Nitrat kontra fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • small
    • January 2003
    • 470

    Nitrat kontra fiskar?

    För att få växterna att trivas "sk-ar" man ju ner vattnet med nitrat (KN03).Hur klarar fiskar som är känsliga för nitrat egentligen detta t.e.x Discus och Scalarer?Är dom doser man slår i av KN03 skadliga för dessa firrar?Blir det en kopromiss mellan växter eller fiskar?Köpte Scalarer i lördags och dom flämtade vid ytan tills jag bytte vatten igår.Tyvärr har jag inte skaffat KH2P04 och KN03 test än men övriga värden var OK.Kan det ha varit nitratet.Kör hårt med gödning just nu,vilket innebär fulldosar varje dag,växterna trivs och i princip noll alger.Hur gör jag bäst nu när det äntligen växer bra?Ska jag byta 50% fler gånger i veckan och fulldospulsa varje gång som vanligt?Känner att jag in i det längsta vill undvika att välja mellan växter eller firrar.
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
    Att måla är ingen konst.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Hur ser det ut i naturen? Finns det områden med både friska fiskar och friska växter? Svaret är naturligtvis ja.

    Kul att du nämner just scalarer och diskus som enligt min erfarenhet är otroligt tåliga mot höga nitrathalter, men det blir väl en pseudodiskussion.

    För att ha friska växter behöver du minst 10 ppm nitrat, för att fiskarna skall må bra måste nitratnivåerna vara lägre än 50ppm. DVS vid alla nivåer mellan 10 och 50 har du både friska växter och friska fiskar.
    MVH
    Magnus
    Senast redigerad av Tropfrog; 15 March 2005, 10:47.
    min zoon

    Kommentar

    • Triana
      • January 2005
      • 840

      #3
      hmm.. jag blandar ofta ihop dessa.. Nitrit är väll vad som är skadligt för fiskar.. de är väll två olika saker?? *jag vet inte.. jag har mitt lilla test.. när vattnet i röret blir den färgen ska jag byta... kemi är jag värdelös på.*

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #4
        Måste du göda fullt varje gång?
        Provat att prova ut lägsta fungerande näringsnivå?
        Vad har du för nivåer på gödningsämnen i vattnet när du tillsatt gödningen och vilka nivår är det i vattnet du byter?
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Att hoppa över gödningen i ett växtkar vid vattenbyte kommer att skada fiskarna mer än att faktiskt göda. Det är den höga syrehalten som växterna producerar som gör att fiskarna mår bättre i växtkar än i ickeväxtkar.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • small
            • January 2003
            • 470

            #6
            När plånboken tillåter det så blir det till att inhandla KN03 ochKH2P04 test.Enda lösningen.Ögat säger mig att fulldospulsar varje dag funkar bäst i mitt kar nu.Har själv varit fundersam över detta.Möjligen spelar pH-testet eller/och KH-testet mig ett spratt.Kan vara Co2-halten som är för hög med tanke på att fulldosar varje dag funkar.
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
            Att måla är ingen konst.

            Kommentar

            • small
              • January 2003
              • 470

              #7
              Nu har jag ju inte ett växktkar utan ett kar med växter
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
              Att måla är ingen konst.

              Kommentar

              • Karon
                • January 2002
                • 3170

                #8
                Nja, det var kanske inte att hoppa över jag avsåg
                Det var nog mer att, måste man ha i 100% av dosen varje gång eller räcker det med att ligga mer på 90%, 75%, eller vilken procentsats man nu egentligen behöver ge i varje dos för att näringsnivåerna skall ligga på en optimal nivå? Självklart är jag medveten om att det är individuellt för varje kar och därför också måste provas ut individuellt.
                Som du märker på mitt sätt att resonera håller jag inte på och laborerar med så mycket med näringsnivåerna, men är det inte mer att man behöver tillsätta ämnen så att de inte sjunker under kritiska nivåer när det är dags för vattenbytena eller under tiden mellan dessa?
                Senast redigerad av Karon; 15 March 2005, 11:09.
                Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Nivåerna bör vara så stabila som möjlig. Det är altså nivåerna som är viktiga INTE tillsatsen. Hur många fulldoser man behöver ta till varierar väl mellan 1 och 10 i veckan. Dock skall man aldrig tillsätta mer än en fulldos åt gången. Att docera mindre än en fulldos i samband med veckovis vattenbyte kommer bara att gynna algerna, detta är ett minimum.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • small
                    • January 2003
                    • 470

                    #10
                    Har inga problem med att byta vatten.Så vad säger Ni om att byta vatten,säg 3ggr i veckan, och fulldospulsa enbart då?Vad skulle det göra för skillnad mot att byta 1 gång i veckan med tillhörande fulldospuls?Bortkast och onödigt mycket jobb?
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
                    Att måla är ingen konst.

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Givetvis skulle det ge stabilare gödningsförhållanden, men kanske är lite stressigt för fiskarna i längden.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • small
                        • January 2003
                        • 470

                        #12
                        OK!Tål att tänka på då mina firrar verka tycka att vattenbyten är det roligaste som finns.Tack för tipsen!
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
                        Att måla är ingen konst.

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Triana
                          hmm.. jag blandar ofta ihop dessa.. Nitrit är väll vad som är skadligt för fiskar.. de är väll två olika saker?? *jag vet inte.. jag har mitt lilla test.. när vattnet i röret blir den färgen ska jag byta... kemi är jag värdelös på.*
                          Nitrit (med "i") är väldigt giftigt även i små mängder. Nitrat är inte alls lika giftigt (och det behövs till och med lite av det för att växterna ska må bra). Men i större koncentraktioner (över 50 ppm) är även nitrat giftigt.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Jag skulle säga att nitrat inte är giftigt alls. Men vid riktigt höga nivåer finns det indikationer på att nitrat har negativa konsekvenser på fiskarnas allmäntillstånd.
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Du har nog rätt. Att nitrat i höga nivåer är skadligt är nog ett bättre ordval än att det skulle vara giftigt. Men resultatet är ändå att fiskarna mår dåligt av för höga nitratnivåer.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...