problem med alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    problem med alger

    testade med seras dropptest fick följande värde
    ph 6,8 ok
    gh 10 ok
    kh 6 ok
    nh4 0 ok
    no2 0 ?
    no3 80mmg/l ?
    po4 1-2 mmg/l ?
    fe 0 ?
    vattenvärde enl vattenverket dh 3,5-5
    alkanitet mg hco3/l
    kalcium mg/l) 20-25
    magnesium mg/l)2-2,5
    vad har jag gjort för fel.
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Hej

    Hur är det med ljuset?Göder du med något?
    Fredrik

    Kommentar

    • janne dansk
      • June 2004
      • 1740

      #3
      har 1000 l med frigo bakgrund o filtar kvar ca 7-800lhar i pmdd men lite slarvig med tmg inte mycket växter
      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

      Kommentar

      • janne dansk
        • June 2004
        • 1740

        #4
        glömde har 6*36w med reflektor
        Bifogade filer
        Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

        Kommentar

        • janne dansk
          • June 2004
          • 1740

          #5
          en fundering matar med hemgjort räkmix .fryst atemia discus granulat+algwafer
          Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Har du CO2-tillsats? Det kan du behöva när du kör med så mycket ljus.
            Vilka sorters alger har du problem med?
            Tycker det verkar vara högt värde på NO3. Lågt PO4 med tanke på den höga halten NO3.
            Om du slarvar med TMG, så finns det risk att växterna slutar växa, så att de inte tar upp NH4 i tillräcklig takt. Och då kan gröna alger komma. Triggar på amoniumhspikar.

            Hur mycket vatten byter du hur ofta? Prova att byta 50% en gång i veckan, om göd med TMG + KNO3 + KH2PO4 efter vattenbytet så mycket som behövs för 500 liter vatten. Sök i forumet så hittar du inlägg som beskriver vilka halter växterna vill ha, och hur mycket du skall göda. Sök på "TMG NO3 KH2PO4 PMDD".
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • janne dansk
              • June 2004
              • 1740

              #7
              jag bytar 10% dagligen o 30 % 1ggr va jag har co2 +controller jag tyckar att det är lite mycket att byta 50% va derfor försökar jag att köra på detta sättet till att börja med .det passar mig "bättra"än att byta 500l va så jag är införståt med att jag måste mäta bättra och oftaretill jag vet hur mycket att det dra.det jag har problem med är cyano .men lustigt nog mera i ena ändan än i den andra varfor
              Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

              Kommentar

              • Magnuz
                • February 2005
                • 292

                #8
                Nitrathalten är nog i högsta laget. Ta det lugn med kvävegödningen, alternativt mata med något som geggar mindre än räkmix. Det bästa vore kanske att köpa lite fler växter som kan ta upp överflödigt nitrat.

                Kommentar

                Arbetssätt...