Tillsätta Nitrivec i filtermassan???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    Tillsätta Nitrivec i filtermassan???

    Hej!!
    Jag har ett litet problem (igen )

    Det är så här att i fredags så började jag medicinera med aquafuran och enligt anvisningarna så ska pumpen vara igång i 3 dagar utan filtermaterial.... så då tog jag ut filtermassan och stoppade ner denna i en hink.... min tanke var att byta vatten i denna hink ett par gånger varje dag men av olika anledningar så har detta inte hänt.
    Förstår juh då givetvis att de flesta av de goda bakterierna har dött och att jag måste skölja av filtermassan ordentligt innan jag sätter i det i filtret igen. Det jag hade tänkt är att tillsätta Nitrivec i Filtret för att bakteriefloran ska få en snabbare start igen och att fiskarna inte ska bli "sjuka" av en ev. nitritspik.... frågan är bara hur jag ska göra..... ska jag tillsätta nitrivec direkt i filtret eller ska jag hälla det i vattnet.... och hur jag än gör... hur mycket ska jag hälla i???
    Akvariumet är på 250 liter brutto, men jag VET att det endast är 200 liter vatten netto.
    Filtret är ett fluval 303. (ytterfilter)
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    #2
    Är det verkligen ingen som kan hjälpa mig med detta.... jag har aldrig använt Nitrivec innan och jag VET att det är många som använder detta medel på forumet så nån borde väl ha nån tanke om hur jag ska göra......
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #3
      Häll det i vattnet, var mycket försiktig med matning en vecka eller två framöver.

      Doserna gärna en skvätt Nitrivec varje dag under 7-10 dagar, det hjälper till att bygga upp bakteriestammen igen.

      Kommentar

      • Maya
        • November 2003
        • 1162

        #4
        Ok... tack så mycket för ditt svar..... hur mycket ska jag ta... som till ett nystartat kar 10 ml/100 L??? eller ska man kanske dubbla?? tyckte att det stod så nånstans men är inte säker.....
        Mvh M.
        Tänk att så lite... kan göra så mycket....
        Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
        Min hemsida om hoyor & pelargoner

        Tempora mutantur nos et mutamur in illis

        Kommentar

        • Gud bevare Tsaren
          • April 2004
          • 276

          #5
          Doseringsanvisningar finns på baksidan av flaskan. Var dock inte rädd för att överdosera, det brukar jag göra för att få verklig fart på nitrifikationsbakterierna efter exempelvis filterrengöring.

          Cheers

          C uvasjenijem
          Gud bevare Tsaren

          Kommentar

          Arbetssätt...