Akut nitritproblem, vad göra??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • moori
    • January 2005
    • 97

    Akut nitritproblem, vad göra??

    Fan också, det verkar som alla knasigheter ska hända mig...
    Nu är det så här. För ca 2 veckor sedan körde jag igång mitt 200 liters juwel.
    Alla vattenvärden har varit perfekta fram till i morse då helt plötsligt nitrit-värdet var helt åt skogen. Jag hade tills dess varit jätteförsiktig med maten och endast släppt ner ett par pellets varje dag. Förmodligen gjorde jag världens dundertavla när jag matade med lite räkmix igår, det är säkert det som är boven i dramat.
    Hur som helst. Nitrit-värdet var skyhögt i morse. Testat med Sera nitrit test hamnade jag längst upp på skalan, knallrött, enligt skalan 16,5 mg/l !!!!

    Snabbt som vinden gjorde jag ett delvattenbyte på 40 % och skickade bud efter nitravec. Efter delvattenbytet gick nitriten ner till 0,5mg/l men efter ett par timmar var det uppe i samma höga nivå som tidigare. Jag gjorde ett mindre delvattnebyte mitt dagen med samma resultat. Vid 17:00 tiden fick jag äntligen hem nitravec och tillsatte 50ml/100 liter vatten enl bruksanvisningen. En timme senare hade nitriten gått ner till ca 0,7 så jag tänkte att det nu skulle lösa sig i sinom tid. Döm om min förvåning när jag ett par timmar senare kollar igen och nitriten ligger uppe i 16,5mg/l igen.

    Nu börjar det kännas hopplöst men jag gör ett 50% delvattenbyte igen och slamsuger korallsanden och tillsätter nitrivec samt lite jodfritt gorvsalt till det nya vattnet. En timme efter detta ingrepp är nitriten nere på pissgul nivå, dvs helt normalt < ,01mg/l
    Jag andas ut.....

    För att sedan ett par timmar senare 23:00 återigen mäta 16,5 mg/l nitrit!!


    Vad tusan gör jag nu??????
    Det här verkar ju helt hopplöst.
    Man vill nästan inte gå och lägga sig för i dessa nivåer borde ju fiskarna stryka med när som helst.
    Det konstiga är att fiskarna inte visar några tecken på förgiftning. De kippar inte efter luft vid ytan eller ligger på bottnen. De enda tecken jag kan se är att de kliar sig en del på stenar, men jag vet inte om det är onormalt mycket.

    HJÄLP !!!!!!
    http://www.aquanord.net - min akvariesida med bilder, artiklar, videoklipp och annat skoj
  • Jimmy
    • January 2005
    • 103

    #2


    Läs avsintt 9.



    Läs avsnitt "Hur bli av med nitrit?" och "Hur undvika nitrit?"
    Senast redigerad av Jimmy; 08 February 2005, 23:20.

    Kommentar

    • moori
      • January 2005
      • 97

      #3
      Jag har redan följt dessa råd för hur man får bukt med nitrit men det verkar ju vara verkningslöst. Efter varje vattenbyte åker värdet ner för att en timme senare vara upp e på skyhög nivå igen. Jag har tyvärr inget annat akvarium att flytta över fiskarna i heller....
      http://www.aquanord.net - min akvariesida med bilder, artiklar, videoklipp och annat skoj

      Kommentar

      • Jimmy
        • January 2005
        • 103

        #4
        I anvisningarna står det:

        Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen

        Kommentar

        • moori
          • January 2005
          • 97

          #5
          Ok, det har du rätt i. Alla akvariesidor säger olika. Vissa förespråkar ett stort delvattenbyte när nitrit-nivån är så pass hög men jag antar att jag får prova massa små byten också och se om det gör någon skillnad.
          http://www.aquanord.net - min akvariesida med bilder, artiklar, videoklipp och annat skoj

          Kommentar

          • Hasse H
            • August 2004
            • 2111

            #6
            Jag skulle byta vatten 20% varje dag under resten av veckan, och tillsatt Nitrivec varje gång. Man får inte glömma bort heller att det är ett naturligt steg i uppstartsprocessen att det blir en nitrittopp om man inte har några nitrater från början. Det är en förutsättning för att nitrat ska bildas och då sjunker nitritnivån.

            Jag gissar att du befolkat akvariet med för mycket fisk innan uppstartsprocessen var över. Mata inte mer denna veckan.
            mvh Hasse
            Det man inte vet, har man ingen aning om.

            Kommentar

            • moori
              • January 2005
              • 97

              #7
              Ok, tack för era råd!
              http://www.aquanord.net - min akvariesida med bilder, artiklar, videoklipp och annat skoj

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                När jag fick nitritspik, 3 mg/l, så bytte jag hälften av vattnet första gången, sen bytte jag varannan timma ca 30% 4 gånger den dagen. Hällde i nitrivec på sista bytet.

                Hade nitrit på morgonen igen ca 1,5 och böt då varannan timma 30% 6 gånger och hällde i nitrivec vid sista bytet.

                Dag 3 var nitritvärdet bra.

                Jag har hört att seras test kan visa lite skumt ibland, kanske du har någon god vän som har ett annat märke som du kan testa ditt vattenvärde hos.

                Mät ditt vatten tidigast en timma efter du har bytt vatten.

                Det kan låta mycket att byta vatten så ofta men nitrit dödar fiskar mer än vattenbytet gör. Och det kan ge komplikationer med då fiskarna är väldigt stressade.

                Lycka till!
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Innan man får så höga värden av nitrit är det höga värden av ammonium.
                  Normalt ökar ammoniumvärdet de första ca 7 dagarna för att sedan sjunka när Nitrosomonas bakterier börjar "bryta" ner ammoniumet till nitrit.
                  Nu har du för få nitrobacter bakterier och när du tillsätter nitrivec tillsätter du både nitrobacter och nitrosomonas bakterien så jämnvikten mellan nedbrytningsbakterierna blir fortfarande fel.

                  Den obalansen blir det om man har för många fiskar från början och/eller för litet filter.

                  Vi som har stora dammfiskar i för liten vattnmängd (mindre än 1000 liter per 50 cm fisk) är väldigt noga med att aldrig ammoniumet blir högre än 0,5 mg litern utan börjar byta vatten redan vid det ammonium värdet.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • glaurung
                    • December 2004
                    • 21

                    #10
                    Kan det vara så att en fisk ligger död någonstans i akvariet och förstör vattenkvalitén?

                    Jag tycker det låter väldigt otroligt att det skulle påverka så här mycket, så jag tror egentligen inte att det är det som är problemet, men du kan ju alltid kolla för att vara säker...
                    // Glaurung
                    Anders Liden
                    Göteborg, Sverige

                    Kommentar

                    • moori
                      • January 2005
                      • 97

                      #11
                      Idag har jag gjort ett antal delvattenbyten och nu har nitrithalten sjunkit från illrött på skalan till en orange färg som betyder fortfarande hör halt men inte dödligt giftig. *pfeuw*
                      Det verkar som det är på väg åt rätt håll i alla fall.
                      Dock har det dykt upp ett nytt problem.
                      Några av fiskarna har fått tillbaka vita prick symptom, förmodligen pga av all stress de små stackarna har fått utstå i alla vattenbyten.

                      Tänker jag fel när jag tänker att jag måste få bukt med nitritproblemet innan jag börjar medicinera karet mot vita prick?
                      http://www.aquanord.net - min akvariesida med bilder, artiklar, videoklipp och annat skoj

                      Kommentar

                      • moori
                        • January 2005
                        • 97

                        #12
                        Ursprungligen postat av glaurung
                        Kan det vara så att en fisk ligger död någonstans i akvariet och förstör vattenkvalitén?
                        Nej, det kan det inte. Om inte någon fisk har hoppat i själv, ingen saknas
                        http://www.aquanord.net - min akvariesida med bilder, artiklar, videoklipp och annat skoj

                        Kommentar

                        • Marie J
                          • January 2004
                          • 10616

                          #13
                          Jag tycker att du först och främst ska lägga ner din själ på att få bort nitriten först och främst!

                          Fortsätt att byta vatten tills du inte har någon nitrit kvar.
                          /Marie.

                          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                          Kommentar

                          • moori
                            • January 2005
                            • 97

                            #14
                            *Pust* Nu har jag äntligen fått ner nitrithalten. Det finns fortfarande lite nitrit i vattnet men det är inte längre på skadliga nivåer. Jag räknar med att det forhoppningsvis är nitritfritt under morgondagen. Hur länge bör jag vänta innan jag påbörjar medicinering av vita prick? Kan jag börja imorgon om jag inte har någon nitrit kvar? Det står på medicinen (Protocin) att den inte är skadlig för de nitritnedbrytande bakterierna i karet. Tycker synd om mina små rackare som simmar omkring med vita prickar. Hur länge kan dom ha det innan de blir riktigt skadligt egentligen??
                            http://www.aquanord.net - min akvariesida med bilder, artiklar, videoklipp och annat skoj

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Det är viktigt att medicinera mot vita pick så tidigt som möjligt.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...