Behöver hjälp i co2 djungeln

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mjaumjau
    • February 2005
    • 3

    Behöver hjälp i co2 djungeln

    Har ett 450 liters akvarium där vi funderar på att börja köra med co2 för att få snyggare växter och ett mer välmående akvarium.

    Efter att ha läst många inlägg om hemmabyggen har vi bestämt att vi tänker köpa ett färdigt system (dvs med gastub man fyller på och bakventiler och sånt) men vet inte riktigt vad man skall tänka på. Är det stor skillnad på alla de olika märkena... Eheim, Denerelle, Sera etc... eller är dem ungefär jämnbra i kvalitet och pris?

    I de flesta sådana paket man köper verkar det vara en reaktor som inte drivas av något och detta verkar ju inte vara så bra. Vad jag har förstått skall man ha en reaktor som drivs av någon form av vattenström. Själva har vi ett Eheim ytterfilter. Om man köper ett paket bör man då köpa en ny reaktor eller är dem helt okej dem som följer med?

    Många frågor men hoppas att någon orkar svara.
    mvh/mjaumjau
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Det är ingen större skillnad på dom olika märkena förutom priset.
    Vill du ha billigast möjliga så köp en begagnad brandtub och ventiler och övrigt från aquaristic.net´s eget sortiment.
    Köp antingen en reaktor som drivs av pump eller kör ner co2 direkt i ytterfiltert. Jag hade problem med upplösning trots att jag testade de flesta reaktorer, först när jag körde co2 direkt ner i ytterfiltret fick jag ordning på det.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Mjaumjau
      • February 2005
      • 3

      #3
      Ok, hur gör man för att dra in det i ytterfiltret? Det finns ju inte så många hål eller andra öppningar i själva behållaren och det är ju farligt för bakteriefloran om det passerar igenom filtermaterialen? Och hur funkar det med bubblorna då, i många inlägg i detta forumet verkar folk ha problem med "rapningar".

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Ok, hur gör man för att dra in det i ytterfiltret? Det finns ju inte så många hål eller andra öppningar i själva behållaren
        Man sticker helt enkelt in slangen från co2 apparaturen i insuget till filtret.

        och det är ju farligt för bakteriefloran om det passerar igenom filtermaterialen
        Vart har du fått det ifrån? Jag har aldrig hört det innan.


        Och hur funkar det med bubblorna då, i många inlägg i detta forumet verkar folk ha problem med "rapningar".
        Det beror lite på hur känslig man är. En gång var tionde minut så går det lite restgaser i impellern och den skrammlar till i 10 sekunder, sen tystnar den och några bubblor far ut ur filtret.

        Vill man köra med alternativet en ordentlig reaktor så tar den plats och är ful. Det tycker jag är värre för helhetsintrycket än de små rapningarna. Dessutom blir karet inte i närheten lika snyggt om man inte når upp i rätt co2 halt, vilket jag själv inte gjort med någon annan metod (beror på väldigt mångta mätta snabbväxare och tokmycket ljus).
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Mjaumjau
          • February 2005
          • 3

          #5
          Ok, tack. det var ett bra svar... det klarnade lite

          Detta med att co2 skulle vara farligt för för filtret har vi hört av en kille som jobbade på akvarieavdelningen på ett av dem större byggvaruhusen i staden där vi bor (vill inte peka ut någon om detta nu är helt fel ) . Det lät lite bekant och också som att det inte vore omöjligt, är detta helt fel alltså?

          Vi har också hört att man inte skall ha på co2 på natten, varför det? Hur kan man automatisera sådant så man inte glömmer?

          Det verkar finnas lite grymmare datoriserad utrustning att köpa till de flesta system där man ställer in PH värde och sedan antar jag att detta värde hålls, är detta att föredra om man har råd eller är det pengar i sjön?

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Detta med att co2 skulle vara farligt för för filtret har vi hört av en kille som jobbade på akvarieavdelningen på ett av dem större byggvaruhusen i staden där vi bor (vill inte peka ut någon om detta nu är helt fel ) . Det lät lite bekant och också som att det inte vore omöjligt, är detta helt fel alltså?
            Co2 tillsats i ett växtakvarium höjer syrenivåerna till max. Nitrifikationsbakterierna konsumerar syre, så länge det finns tillgängligt syre så arbetar dom och mår bra. Det finns inget negativt förhållande mellan syre och co2. Det finns inte en rimlig schans att syrenivåerna skulle gå så lågt att bakterierna skulle dö av det utan att samtliga fiskar skulle dö av akut syrebrist långt innan.

            Det finns nog bara en byggvaruhandel som säljer akvariegrejor, så jag vet vilken du menar. Djupare insikt i akvaristiken och växtakvaristiken är inget man förväntar sig av en varuhusarbetare.

            Vi har också hört att man inte skall ha på co2 på natten, varför det? Hur kan man automatisera sådant så man inte glömmer?
            En magnetventil för ändamålet kostar 500-1000 kr. Den kopplar du till en vanlig timer så att den går på 2 timmar innan belysningen och av samtidigt med den.

            Det verkar finnas lite grymmare datoriserad utrustning att köpa till de flesta system där man ställer in PH värde och sedan antar jag att detta värde hålls, är detta att föredra om man har råd eller är det pengar i sjön?
            Du menar en ph/co2 controller. Jag skulle säga att det är att föredra ävan om man inte har råd. Själv så åt jag havregrynsgröt i 2 veckor för att få råd med min. Den kostade runt 3000 kr och har hjälpt mig otroligt mycket. Innan var det ganska så mycket pill med att mäta och justera, nu kalibrerar jag bara en gång i månaden vare sig det behövs eller inte.
            Är man nybörjare eller bara lite lat så är detta en otroligt bra investering i ett snyggt och lättskött akvarium.
            MVH
            Magnus
            Senast redigerad av Tropfrog; 23 February 2005, 07:39.
            min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...