kör dock PMDD enligt defdacs recept

    Fick lite panik och gjorde ett 90% vattenbyte för att bli av med det som jag då trodde var infusorier.

    Fyllde på med nytt tempererat (24 grader) vatten och tillsatte aquatan eftersom jag bytte så stor del av vattnet. Därefter tillsatte jag PMDD och tänk vad det bubblade om växterna, vattnet var kristallklart.

    Nu i dag när jag kom hem från jobbet så ser det likadant ut igen.

    Tror du att det är infusorier eller kan det vara syrebubblor från växterna?

    /thorsten

    PS
    Jag tycker att bubblorna rör lite på sig med det är svårt att avgöra om de rör sig för egen kraft eller om det är fiskarna / pumpen som rör runt i vattnet.
    DS
    thorre.se
  • Geezer
    • October 2003
    • 166

    #2
    En fråga först..,vad är PMDD? -Geezer-

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      Ursprungligen postat av Geezer
      En fråga först..,vad är PMDD? -Geezer-
      sök på pmdd så får du svar en drygt 400st.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • maola
        • January 2005
        • 115

        #4
        Ursprungligen postat av Raven
        Ursprungligen postat av Geezer
        En fråga först..,vad är PMDD? -Geezer-
        sök på pmdd så får du svar en drygt 400st.
        Men vad är det förkortning på egentligen (hittar inte det i någon av trådarna)?

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Poor Man's D... Drops.

          Det första D:et har jag hört olika betydelser av. "Dosing" bl a.

          När det gäller frågan som tråden handlar om så skulle jag inte tro att det är syrebubblor. Du såg själv skillnaden när det verkligen var växterna. Det är "stora" bubblor som stiger rakt upp, och det blir aldrig dimmigt av dem. Plus att man ju kan se dem bildas på bladen. Går inte att ta fel på.

          Säker på att det är bubblor? Inte alger? Är vattnet vitaktigt eller grönaktigt?

          Kommentar

          • Adnan_
            • November 2004
            • 126

            #6
            Var det inte poor mans dupla drops? Dupla hade någon ganska så komplett gödning som dock var väldigt dyr.
            Men det är rätt, har oxå hört att det kallats poor mans dosing drops. Vet inte vilket som är korrekt.
            63 L - Guppy, Ancistrus
            240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
            720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
            Min zoon

            Kommentar

            • dinajel
              • November 2004
              • 606

              #7
              Det lär ju vara infusorier, för som sagt är det inte syrebubbel från växterna.

              Angående Dosing/Dupla så skickade Tropfrog nån länk för ett tag sen där det framgick -- om jag inte minns fel -- att det ursprungligen var "Dupla" som gällde, men att sen folk började säga "Dosing". Nåt i den stilen. Så båda lär vara korrekt. (Varför man nu skulle vilja uttala hela harrangen istället för bara "pmdd"...)
              Bilder på mina akvarier.

              Kommentar

              • dgqlof
                • November 2003
                • 1344

                #8
                Bubblorna skulle kunna vara CaCO3 som fällts ut. Rätt vanligt dagen efter stora vattenbyten.

                Kommentar

                • thorre
                  • November 2004
                  • 307

                  #9
                  Vattnet är inte särskilt disigt. Det som syns är inte grönt utan vitt.
                  thorre.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...