Hur mycket Aquatan?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • glaurung
    • December 2004
    • 21

Hur mycket Aquatan?

Jag fick en fix ide för ett tag sedan att jag möjligen gjorde fel när jag hällde i Aquatan (även känt som blått gojs) i vattnet och jag kan inte riktigt skaka av mig tanken även om jag är helt övertygad om att jag gör rätt...

Frågeställning:

På Aquatan flaskan står det använd 5 ml per 20 liter vid vattenbyte. Alltså 112.5 ml till 450 liter akvarium.
    Vad som helt plötsligt slog mig var: menar de 5 ml per 20 liter BYTT vatten eller 5 ml per 20 liter vatten TOTALT i akvariet?
    Jag kunde inte hitta någonstans i instruktionerna där de definitivt säger ena eller andra. Jag har alltid förutsatt (och gör fortfarande) att de menar 5 ml per 20 liter totalt i akvariet. Har jag rätt?

Jag kan bara inte skaka av mig tanken så jag måste fråga.
    // Glaurung
    Anders Liden
    Göteborg, Sverige
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

Ursprungligen postat av glaurung
    Jag fick en fix ide för ett tag sedan att jag möjligen gjorde fel när jag hällde i Aquatan (även känt som blått gojs) i vattnet och jag kan inte riktigt skaka av mig tanken även om jag är helt övertygad om att jag gör rätt...

Frågeställning:

På Aquatan flaskan står det använd 5 ml per 20 liter vid vattenbyte. Alltså 112.5 ml till 450 liter akvarium.
    Vad som helt plötsligt slog mig var: menar de 5 ml per 20 liter BYTT vatten eller 5 ml per 20 liter vatten TOTALT i akvariet?
    Jag kunde inte hitta någonstans i instruktionerna där de definitivt säger ena eller andra. Jag har alltid förutsatt (och gör fortfarande) att de menar 5 ml per 20 liter totalt i akvariet. Har jag rätt?

Jag kan bara inte skaka av mig tanken så jag måste fråga.
    Det måste vara 5ml per 20liter bytt vatten. Byter du 80 liter tillsätt 20ml aquatan.
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

Gå gärna in och titta på vår hemsida.

Kommentar

• vance
      • December 2004
      • 872

Stämmer Pannecke, häll bara i för så mycket du byter...Du måste ha en schysst åtgång på aquatan,glaurung!
      Bara döda fiskar simmar med strömmen

Kommentar

• solbacka
        • January 2004
        • 3952

Jag häller också bara i så mycket jag bytt, eller ännu mindre (är ekonomisk). Men jag TROR inte det är någon fara om man häller i för mycket. Fiskarna blir kanske lugna och fina.....
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

Kommentar

• glaurung
          • December 2004
          • 21

Skojja inte att det går åt mycket Aquatan...
          Men alltså, då infinner sig 2 mycket intressanta frågor.

1. Är det skadligt för fiskarna att få för mycket?
          Solbacka trodde inte det, är det någon som VET?

2. Är det bara jag, min fru och 3 av våra vänner som har uppfattat instruktionen felaktigt eller är det fler som tycker det står VÄLDIGT dåligt förklarat på instruktionen.
          Jag känner mig lite dum, men jag tycker fortfarande att instruktionen är riktigt ordentligt usel.
          // Glaurung
          Anders Liden
          Göteborg, Sverige

Kommentar

• Pannecke
            • January 2005
            • 1325

Ursprungligen postat av glaurung
            Skojja inte att det går åt mycket Aquatan...
            Men alltså, då infinner sig 2 mycket intressanta frågor.

1. Är det skadligt för fiskarna att få för mycket?
            Solbacka trodde inte det, är det någon som VET?

2. Är det bara jag, min fru och 3 av våra vänner som har uppfattat instruktionen felaktigt eller är det fler som tycker det står VÄLDIGT dåligt förklarat på instruktionen.
            Jag känner mig lite dum, men jag tycker fortfarande att instruktionen är riktigt ordentligt usel.
            Det står att du skall tillsätta 5ml aquatan till 20 liter vatten vid nystart, och när du gör ett vattenbyte bereder du det vatten du skall fylla på med och tillsätter aquatan innan det hälls i karet, alltså byter du 20 liter, förbereder du 20 liter nytt vatten med aquatan och fyller på detta på karet.

Men så står det ockås vin nyinsättning av fisk = 25ml aquatan pel 20 liter vatten. Skall du pytsa i 575ml aquatan i ditt kar eller hur skulle du tolka detta?
            Senast redigerad av Pannecke; 04 February 2005, 15:19.
            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

Gå gärna in och titta på vår hemsida.

Kommentar

• Kramfors
              • January 2003
              • 7265

Sera aquatan sänker pH något.
              http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• batski
                • October 2004
                • 8891

Aqutan tillsätts vattnet för att neutralisera klor och binda krom, tungmetaller och annat onyttigt som finns i kranvattnet. Med andra ord, Aqutan är till för att göra kranvattnet till lämpligt akvariumvatten.

Det vattnet som behandlats med Aqutan en gång behöver inte behandlas igen. Det är bara det nya vattnet som ska behandlas. Samma sak i fall man använder Sera Morena.

Vet tyvärr inte om det är skadligt med så mycket Aqutan i längden. Bäst att kontakta tillverkaren och fråga.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• fredrikakesson
                  • November 2003
                  • 1363

Hallå

Ett tips är att köpa waterlife´s beredningsmedel istället.En liten flaska för 88 kr räcker till 1000 liter vatten.....
                  Fredrik
                  Senast redigerad av fredrikakesson; 06 February 2005, 15:54.

Kommentar

• batski
                    • October 2004
                    • 8891

Ursprungligen postat av fredrikakesson
                    Hallå

Ett tips är att köpa waterlife´s beredningsmedel istället.En liten flaska för 88 kr räcker till 1000 liter vatten.....
                    Fredrik
                    http://www.waterlife.co.uk/waterlife/haloex.htm
                    Vad heter Waterlifes beredningsmedel? Är det flytande eller i pulverform? Är det inte svårt att dosera när så små mängder räcker till så många liter?

Kommentar

• fredrikakesson
                      • November 2003
                      • 1363

Haloex som det står på hemsidan..Nä det är inte speciellt svårt.Men jag tror inte det gör någon om det blir lite för mycket.Det är i flytande form
                      Fredrik

Kommentar

• batski
                        • October 2004
                        • 8891

Ursprungligen postat av fredrikakesson
                        Haloex som det står på hemsidan..Nä det är inte speciellt svårt.Men jag tror inte det gör någon om det blir lite för mycket.Det är i flytande form
                        Fredrik
                        Tack! Ska nog testa det nästa gång det är dags att köpa vattenberedningsmedel!

Kommentar

Arbetssätt...