Vad är det på vattenytan???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andersalhbin
    • January 2004
    • 65

    Vad är det på vattenytan???

    Jag har fått en konstig "hinna" på vattenytan i mitt 200-liters. Ser nästan ut som när bensin flyter på vatten. Utöver det flyter det omkring små "fläckar" på hela vattenytan.

    Har bytt vatten, men det har inte hjälpt. Alla vattenvärden är normala. Ingen Nitrit, mycket lite Nitrat. Min största Ancistrus låg död häromdagen, fast ingen av de andra fiskarna verkar må dåligt.

    Har ganska stora problem med grönalger i detta kar. Trots vattenbyte och regelbunden "glas-skrapning" växer och frodas de. Vet inte om detta kan ha något samband?

    Någon som sett något liknande???
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Jag kan tänka mig två orsaker. För dålig ytvattencirkulation och övermatning . Vad matar du med ? Vilken form av filtrering ?
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      "Oljehinnan" brukar bero på som Guy Palm säger dålig ytcikluation och övermatning. Mata mindre och rikta pumpen mot vattenytan. Har även läst att endel tar bort oljehinnan med hjälp av tidningspapper som läggs mot vattenytan en kortstund, men har inte testat själv.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • Triana
        • January 2005
        • 840

        #4
        skrapning av glaset och vattenbyte hjälper dig inte mot algerna.. källan till problemen finns ju kvar.. oljehinnan består oftast av matrester, döda bakterier och liknande.. jag skulle gissa att du övermatar. Det ger föda åt algerna och skapar hinnan (dålig vattencirkulation hjälper till mycket också)

        Kommentar

        • Tascha
          • September 2002
          • 231

          #5


          Här rä troligen svaret.
          /Roger

          Kommentar

          • andersalhbin
            • January 2004
            • 65

            #6
            Det funkade

            Tack för tipsen.

            Jag riktade pumpens utblås lite mer mot ytan - och vips försvann hinnan och skräpet.

            Vad det gäller algerna och övermatning - nja, jag tror inte jag övermatar. Matar oftast bara varannan dag och då inte mer än de käkar upp på några minuter.

            Dessutom var jag bortrest 2 veckor i julas och hade då bara ljuset på i 9 timmar, alla persienner neddragna och alltså ingen matning på hela tiden. Jag hade hur mycket alger som helst när jag kom hem.....

            Kommentar

            • Magnuz
              • February 2005
              • 292

              #7
              Att du fick mycket alger när belysningen bara gick 9 timmar kan bero på att växterna inte fick det ljus de behöver då. Alger är generellt sett mindre nogräknade än högre växter och så fort de högre växterna misstrivs (och därmed inte tar upp lika mycket näring) så gynnas algerna.

              Kommentar

              Arbetssätt...