Högt pH-värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • radagast
    • March 2005
    • 3

    Högt pH-värde

    Har just installerat mitt nya 312 l kar efter tio års "frånvaro". I karet kommer jag att ha Mbuna. Har gjort en frigolitbakgrund, applicerat husfix och till sist akrylfärg (köpt i en konstbutik) på bakgrunden. Bestämde mig för att inte lacka bakgrunden utan kör med akrylfärglagret ytterst. Har haft igång akvariet i fyra dagar. Cirkulationen består i ett innerfilter som pumpar 1800 l/h. Nu till mitt "problem": Jag mätte pH-värdet precis nu. Det var mellan 9 och 9,5, svårt att säga exakt då jag mätte efter färgskala. Min undran är, är pH-värdet för högt för Mbuna?

    /Richard
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    pH 9 låter högt för kranvatten.
    Har du kommunalt vatten?
    Vilken stad bor du i isf?
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • radagast
      • March 2005
      • 3

      #3
      Bor i Lidköping. Var nog lite otydlig, sorry. Kranvattnet (kommunalt och det jag fyllde karet med) har pH 7. Anledningen till mitt höga pH borde vara husfixen och akrylfärgen. Har forskat hela em i ämnet. Det enda jag har hittat är att svängningar i pH är/kan vara skadligt för fisken. Är pH 9+ skadligt?

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Ja det lär vara husfixen som höjer pH:t
        Har du akrylfärg i karet?, Är det isf ofarligt?
        pH 9 lär nog fungera troligtvis 9.5 också men runt 8.0-8.5 är väl det idela för Mbunas
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • radagast
          • March 2005
          • 3

          #5
          Ok, tack. Angående akrylfärgen så berättade jag för innehavaren av konstaffären vad jag skulle ha färgen till. Han är själv en gammal akvarist med specialitet på saltvatten och han var "helt säker" på att akrylfärgen är ofarlig när den väl har härdat. Jag litar på hans expertis och testar med en eller ett par odlade Mbunas i några veckor innan jag köper de fiskar jag eg. vill ha. Ska återkomma på forumet och berätta om akrylfärgens påverkan/opåverkan.

          mvh

          Richard

          Kommentar

          • gigardt
            • February 2003
            • 772

            #6
            Annars är det bara stämma innehavaren,nej skämt och sido.Det vore kul om du
            berättade hur akrylfärgen funkade sen.
            MVH Richard
            600l Sydamerika(invånare se nedan)
            7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
            500l innedamm(Koi)
            4500l Damm(Koi)
            125l yngelburk
            400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

            Kommentar

            Arbetssätt...