Bikarbonat e väl bakpulver lr?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter Cederberg
    • December 2004
    • 96

    Bikarbonat e väl bakpulver lr?

    Läste en del trådar om att höja pH, där dom rekomendera bakpulver/bikarbonat!
    Nu till själva frågan, på innehålls förteckningen står det sur natriumpyrofosfat 36% natriumbikarbonat 30% potatismjöl?

    Har jag tokmissat nåt eller? Kan det vara matsoda jag ska använda som innehåller bara natrium bikarbonat?

    Nitrattestet visa noll så det borde väl inte vara nån risk me ammonium eller?
    Pjc
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Du ska ha natriumbikarbonat finns i påsar i butiken.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Peter Cederberg
      • December 2004
      • 96

      #3
      alltså matsoda? har alldrig sett påsar me bakpulver...bara burkar?

      Men det är alltså ren natriumbikarbonat jag behöver?

      Nåt tips på hur mycket man kan lägga i utan att höja pH me flera grader?
      Pjc

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Bikarbonat finns i påsar bland kryddorna i butiken. Bakpulver och bikarbonat är inte samma sak.
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • Peter Cederberg
          • December 2004
          • 96

          #5
          Öh nu går det runt i skallen? Försöker igen å nu skippar jag allt snack om påsar å burkar, för det kan ju va så att vi finnar e dåliga på påsar;-)

          natriumbikarbonat ska jag alltså ha! med andra ord matsoda, för det står på burken att den innehåller natrium bikarbonat!

          Eller?

          bikarbonat är det jag söker, och vare sig natriumbikarbonat eller bakpulver duger?
          Pjc

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Det ska stå natriumbikarbonat på påsen brukar vara 50-70 gram kostar ca 5-6:-
            Du måste testa så du inte höjer pH för snabbt så dina fiskar reagerar negativ och blir stressade.
            2-3 gram per 100 liter höjer KH ca en grad hur mycket pH höjs beror på vad pH är före höjningen.
            En tesked rymmer ca 5 gram.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Peter Cederberg
              • December 2004
              • 96

              #7
              Okidoki ska börja me en tsk i taget har 580L kar så easy does it! har kH3 å pH6... kör me co2 å pmdd och 0 no2 tack för all hjälp!
              Pjc

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Att höja sitt pH med bikarbonat e bra men det håller inte så länge, för man får tillsätta detta hela tiden om det nu har en tendens att vara lågt i akvariet.
                Kalkstenar krossade lägg dessa i en nylonstrumpa "ta tantens hehe" se till att skölja den väl om den varit tvättad (eller använd iaf häll i ca en halv deciliter krossad kalksten läg den i ditt innerfilter eller ytterfilter eller om du kör bottenfilter gräv ner den i grusen ovan bottenfiltret.
                Efter ett tag ser man pH gå upp och håller sig där om det fortsätter at vara lågt fyll på mer kalksten, på detta sätt får man ett "stabilt" pH helt hundra e det inte men man slipper köpa en massa pulver påsar och ösa i...
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • Peter Cederberg
                  • December 2004
                  • 96

                  #9
                  Testade med korallsand i innerfiltret, ja jag snodde frugans stay ups... HeHe.

                  Men växterna gillade inte korallsanden, så den åkte ut!
                  Inte för att jag vet om det är annorlunda med bikarbonat?
                  Pjc

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Varför vill du ha i bikarbonat?

                    Om dina mätningar stämmer så är dina fiskar döda. Dom skulle aldrig tåla så mycket co2. Eller har du inte fiskar i karet?
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Magnuz
                      • February 2005
                      • 292

                      #11
                      Det kan ju vara något annat än CO2 som sänker pH-värdet.

                      Kommentar

                      • Peter Cederberg
                        • December 2004
                        • 96

                        #12
                        Har vid ett tillfälle haft pH 5 Fiskarna levde men jag såg till att byta vatten ...
                        Har en stor rot som säkert sänker pHt. Det är just det jag inte vet om mina test är någe bra, kör med seras ph test ska skaffa jbl nästa gång. Har ett kh på 2-3 normalt, nu efter att testat bikarbonat fick jag upp kh till 6 och ph la sig på 7.0.

                        Tycker själv det verkar lite stabilare än vatten som hela tiden ligger mellan 5-6 med ett kh på 2, plus att jag då har mäsk co 2 som är instabilt å oberäkneligt som fan... Varför mina fiskar överlevde dom värden jag haft kan bero på att det mest är ciklider å annat som vill ha lite surt vatten, plus att jag inte själv tror på testet som visa ph 5.

                        Skaffade en ny test(samma märke) men har aldrig haft ph 5 efter det, trots att jag kör på som vanligt.
                        Pjc

                        Kommentar

                        • jackson
                          • September 2003
                          • 1242

                          #13
                          För att mäta CO2 utgående från kH och pH, så använd en vanlig vätskekH-mätsats, men du måste använda en pH-vätskemätsats med få steg, dvs intervall om 6,0-7,5 pH eller liknande, 3-10 pH fungerar inte alls.
                          Annars så kan du ha ett CO2-värde som varierar mellan ca 5ppm och 50ppm med samma avläsning. Speciellt med lågt kH-värde (bara läsa tabellen och se vad felavläsning på +/- ett halvt steg ger i tabellen för samma kH, kan ju även variera kH med samma intervall för att riktigt få kalla fötter för dåliga pH-mätvärden).
                          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                          Kommentar

                          • Peter Cederberg
                            • December 2004
                            • 96

                            #14
                            Kyllä det vet jag om nu, men hadde just handlat en ny tester när jag fick reda på att jag hadde fel märke-typ av test! Så nu blir det att köra slut på den... först.
                            pH har varit mycket stabilare denna vecka kh likadant det har gått från 6 på måndag till 5 idag, mycket bättre än jag haft förr då kh ur kran är 4 och ibland sjunkit till 1 eller vad det nu är när det byter färg direkt, 0?

                            Någon som vet vad som skiljer korallsand från bikarbonat till sättet å påverka vattnet, för växter å sånt menar jag för mina växter har inte alls stuntat på samma vis me bikarbonaten som dom gjorde me korallsanden?
                            Pjc

                            Kommentar

                            Arbetssätt...