Klor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magnuz
    • February 2005
    • 292

    #16
    "Alla fiskar simmar i mer eller mindre bräckt vatten."

    Hur menar du nu?

    Kommentar

    • Danei
      • September 2004
      • 555

      #17
      Antagligen att inga fiskar kan överleva i helt saltfritt vatten.

      Kommentar

      • Gud bevare Tsaren
        • April 2004
        • 276

        #18
        Hmm...tja, jag är ingen kemist precis men för mig är logiken ändå rätt enkel.

        En flaska Sera Aqutan på 250ml kostar blott 89 kronor, räcker ett bra tag och även om min officerslön inte kommer att göra mig till någon miljonär så har jag utan vidare råd att betala detta "mirakelmedel". Det har säkert en vanlig Svensson också. Förmodligen gör det någon slags nytta, det tar säkert bort kloret och eventuella tungmetaller och skyddar fiskarnas slemhinnor.

        Det känns helt enkelt bättre att hälla i på detta sätt preparerat vatten än att vatten direkt från kranen, vatten som är anpassat för människor och inte för fiskar. Och vad gör man inte för guldfiskar man haft i ett oräkneligt antal år ? Man ger dom förstås det bästa, och kan jag ge dem ett bättre vatten för en simpel slant så gör jag förstås just det.

        Att sedan "proffsen" agerar annorlunda har förstås sina orsaker. Hade jag haft 20 kar på sammanlagt säg 5000 liter vatten så hade inte jag heller stått och slabbat med Sera Aqutan varje helg...

        Högaktningsfullt
        Gud bevare Tsaren

        Kommentar

        • Magnuz
          • February 2005
          • 292

          #19
          Givetvis kan inga fiskar överleva i saltfritt vatten, men att kalla sötvatten för bräckt tycker jag ändå inte är någon vidare idé.

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #20
            Ursprungligen postat av Magnuz
            Givetvis kan inga fiskar överleva i saltfritt vatten, men att kalla sötvatten för bräckt tycker jag ändå inte är någon vidare idé.
            Pansarmalar rekommenderar man ju att absolut inte ha salt i vattnet till. Lite off topic men jag bara spann vidare...

            Våra fiskar överlever utan salt i vattnet... Vi tillsätter aldrig salt i vattnet... eller aqutan eller aquasafe eller dylikt... Så har vi i och för sig nie akvarier i storlekarna 45-450 liter, så en hel del grejselimojs skulle det gå åt...
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #21
              Det är svårt att få bakterier i sina filter med klor i vattnet.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #22
                Jo, klor är ju inte så nyttigt, men den lilla mängd klor som finns i svenskt komunalt vatten torde inte vara något problem. När vattnet börjar smaka klor blir det nog en annan sak.
                Förövrigt byter jag 50-80% vatten 1 gång i veckan i mitt 450 kar. Jag tar det direkt från kranen. Dessutom har jag "igentligen" ett aldeles för litet filter.
                Om klor vore ett stort problem borde jag ha märkt det.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Iit_mutt
                  • November 2004
                  • 449

                  #23
                  Ursäktar att jag sticker in sådär med en sak som inte har med det hela att göra (gillar inte när det blir så men detta lär kanske inte ändra inriktning på tråden, gör den det så ber jag ordentligt om ursäkt. MEN iaf; trevligt att se att här är folk som bor i närheten
                  Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

                  Kommentar

                  • Mr B
                    • September 2004
                    • 1310

                    #24
                    Ursprungligen postat av Lenmar
                    Ursprungligen postat av Magnuz
                    Givetvis kan inga fiskar överleva i saltfritt vatten, men att kalla sötvatten för bräckt tycker jag ändå inte är någon vidare idé.
                    Pansarmalar rekommenderar man ju att absolut inte ha salt i vattnet till. Lite off topic men jag bara spann vidare...

                    Våra fiskar överlever utan salt i vattnet... Vi tillsätter aldrig salt i vattnet... eller aqutan eller aquasafe eller dylikt... Så har vi i och för sig nie akvarier i storlekarna 45-450 liter, så en hel del grejselimojs skulle det gå åt...
                    Vad som var åsyftat tror jag mig förstå i alla fall, att det alltid finns salter lösta i vatten, med undantaget destilerat vatten, vilket är anledningen till att allt vatten smakar olika. Det finns förståss en massa annat än salter i vattnet med, men på det hållet var det nog det syftades, inte mot att tillsatser av salt används i alla kar.

                    B!

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #25
                      Vatten med högre salthalt än 0.03% är bräckt, över 3.5% blir det saltvatten.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...