Malawi: Hårdhet på vatten mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Manic
    • February 2005
    • 21

    Malawi: Hårdhet på vatten mm

    Hej! Är ny här på forumet. Har tänkt skaffa ett nytt akvarium, ett Juwel Rio 180 där jag tänkte ha Malawiciklider. Vet att det kanske är för litet egentligen (har inte plats för större). Har läst en del om dem och vad som diskuterats i forumet tidigare och vet att de vill ha basiskt vatten och att det är bra med hårt vatten. Har läst att det är pH 7,9 i kranen där jag bor så det ska ju inte vara några problem, eller? Däremot så är vattnet väldigt mjukt, har inget värde direkt, men jag vet att det är det. Nu undrar jag hur man gör för att öka hårdheten på vattnet. Vill ju inte att pH:t ska sjunka.



    Sen undrar jag om någon har tips på arter av Malawi som jag kan ha som passar ihop, vill ju helst ha Mbunas. Hade tänkt Golden och någon mer. Har bl.a. funderat på Hongi, Socolofi eller Johanni. Sen om nån har något tips på bergarter som finns vid Malawisjön, som är snygga och bra med tanke på vattenvärdena.



    Tacksam för svar.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Kalk är alltid bra i karet, för det liknar malawisjöns biotop. Med kalk i karet kan ph aldrig hamna under 7,4, men det blir sällan högre. Detta är ok för dina fiskar MEN det kan alltid bli bättre. Om du tillsätter bikarbonat i ditt akvarium vid varje vattenbyte så kommer ph att ligga runt 8,3. Det är klart bättre. Bikarbonat kan man inte heller överdocera efterssom det buffrar vattnet kring just 8,3.

    Angående arter så tror jag att alla dom du nämner skulle fungera.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Zeni
      • December 2004
      • 141

      #3
      kalksten kan du ha i de hjälper ju värdena lite och så finns det sandsten där...

      Kommentar

      • Manic
        • February 2005
        • 21

        #4
        Tack för svaren! Det ska nog bli bra det här.

        Kommentar

        Arbetssätt...