Nitrit-ska jag flytta fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    Nitrit-ska jag flytta fiskar?

    Jag har fått utslag på nitrit. 0,3 enligt sera "fortfarande ingen fara". Jag har bara 7 platy, 2 kampfisk hona/hane och 2 små dvärgbotia i detta 100l akvarie. De verkar inte må dåligt men man kan ju inte fråga hur de mår...
    Jag har plats i mitt 375l för dessa fiskar men tycker ni jag ska flytta de? Eller ska då gå kvar? Det är ju en extra stress att bli flyttad också.
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Om du inte har nitrit i ditt andra akvarium kan du ta vatten från det till ett vattenbyte och ev. tillsätta någon bakteriekultur.
    Du får hålla koll på nitrit värdet, kanske slamsuga botten för att få bort ev. föroreningar så inte ammonium värdet ökar i onödan.

    Inlägg 3000 ser jag, hoppas något varit till nytta.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Gud bevare Tsaren
      • April 2004
      • 276

      #3
      Bäste Kramfors !

      Jag ber att få gratulera till det 3000:e inlägget !

      Solbacka: Du måste få bort nitriten med en gång. Det finns få saker som är så farligt för fiskar som just detta. Köp en flaska Nitrivec det första imorgon bitti och ös i bara.

      Peace.

      /Gud bevare Tsaren

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        Du skrev inte om det var nystartat akvarium, eller om det gått ett tag. Man kan få utslag av Amonium och Nitrit under den första månaden efter start (eller storrengöring) av akvarium. Ingen anledning till panik dock. Men försök sänka det lite. Det finns kranvatten som har dessa halter.

        Jag tycker det är bättre att byta 50% av vattnet i akvariumet än att flyttat fiskarna. Men bevaka värdet så att det inte blir högre.

        Var försiktig med slamsugning på bottnen. Det finns nyttiga bakterier i bottengruset, som du inte vill ta bort. Men slamsuga det som ligger ovan gruset kan du göra.

        Kontrollera att du inte har någon död fisk i akvariumet. Och plocka bort ruttnande växtdelar.

        Mata fiskarna bara varannan dag under en vecka. Övermatning kan ge upphov till Nitrirt och Amonium i ett nystartat akvarium.

        Om det forfarande dagen efter är högt, byt vatten igen (ca 30% borde räcka). Upprepas under en vecka.

        Lycka till
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        • Magnuz
          • February 2005
          • 292

          #5
          Jag kapar tråden med en mycket närbesläktad fråga: På Seras nitrit-test finns angivet två olika enheter vid mätskalan, mg/l NO2-N samt mg/l NO2. Mig veterligen är NO2 detsamma som nitrit. Vad är NO2-N? Är det ett annat sätt att uttrycka nitrithalten eller? Om jag tolkar solbacka rätt så har han 0,3 mg/l NO2-N och 0,9 mg/l NO2. Vilket av dessa är nitrithalten?

          I övrigt håller jag med jackson.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            NO2-N mängden av kväve bundet som nitrit.
            NO2 mängden nitrit.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Magnuz
              • February 2005
              • 292

              #7
              Aha, tackar. Således har solbacka 0,9 mg/l nitrit i sitt kar.

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #8
                Jag har 0,3 mg/l. Akvariet har varit igång sedan sept. Men för 1 månad sedan flyttade jag det och hittade då min döda ancistrushane under en sten. Vid flytten tömdes det mesta vattnet, och jag hällde i nytt! Mitt smartskaft. Jag kunde tagit från det stora akvariet istället. Jag har också matat för mycket, flingfoder och frysfoder. Jag hade fler fiskar i akvariet innan och av gammal vana slänger man i lika mycket...
                Jag bytte 50% idag, ska kolla imorgon och då ta hälften av vattnet från det andra akvariet.
                I mitt sera test står det inget om NO2-N
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Om det finns 0.1 milligram kväve i form av nitrit i vattnet NO2-N, så är nitritinnehållet NO2 ca 3.2 gånger större för då räknas även syrets vikt med.
                  0,3 mg l NO2-N är relativt ofarligt
                  0,9 mg l NO2 är sålunda också relativt ofarligt
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Magnuz
                    • February 2005
                    • 292

                    #10
                    OK, då finns det flera varianter av Seras nitrittest, för jag köpte en idag och där anges både NO2-N och NO2. Skalan i det testet börjar på 0,3 mg/l NO2 (alternativt 0,1 mg/l NO2-N).

                    Kommentar

                    • solbacka
                      • January 2004
                      • 3952

                      #11
                      I mitt börjar skalan mindre än 0,1 mg/l till 5,0 mg/l och testet heter sera nitrit-test (no2). Jag kanske har en gammal sort den är köpt i somras.
                      Jag testade mitt vatten idag och jag hade ingen nitrit. Jag testade innan vattenbyte igår och fick utslag. Jag ska nog byta vatten oftare än en gång i veckan. Jag ska ta ett nytt test på söndag.
                      350l Diskus 275l SA växt
                      100l tanganynika
                      Min dagbok Mina bilder
                      Min alldeles egna zoon

                      Kommentar

                      • Zeni
                        • December 2004
                        • 141

                        #12
                        jag kapar denna tråd ett tag och berättar lite om mina nitritvärden! sorry

                        när jag började mäta nitritvärdet... lite innan jag inhandlade 6 firrar hade och lite växter hade jag runt 0.1 sedan efter en knapp vecka ökade värdet till lite under 0.3 och då började jag bli lite orolig...sedan dess har jag gjort några mindre vatten byten och inhandlade i torsdag även några påsar med nått som skulle sänka nitrithalten... han hade ingen nitrivec...(slut) men nitrithalten har ökat någont i alla fall till idag.... så jag gjorde ett vatten byta på ca 2/3 och hade i några hinkar vatten från ett välfungerande kar med nitritvärde 0.0 och fylde rästen med kranvatten.... efter vattenbytet gjorde jag ett test till och då hade inte värdet förändrats något alls.... möjligen någon liten liten nyansskillnad (knappt märkbar) men inget annat... hur är det möjligt? vad ska jag göra? värdet ligger någonstans mellan 0.3 och 0.8 nu.

                        jag använder mig av Hagens test som har ganska stora hopp i skalan och tycket det är mycket svårt att jämföra... (nyanserna stämmer inte så bra överens med dem som blir i vattnet)...

                        jag har altså:

                        -gjort små byten.
                        -haft i någon sorts bakteriekultur i påse eller nått sånt.
                        -och gjort ett större vatten byte.
                        -och i samband med det tagit vatten från annat välfungerande kar.


                        mvh Zeni

                        Kommentar

                        • jackson
                          • September 2003
                          • 1242

                          #13
                          Småbyten, hur stora är dessa?
                          Mät hur mycket nitirt du har i kranvattnet.
                          Ditt mättest kan vara kast. Det har hänt förut.
                          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...