innebär mycket växter att man inte behöver biologiskt filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    innebär mycket växter att man inte behöver biologiskt filter?

    hej!


    jag undrar om nån vet om växter påverkar balansen i akvariet, eller snarare hur mycket de gör det? jag har rätt mycket växter i mitt akvarie men ett inte tillräckligt innerfilter.. kan man säga att växterna kompenserar det undermåliga innerfiltret?

    länkar om akvariekemi mottages tacksamt..

    Lena Maria
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • Zuma
    • June 2003
    • 117

    #2
    Har du några fiskar? I så fall hur många? Matar du något? Byter vatten? Växterna kan bidra till syresättning men för att kunna svara ordentligt behövs mer fakta!
    530
    Altumscalarer
    Tuppkammsciklider
    Flaggciklider
    C Adolfi

    250
    Discus
    Kardinarltetror
    A cacatoides
    C Panda

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av lenis3
      jag undrar om nån vet om växter påverkar balansen i akvariet, eller snarare hur mycket de gör det? jag har rätt mycket växter i mitt akvarie men ett inte tillräckligt innerfilter.. kan man säga att växterna kompenserar det undermåliga innerfiltret?
      Svar ja - de tar ju hand om överskottsprodukter och i princip skulle man kunna klara ett akvarium utan filter om man har mycket växter och lite fisk.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #4
        Jag skulle gissa att det finns en risk att man kan få nitritproblem.
        Växterna är bra på att ta upp ammonium och det omvandlas ganska lätt till nitrit.
        Nitrit är (har jag för mig) lite svårare för växterna att ta upp och det tar även längre tid att bryta ned.
        Nitrat är inte så giftigt och det tar växterna gärna upp.

        Viktigt är förmodligen även att man har cirkulation i akvariet.
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Växterna tar upp amnium, det är sant. Därför klarar sig många lowtechakvarister trots nattavstängda filter eller inga filter alls. Men, alger tycker också om amonium. Har man bara lite mer ljus än normalt och lita svajande övriga näringsnivåer så blir det algblommning bums. Det är en fin balans som inte alls är omöjlig att köra växtkar utan filter, men det är svårt...Mycket svårt.

          Vi som vill satsa på lite svårare växter och lite mer ljus använder oss av feta biologiska filter som tillsamman med friska växter håller amoniumnivåerna på noll. Sen ger vi växterna vad dom vill ha och byter bort det organiskt bundna nitrat som växterna ändå inte kan tillgodogöra sig.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...