Amonium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • redtroll
    • January 2005
    • 70

    Amonium

    Det nämns en del om amonium i diskussionerna, är det samma som ammoniak?
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Aminium och amoniak äör samma steg i kvävecyklen men vid olika ph.
    ph över 7 har du övervägande amoniak
    pn under 7 har du övervägande amonium.

    Amoniak är giftigt, men inte amonium. Att det endå frekvent diskuteras amonium är för att det triggar alger och är den kvävekälla akvarieväxter föredrar.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • redtroll
      • January 2005
      • 70

      #3
      Var kan man få tag på amonium?
      Jag skall starta ett nytt akvarium, och tänkte prova en metod med att tillsätta amonium för att snabba upp bakterierna.

      Kommentar

      • strandbaden
        • February 2005
        • 7

        #4
        amonium

        vanlig blomstergödning brukar innehålla amoniumkväve. Nu kanske jag får på tafsen av alla som kan dett mycket bättre än jag.

        Kommentar

        • dinajel
          • November 2004
          • 606

          #5
          Det du behöver är ren ammoniak (eller en lösning förstås, "ren" ammoniak kan ju bli knepigt) och det hittar du i närmsta färgaffär. Säkert på andra ställen också.
          Bilder på mina akvarier.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Var här försiktig!
            Beroende på hur mycket vatten du har i systemet tillsätter du 0,1 liter 25-procentig ammoniaklösning per 8 m3 . Detta ger de naturliga bakterierna som ofta finns i kranvatten (inte alltid) tillräckligt med näring för att föröka sig.
            Efter en vecka kan du börja mäta nitrit- och nitrathalterna med hjälp tester.
            Till att börja med kan du få mätbara värden på ammonium och nitrit.
            När nitritvärdet visar 0 och nitratvärdet visar ca 10 mg l indikerar detta att biofiltret är färdigt att hantera fisk och fiskens restprodukter.
            Det tar mellan tre till sex veckor vid nystart innan bakterierna förökat sig i tillräcklig omfattning.
            Det här är ett sätt att få en bakteriekultur i stora filter och sand/grus filter till dammar där man sätter ut dammfiskar efter vinterförvaringen.
            I ett akvarium är det enklare att tillsätta bakteriekultur på flaska och ett mindre antal fiskar.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • janne dansk
              • June 2004
              • 1740

              #7
              kolla vad gimbo har skrivet om fisklös cykel hetar det så han har många fina tankar
              Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

              Kommentar

              • join4t
                • October 2003
                • 854

                #8
                Har köpt ett ammonia-test av av märket "Salifert" och bruksanvisningen är på engelska endast. Är det ett amonium eller amoniaktest jag har då, är det "bägge i ett"??? Vilka värden är ok (står inte ens nåt om det)?
                "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                Kommentar

                Arbetssätt...