flytta innerfilter till nya karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke_ek
    • February 2005
    • 259

    flytta innerfilter till nya karet?

    hej ingen!
    ska flytta om 2 veckor och ska då starta upp mitt nya 450L kar.
    kan det hjälpa om jag monterar det inner filter jag ska ha i det i mitt nuvarande lilla kar och sedan flyttar över det om 2 veckor.
    bara för att få en snabbare biologisk balans i det nya karet?
    mvh jocke
    några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

    nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
    kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
    finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hej!
    när jag startade mitt nyinköpta 200l akvarie använde jag mitt väl inkörda fluval3+ för att komma igång snabbare. Ingen fisk har dött än iaf.. flera veckor senare.

    fast det beror väl lite vad det är för filter? mitt nya akvarie var ju bara dubbla mot det gamla..hur stort är det gamla?
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • jocke_ek
      • February 2005
      • 259

      #3
      det jag har hemma nu är bara på 96 liter.
      men tänkte att om man kör in det nya inner filtret i det karet nu i 2 veckor så borde det ha byggt upp en viss balans i det filtret innan man flyttar över det.
      så man kan starta upp det nya karet lite snabbare och få en snabbare balans i det.
      kanske är fel vad vet jag.
      mvh jocke
      några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

      nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
      kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
      finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hej
        jo lite borde det ju påverka vattnet. ska du flytta över alla fiskar på en gång? vad har du för firrar nu?

        Jag flyttade inte över alla samtidigt, tog det väldigt försiktigt. Först 4 platy, sen 2 prakbotia och 1 eldstjärt, 4 kuhliis, 4 sebrafiskar och sist 3 pansarmalar. Alla med några dagars mellanrum...Jag tillsatte även nitrivic.. Har du tänkt tillsätta detta?

        (har du köpt ditt 450 begagnat?)
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • jocke_ek
          • February 2005
          • 259

          #5
          hej igen!
          kommer inte att flytta över någon av dom firrarna jag har i det karet.
          hadde tänkt mig att ha ciklider i det nya karet.
          och lite andra fiskar bla en rocka ska ev få en muräna om den inte är agresiv och knölig att hålla reda på. vet ju inte om den funkar med cikliderna heller.
          ska inredas med finkornig sand och stenar och en bakgrund som liknar en klippa.
          kommer att ha 2 st fluval 404 ytterfilter och ett fluval 4 plus/1000l timmen.
          och sedan en slinga i gruset som värmer vattnet om dom nu är bättre en vad en doppvärmare är. allt kommer att gömmas bakom aqua rock bakgrunden (som det troligen blir)
          köpte karet helt nytt med möbel och heltäckande aluminiumramp sen välvd fram ruta.
          så jag kan utanproblem ha karet tomt i någr veckor om det skulle behövas kommer också att köpa div medel som fixar till vattnet.
          mvh jocke
          några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

          nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
          kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
          finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

          Kommentar

          • Mr B
            • September 2004
            • 1310

            #6
            visst hjälper det om du kör filtret/filterna i det lilla karet, du kan även om möjligt "ympa" in bakterie flora genom att pytsa över vatten från det gammla karet till det nya, och ha som bass (passa på att göra ett vattenbyte på det lilla karet, och dumpa det bortbytta vattnet i den nya baljan), samt om du ska ha samma grus i båda karen, är det inte helt omöjligt att även föra över delar av sanden från det inkörda karewt till det nya... Inget kommer att ta bort inkörningsperioden helt, men allt sammans hjälper till att dra ner tidsperspektivet något...

            Sen ska det erkännas att jag aldrig varit så noga med det där, utan i stället alltid startat baljorna rakt av, utan medel eller annat "fusk" som kan underlätta, och bara introducerat ett fåtal fiskar i taget, tills det utvalda invånar antalet är uppnått.
            Det tar längre tid klart, men det har fungerat bra i alla fall.
            404+404+"fluval 4+"= en jäkla massa vatten i timmen, inte helt säker på om jag tror du kommer behöva fluval4+'en, menbättre för mycket än för lite, och 2x404, borde ge tillräkligt med biofiltrerings utryme.

            Hur du än gör, lycka till.
            B!

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              hej!

              jäklar vilket blås du kommer ha i det vattnet...!!! Ska, på lördag, köpa (förmodligen) ett 540l och däri ska jag ha ett eheim innerfilter(vet ej exakt vilket med det är några år gammalt) samt ett fluval303 ytterfilter..
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • jocke_ek
                • February 2005
                • 259

                #8
                jo det blir en jäkla massa vatten i timmen.

                men är mest ute efter filterytan så jag kommer ev att strypa ner dom lite så dom inte går för fullt.
                har för mig att ciklider vill ha lite mera fart på vattnet men kanske ha fel.
                men ska ta och doppa ner fluval 4:an i det lilla och sedan ev ett ytter filter så det kommer i gång det med.
                så man har en liten början innan man kör i gång det andra.
                tack för alla bra förslag.
                mvh jocke
                några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

                nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
                kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
                finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

                Kommentar

                • Mr B
                  • September 2004
                  • 1310

                  #9
                  stopa 4+'aren i baljan, häng slangen till ytterfiltret över utblåset, häcka på slangen från det filtret till nästa, och därifrån tillbaka till baljan... det borde gå att driva alla tre filterna genom att kopla in det sista externa filtret i drift, och suga hela vägen... i stället för att trycka det igenom (mindre risk för läkage) på så vis borde du kunna få i alla fall en start på bakterie floran i alla filterna... Dock långtifrån den bakterie mängd som ska till för att ha ett fullbefolkat 450'ti kar.

                  Lycka till, hoppas jag fick knapprat ihopa det där på ett förståligt sätt.
                  B!

                  Kommentar

                  • jocke_ek
                    • February 2005
                    • 259

                    #10
                    japp jag fattar hur du menar.
                    ska meka i hop den biten i morgon så man kan få en start av bakteriefloran.
                    så man inte behöver börja från noll i det nya karet.
                    dock så kommer det att få stå och go tomt i ca 1-2 vckor innan första firren får flytta in så man ser att det är vettiga värden.
                    vill ju inte ta livet av dom små söta djuren.

                    mvh jocke
                    några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

                    nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
                    kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
                    finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

                    Kommentar

                    • Mr B
                      • September 2004
                      • 1310

                      #11
                      Glöm då inte slänga i lite fiskmat i alla fall, annars dör ju alla bakterierna igen.

                      B!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...