Nystartat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Signe
    • January 2005
    • 141

    Nystartat akvarium

    Hej alla fiskvänner.

    Jag har nu i helgen startat upp ett nytt akvarium på 240 liter. Det jag nu undrar är hur jag ska veta vilka värden jag ska ha på vattnet? Jag har köpt hem så jag kan testa olika värden, men fattar ju inte hur det ska vara om allt är ok.

    Jag blir jätte glad om ni kan hjälpa mig.

    mvh Nina
  • gigardt
    • February 2003
    • 772

    #2
    Vad har du köpt för tester då.
    MVH Richard
    600l Sydamerika(invånare se nedan)
    7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
    500l innedamm(Koi)
    4500l Damm(Koi)
    125l yngelburk
    400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

    Kommentar

    • Signe
      • January 2005
      • 141

      #3
      hej igen, mina tester jag kan göra är: NO2-3, GH, KH och PH...ni är så snälla som svarar så fort här..!!

      Jag vill ju att allt ska bli bra, på fredag ska jag åka och köpa mina första fiskar.

      mvh Nina

      Kommentar

      • emilym
        • January 2005
        • 138

        #4
        På mina dropptester (Sera, NO2 och Tetra, pH) medföljde en bruksanvisning samt en intervallfärgkarta.

        Först rengjorde jag mätkyvetterna med kranvatten, sedan doppades de ett par gånger i akvarievattnet, fylldes upp med rätt mängd vatten (5 ml i mina fall), därefter droppade jag i rätt mängd testdroppar, satte på locket och skakade om, väntade någon minut och jämförde med färgkartan. Därefter rengjordes kyvetterna igen med kranvatten.
        /Emily

        Kommentar

        • gigardt
          • February 2003
          • 772

          #5
          Jag skulle nog vänta 1 vecka till för att se att vattnet är riktigt bra.
          Det tar ju ett tag för vattnet att mogna.Har du haft i några bakterier
          typ nitrivec eller liknande.
          MVH Richard
          600l Sydamerika(invånare se nedan)
          7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
          500l innedamm(Koi)
          4500l Damm(Koi)
          125l yngelburk
          400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

          Kommentar

          • Signe
            • January 2005
            • 141

            #6
            hej igen, jag har inte haft i nitrivec, tycker du att jag ska ha det? fet ända jag haft i är aqutan

            mvh Nina

            Kommentar

            • emilym
              • January 2005
              • 138

              #7
              Du behöver inte vänta på att vattnet ska "mogna". Nitrivec är ingen idé att ha i INNAN du sätter i fisk. Däremot är det väldigt bra att ha från första dagen du sätter i dina första fiskar och 10 dagar framåt. Dessutom är det bra att tillsätta Nitrivec när du utökar ditt fiskbestånd och vid filterrengöring. Utan fisk finns det ingen ammoniak/nitrit att bryta ned.

              Det du behöver göra innan du skaffar fisk är att kolla så att pH och KH ligger på önskad nivå för de sorters fisk du vill ha. Sedan är det bra att ha i något vattenberedningsmedel, t.ex. Aquatan, vilket du redan har. När du däremot väl har i fisk är det viktigt att hålla koll på ammoniak- och nitritnivåerna.
              /Emily

              Kommentar

              • Signe
                • January 2005
                • 141

                #8
                Tack snälla EMILYN..där fick jag klara besked, som jag fattar..!!!! det är inte så lätt, mycke man ska veta.

                Jag ska nu läsa på om de fiskar jag ska ha. Tack snälla

                mvh Nina

                Kommentar

                • emilym
                  • January 2005
                  • 138

                  #9
                  Varsågod! Jag startade själv upp mitt första akvarie för ett par veckor sedan. Jag har fått mycket hjälp här på Zoopet. Mitt tips är att läs alla artiklar och böcker du kan komma över innan du börjar. Alla har lite olika ideér kring uppstart av akvarier, så läs på lite om grundläggande vattenkemi innan du lyssnar på alla "experter".
                  /Emily

                  Kommentar

                  • Signe
                    • January 2005
                    • 141

                    #10
                    Ja här på Zoopet kan man hitta det mästa, men ibland blir jag lite förvirrad..! tycker allt är så inväcklat, men du förklarade så bra EMILYM vad har du för fiskar i ditt akvarium?

                    mvh Nina

                    Kommentar

                    • emilym
                      • January 2005
                      • 138

                      #11
                      Malawiciklider, 6 st Labidochromis caeruleus (golden), 4 st Pseudotropheus socolofi och en mal, Pterygoplichthys joselimaianus (L001, L022).

                      Förvirrad blir man ju när alla säger olika saker och kanske utrycker sig lite konstigt. Det är därför det är viktigt att själv läsa på litegrand innan och bilda sig en egen uppfattning om vad som är rätt och fel. Dessutom verkar det som om många "gamla sanningar" lever kvar. Jag kan rekommendera dig att läsa på Kramfors (en Zoopetmedlem) hemsida, där finns mycket matnyttigt.
                      /Emily

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Hej Nina!

                        Först vill jag ge dig en stor eloge för att du ser till att skaffa information INNAN du sätter igång det hela! Verkligen jättebra att du är seriös och ansvarsfull!

                        Det är just i början, innan akvariet är färdigcyklat, som det oftast blir problem. Jag startade mitt 250 liters enligt metoden som beskrivs på följande länk: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

                        Metoden verkar fortfarande vara rätt okänd i Sverige, men jag kan rekommendera den varmt. Säker och billig. Artikeln innehåller även mycket bra - och livsviktigt - information om detta med protein -> ammoniak -> nitrit -> nitrat och hur det påverkar fiskarnas hälsa.

                        Tester man bör ha är: NH4/NH3 (ammonium/ammoniak), NO2 (nitrit) och PH. Även NO3 (nitrat) är bra att ha, även om nitrat inte är lika farligt som ammoniak och nitrit. Men genom att regelbundet hålla koll på nitrathalten vet man hur ofta man behöver byta vatten så fiskarna mår bra.

                        http://www.zoopet.com/akvarium/1500_fiskar.asp kan du söka på och läsa om olika arters egenskaper och behov, inklusive PH och temperatur.

                        Lycka till!
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • redtroll
                          • January 2005
                          • 70

                          #13
                          Batski,
                          Det var en intressant artikel.
                          En fråga på artrikeln;
                          "Ammonia will rise to 5 ppm..."
                          Vad är ppm?
                          Jag misstänker en miljondel, men är inte säker.

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Förkortning för parts per million, miljondelar.

                            Förkortning för premiepensionsmyndigheten
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...