pH 8-8.5...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    pH 8-8.5...

    Hej!
    Jag har mailat till kommunen och fått reda på att kranvattnets pH är 8-8.5 och dH:t är 6. Vi har ett akvarium med kilfläcksrasboror, guldbarber, ancistrus samt siamensis och håller på att starta ett till med platy, guppy och neontetror. Behöver vi åtgärda vattenvärdena? Jag blev jätteförskräckt eftersom jag trodde att kranvatten hade pH 7. Det större akvariumet har varit igång i en månad och fiskarna mår bra. Vi har inga ambitioner att odla men vill naturligtvis att fiskarna ska må bra. Vi byter ca 1/3 vatten en gång i veckan.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Om du mäter pH i ditt kar, så tror jag att du hamnar på kanske drygt 7.
    Vattnet "behandlas" vid vattenverket och brukar ändra sig lite på vägen "hem".
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Kör med ditt kranvatten. No problems.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Robot
        • February 2004
        • 1174

        #4
        Fiskarna vänjer sig vid ditt kranvatten.. De arter du har är dessutom inte så känsliga för pH så det är inga problem..

        Kommentar

        • Svante S
          • December 2004
          • 19

          #5
          Vattenverken tillser alltid att vattnet som går ut i ledningarna håller runt 8,5 bara för att metaller inte ska lösas ut och göra vattnet ohälsosamt. (Jag syftar då på koppar och bly)
          Men de justerar oftast med vanlig lut=NaOH som inte har någon buffrande förmåga. Om du har ett akvarium med pH 7 så kommer pH inte att ändras märkbart i och med vattenbyten. Njemas problemas!
          Svante S

          Kommentar

          Arbetssätt...