Illaluktande vatten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Galadien
    • February 2004
    • 107

    Illaluktande vatten!

    När jag kom hem igår kväll upptäckte jag att pumpen hade stannat. Den var jättevarm och vattnet runtomkring den likaså. Vattnet luktade ruttet och fiskarna flåsade nere på botten och vid ytan. Jag gjorde ett NO2 test och det visade sig att jag hade nitrit, jag gjorde ett 2/3 vattenbyte. På morgonen är nästan all nitrrit borta men vattnet stinker fortfarande. Jag antar att alla bakterier i filtret har dött så hur ska jag göra med det nu? Var kommer den ruttna stanken ifrån och hur ska jag få bort den? Jag tänker nu göra ännu ett 1/3 byte...
    Tacksam för svar!
    MVH Jennifer
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Mitt innerfilter "slaggar" igen ibland. Då brukar jag ta upp det och rengöra det genom att skölja ur det med vatten. För att få bort det värsta och sedan kör jag igång det igen. Jag har aldrig märk några problem med det.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Fortsätt göra vattenbyten, så stora som du orkar.
      Så länge vattnet luktar illa är det giftigt.
      Det torde ta ett par dagar till en vecka innan filterbakterierna är tillbaka, och innan de är det bör du mata mycket försiktigt.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Fortsätt göra vattenbyten, så stora som du orkar.
        Så länge vattnet luktar illa är det giftigt.
        Det torde ta ett par dagar till en vecka innan filterbakterierna är tillbaka, och innan de är det bör du mata mycket försiktigt.
        Håller helt med Azur men vill tillägga att "bakterier på flaska", typ Nitrivec eller Denitrol (som jag tycker är bättre), kommer att snabba upp processen lite... Det är många döda bakterier som behöver tas ur med vattenbyte eller brytas ner, och just nu finns det kanske inte allt för många nedbrytarbakterier i ditt kar... Framförallt är det stor brist på nitrifikationsbakterier, så du bör hålla daglig koll (minst) på dina nitritvärden och byta vatten som Azur säger...
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Poseidon
          • February 2003
          • 1255

          #5
          Till å börja med minst 50% sedan rekommenderar minst 10% vattenbyte varje dag...tills det stabiliserar…!!!
          Det kan hjälpa å påskynda så som Nancy tillägger...
          Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
          Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

          Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            10% är ingenting, det innebär bara att 90% av gifterna är kvar. Byter man 10% om dagen tar det en vecka innan man fått bort ens häften av giftet som var i akvariet första dagen.

            Jag skulle byta 1/3 eller helst mer per dag i en vecka.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Om det är riktigt höga värden så kan man rekommendera 50% först, sedan 10% varannan timme resten av dagen... Följande dagar mellan 20 och 30 procent... Eller är jag ute och cyklar???
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                I Östersund åker ni väl spark.
                Risken med stora vattenbyten är att pH stiger för fort och fiskarna hinner inte anpassa sig.

                Ett större vattenbyte inte större än 50 % för att rädda fiskerna liv och sedan mindre som tant Nancys råd lyde låter bra.

                Glöm inte att testa vattnet när du tror faran är över.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Galadien
                  • February 2004
                  • 107

                  #9
                  Tack så mycket för svaren!
                  Efter vattenbytet luktar det bara lite och fiskarna ser pigga ut. Ingen nitrit .
                  Men vilket slags gift är det egentligen som orsakar lukten, nitriten?

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Vad gör du så att det inte händer igen.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Min gissning är att även om pumpen inte stannat så hade ditt filter luktat illa pga av det antagligen är för litet för att rymma de organismer som behövs för att bryta ner de föroreningar som blir i ditt vatten.
                      I ett tillräckligt stort filter så blir det nästan inget kvar som behöver skjöljas bort.
                      Bakteriern som "bryter ner ammonium och nitrit de synns inte, och de dör mängder av dem varje dag som andra organismer tar "hand om".

                      Hur många bakterier som "byts" ut på ett dygn har jag inte hitta någon uppgift om men jag gissa på flera milijarder i ett större filter, någon annan kanske vet.

                      Å andra sida saknar det väl betydelse.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Galadien
                        • February 2004
                        • 107

                        #12
                        Jag har köpt ett bättre innefilter nu. Det förra var ett sånt där som följde med i 63 liters akvariepaketet. Tänker aldrig köpa ett sådant paket igen...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...