Kalium,K = KH eller dKH ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Geezer
    • October 2003
    • 166

    #16
    Ursprungligen postat av averater
    mäter inte standardakvarietester mägnden någon stark syra som krävs för att sänka ph't till ett visst värde?

    i så fall mäter de ju visst HCO3-.

    Nej ,det är dessvärre inte så. Även den enklaste titrering man kan göra med saltsyra(HCL) kräver att man skyddar vattenprovet med t.ex. Kvävgas för att inte luften skall reagera med provet(och det gör den=snedställer resultatet)
    Hälsn. -Geezer-

    Kommentar

    • Geezer
      • October 2003
      • 166

      #17
      Jag vet att de som säljer billiga KH -tester skriver att de testar Alkaniteten(HCO3-)
      på manualen tex. Tetra-KH-test. Men det är rent "bullshit!"
      -Geezer-

      Kommentar

      • averater
        • March 2004
        • 381

        #18
        Ursprungligen postat av Geezer
        Nej ,det är dessvärre inte så. Även den enklaste titrering man kan göra med saltsyra(HCL) kräver att man skyddar vattenprovet med t.ex. Kvävgas för att inte luften skall reagera med provet(och det gör den=snedställer resultatet)
        Hälsn. -Geezer-
        det där får du gärna utveckla. inte för att jag misstror dig utan för at jag skulle vilja veta hur det annars ligger till.

        jag vill både veta hur luften kan hinna påverka ett vattenprov av akvarievatten och HCl så att det spelar någon roll, och så vill jag veta vad man annars titrerar med.

        edit...
        hittade denna :

        har dom fel?
        Senast redigerad av averater; 24 February 2005, 15:00.
        Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

        Kommentar

        • Geezer
          • October 2003
          • 166

          #19
          Ursprungligen postat av averater
          Ursprungligen postat av Geezer
          Nej ,det är dessvärre inte så. Även den enklaste titrering man kan göra med saltsyra(HCL) kräver att man skyddar vattenprovet med t.ex. Kvävgas för att inte luften skall reagera med provet(och det gör den=snedställer resultatet)
          Hälsn. -Geezer-
          det där får du gärna utveckla. inte för att jag misstror dig utan för at jag skulle vilja veta hur det annars ligger till.

          jag vill både veta hur luften kan hinna påverka ett vattenprov av akvarievatten och HCl så att det spelar någon roll, och så vill jag veta vad man annars titrerar med.

          edit...
          hittade denna :

          har dom fel?
          Koldioxiden i luften påverkar provresultatet. Jag måste emellertid påstå att jag fördjupat er alla i trivialiteter! oavsett om -akvarietesterna- testar HCO3- eller
          Ca+Mg ungf.= alkaniteten Detta stämmer om pH´t inte är för lågt,då kan man inte göra detta överslag. Att koldioxiden (i luften)inte påverkar resultatet
          ,är viktigt för labb.
          Om dess påverkan stjälper "ett Tetra-test" -med dess redan taskiga noggranhet är nog osagt..!
          Varför jag är säker på att testerna inte mäter alkaniteten direkt ?
          Som sagt..Även de enklaste labb. metoder kräver titrering med saltsyra 1M
          Jag är säker på att man inte får sälja frätande substanser i en Akvariebutik!
          -Geezer-
          är

          Kommentar

          • averater
            • March 2004
            • 381

            #20
            ang. frätande substanser så är det ju bara att spä ut lösningen till ex 0,1M och ta 10ggr så många droppar... eller ta vilken koncentration som hellst som ger enkla siffror och som akvarieaffärer får sälja.

            vad gäller akvarietester så har dom inga större krav på stor nogrannhet och därför tror jag att luftens koldioxid inte hinner påverka tillräckligt för att märkas.

            men jag är fortfarande nyfiken på dessa trivialiteter.
            Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

            Kommentar

            • Geezer
              • October 2003
              • 166

              #21
              Ursprungligen postat av averater
              ang. frätande substanser så är det ju bara att spä ut lösningen till ex 0,1M och ta 10ggr så många droppar... eller ta vilken koncentration som hellst som ger enkla siffror och som akvarieaffärer får sälja.

              vad gäller akvarietester så har dom inga större krav på stor nogrannhet och därför tror jag att luftens koldioxid inte hinner påverka tillräckligt för att märkas.

              men jag är fortfarande nyfiken på dessa trivialiteter.
              Ja ,men du vet ju att man inte behöver ta 10* så många droppar.Eller kan "skaparen" redan förutsagt detta?

              Kommentar

              • NE
                • January 2004
                • 1549

                #22
                Jag vet inget om kemi men detta kan kanske vara intressant för er,
                på PO4 testen t.ex. finns det en varning för att det är frätande men det finns ingen sådan varning på KH testen.

                /Niklas
                /Niklas

                Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                Kommentar

                • averater
                  • March 2004
                  • 381

                  #23
                  Ursprungligen postat av Geezer
                  Ja ,men du vet ju att man inte behöver ta 10* så många droppar.Eller kan "skaparen" redan förutsagt detta?
                  då är det bara att använda ett en tiondel så stort prov...

                  om det däremot inte är frätande alls . som det borde vara om det innehåller någon saltsyra överhuvudtaget. som då kanske du har rätt ändå... men jag vill fortfarande veta vad och hur man mäter.
                  Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                  Kommentar

                  • Geezer
                    • October 2003
                    • 166

                    #24
                    Ursprungligen postat av averater
                    Ursprungligen postat av Geezer
                    Ja ,men du vet ju att man inte behöver ta 10* så många droppar.Eller kan "skaparen" redan förutsagt detta?
                    då är det bara att använda ett en tiondel så stort prov...

                    om det däremot inte är frätande alls . som det borde vara om det innehåller någon saltsyra överhuvudtaget. som då kanske du har rätt ändå... men jag vill fortfarande veta vad och hur man mäter.
                    Jag vet inte heller vad den kemiska sammansättningen är i ett t.ex Tetra KH-test. Det skulle vara kul att veta. -Ta kontakt med tillverkaren.
                    -Geezer-

                    Kommentar

                    Arbetssätt...