Frågor om nitrat och vattenbyten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Frågor om nitrat och vattenbyten

    Jag trodde att jag kanske hade lite för höga nitrathalter så i går köpte jag en nitrattest (JBL:s). När jag testade vattnet fick jag den överraskande resultatet 0 nitrat...

    Akvariet har varit igång sen i oktober och blev färdigcykat i december. Sen dess har jag varken haft ammoniak eller nitrit. Därför borde det finnas nitrat i vattnet, eller har jag fel? Nu förstår jag varför mina växter inte mår så bra.

    Enda sedan fiskarna flyttade in har jag bytt 20% av vattnet var 7e - 10e dag. Varför har jag inga nitrater? Har jag bytt för mycket vatten eller för ofta? Med tanke på att jag tillsätter TMG borde inte testen visa lite nitrat ändå? Kan det vara fel på testen? JBL är ju ett mycket bra märke...

    Nu funderar jag på om jag ska börja byta 20% varannan vecka eller 10% per vecka. Vilket tror ni är bäst?

    Någon som har svar på mina frågor?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Dina växter suger väl i sig den lilla nitraten som finns, och eftersom TMG inte innehåller nitrat så tillförs det ju ingen extra heller. De flesta av oss som har mycket växter tillsätter ju både N o P för att hålla våra växter mätta o belåtna.

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Alltså har jag bytt för mycket vatten och/eller för ofta. Varför har jag då problem med alger?

      Mest är det väldigt små gråaktiga alger som flyter omkring i vattnet (jättefult) och fastnar på glaset eller på växter. Men vid ett par tillfällen har jag även haft en grön hinna på vattenytan. En och annan trådalg och något ludd på några av växtbladen.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Du kan aldrig konkurrera ut alger med vattenbyten. Dom klarar sig på betydligt lägre näringsnivåer än växterna.
        Bästa sättet att minska algtillväxten är att se till att växterna har alla näringsämnen dom behöver i rätt propotion till varandra.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av heeke
          Du kan aldrig konkurrera ut alger med vattenbyten. Dom klarar sig på betydligt lägre näringsnivåer än växterna.
          Bästa sättet att minska algtillväxten är att se till att växterna har alla näringsämnen dom behöver i rätt propotion till varandra.
          Ok, men i fall jag gör mindre vattenbyten eller byter mer sällan borde jag få lite nitrater eller hur?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #6
            Jag tror inte det. Om du har mycket växter så kommer de att ta all nitrat som fiskarna "tillhandahåller" och då kommer du aldrig att få nåt mätbart kvar. Varför inte tillsätta NO3 ifall du nu tror att det är ett problem?

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Gör ett experiment.
              Efterssom alla kar har helt olika förutsättningar så kan du lätt konstatera hur mycket vatten du bör byta i ditt kar.
              I stället för att bara byta vatten så mät i stället. Om nitrat är under 20 behöver du inte byta vatten.
              Jag har gjort det samma hos mig och konstaterat att rekomendationerna för vattenbyten säkert är bra för fiskarna men en katastrof för växterna.

              Om du istället vill fortsätta som innan så skaffa kno3 och k2po4. Då bör du byta vatten varje vecka och tillsätta makroämnena separat via dessa kemikalier. Detta sätt är enligt mig det bästa, men svårt att få folk att komma igång. Det finns ett naturligt "fiskakvaristmotstånd" mot att tillsätta via kemikalier de ämnen som de flesta brottas med att få ner nivåerna av via vattenbyten. Men nivåerna är aldrig skadligt höga om man docerar rätt och det ger mycket finare växter och mycket mindre alger. När sen växterna mår bra så konsumerar dom allt amonium som bildas i karet och då trivs fiskarna bättre också.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Tack för dina råd! Jag ska nog börja med att mäta och kolla hur ofta/mycket jag måste byta.

                Jag vill gärna försöka se hur det fungerar i mitt akvarium utan att tillsätta kno3 och k2po4. Dels tycker jag att det låter utmärkt med lite mindre jobb - skönt att inte byta vatten så ofta. Och dels för att mina växter är ganska lättskötta och det känns lite överkurs att tillsätta makroämnen i ett huvudsakligt fiskakvarium.

                Men jag ska komma ihåg ditt tips i fall jag inte skulle lyckas uppnå en bra balans i karet.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • jackson
                  • September 2003
                  • 1242

                  #9
                  Fiskarna mår bättre av vattenbyten en gång i veckan. Vissa fiskar kräver det för att må bra.

                  Så tillsätt TMG, KNO3 och K2PO3 efter varje vattenbyte, så kommer du att slippa algerna. Att tillsätta dessa ämnen är som att göda blommorna som man har i fönstret. Inget konstigare än så.

                  Att dra ned på vattenbytena och försöka få balans på det viset är MYCKET svårt, och mer jobb (att ta hand om algväxten) än att tillsätta dessa ämnen och byta vatten en gång i veckan (det kallas LowTech-akvarium, sök på det).

                  Med slang går det ju fort att byta vatten. Att lägga ned 30 minuter-45 minuter en gång i veckan på vatten byte borde du väl kunna göra? Dessutom har du lätt kontroll på vattenvärdena i akvariumet, utan att behöva mäta så ofta.
                  Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                  Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Har man ingen nitrat så finns det heller ingen anledning att byta vatten (för fiskarnas skull).

                    Visst håller jag med om att balans är lättare med npk tillsats, men jag har sett många mycket fina och lättskötta kar som sköts i närheten av lowtecprincipen (utan co2 med tmg, lätta växter och måttliga vattenbyten).

                    Se bara till att det inte samlas för mycket skit i karet. Dom jag känner som kör detta koncept framgångsrikt byter bara vatten när det krävs för att suga ut slam och då max 15%. Det är slamet i karet som gör att dom flesta rena lowteckar rasar, där trivs en massa oönskade bakterier, fiskarna dör, balansen mellan fiskar och växter fördärvas, växterna svälter, växterna dör...Kaputt.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tropfrog
                      Se bara till att det inte samlas för mycket skit i karet. Dom jag känner som kör detta koncept framgångsrikt byter bara vatten när det krävs för att suga ut slam och då max 15%. Det är slamet i karet som gör att dom flesta rena lowteckar rasar, där trivs en massa oönskade bakterier, fiskarna dör, balansen mellan fiskar och växter fördärvas, växterna svälter, växterna dör...Kaputt.
                      MVH
                      Magnus
                      Hmm, jag suger upp slam varje vecka. Det finns dock delar av akvariet (under och bakom rötter och växter) där jag inte kan nå med slangen. Är detta ett problem? Dessa otillgängliga områden ligger dock längst bak i akvariet där sandnivån är högst.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Slam i bottensubstratet behöver du inte suga upp, ditt problemn är nog det omvända...Allt för sterilt. Det jag menar är synligt slam som lägger sig ovanpå gruset.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tropfrog
                          Det jag menar är synligt slam som lägger sig ovanpå gruset.
                          MVH
                          Magnus
                          Ja, det var det jag menade också. Även om det inte är synligt för mig pga att det ligger bakom rötter och växter, så ligger det kanske ovanpå gruset ändå...
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          Arbetssätt...