Sänka pH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Åke K
    • December 2004
    • 74

    Sänka pH

    Som jag skrivit tidigare är Göteborgsvattnet kraftigt buffrat till en bit över pH 8. Eftersom jag vill ha ett värde mellan 6 och 7 har jag börjat hämta vatten från sommarstugan istället. Det är ett jäkla slit så jag undrar om någon har nån bra idé hur man kan sänka pH i vattenledningsvattnet istället. Helst något billigt och som är lätt att få tag i. Ättiksyra i form av 24% ättiksprit finns i dom flesta livsmedelsbutiker, kan det vara något?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av Åke K
    Som jag skrivit tidigare är Göteborgsvattnet kraftigt buffrat till en bit över pH 8. Eftersom jag vill ha ett värde mellan 6 och 7 har jag börjat hämta vatten från sommarstugan istället. Det är ett jäkla slit så jag undrar om någon har nån bra idé hur man kan sänka pH i vattenledningsvattnet istället. Helst något billigt och som är lätt att få tag i. Ättiksyra i form av 24% ättiksprit finns i dom flesta livsmedelsbutiker, kan det vara något?
    Göteborgsvattnet är inte buffrat alls - visserligen är pH högt men det är inte buffrat, tvärtom så är KH mycket lågt vilket ger en låg buffringsförmåga och pH faller snabbt och ger ett instabilt vatten.
    Man kan använda preparat - typ eksubstrat för att sänka pH.
    Vill man ha ett stabilt lågt pH så bör man först buffra upp vattnet och sedan använda CO2.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Åke K
      • December 2004
      • 74

      #3
      Tjaaa, jag kanske uttryckte mig felaktigt. Så här står det på va-verkets hemsida:

      Innan vattnet leds in i reservoarerna på vattenverken och pumpas ut på rörnätet tillsätts kalk, lut (natriumhydroxid) och kolsyra (koldioxid) för att få ett pH-värde på cirka 8 och för att minska risken för korrosion på ledningsnätet. Vattnet desinficeras slutligen med klor/klordioxid i låg dos för att säkra den mikrobiologiska vattenkvaliteten på rörnätet. På Alelyckans vattenverk tillsätts även klor efter fällningen och på Lackarebäck tillsätts klor till råvattnet under sommarhalvåret.

      Direktlänk, hoppas den fungerar:


      I alla fall kvittar det vad man gör i stort sett, pH vägrar att närma sig 7. Noteras kan att jag kör helt utan gödning i alla former, inkl co2 om någon nu har missat detta.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Det borde inte vara några problem att få ner ph med det kh. Ekbarkextrakt är naturligt, jag har förstått det som att du gillar naturliga preparat. Det skall inte behövas mycket för att få ph dit du vill.

        Själv flyttar jag till gbg till sommaren. Med min setup behöver jag höja kh och därmed ph. Trist när man är van att ha "rätt" vatten i kranen.

        Planerar du diskus? Eller varför lågt ph?
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Lucas_no1

          #5
          Torv funkar utmärkt också :-)

          Kommentar

          • RAJAH
            • January 2005
            • 7

            #6
            Använd INTE ättiksprit.

            Kommentar

            • Åke K
              • December 2004
              • 74

              #7
              Torv funkar inte, jag har provat några veckor. Vattnet blev gulbrunt men pH var fortfarande ca 8. Ekbark? Kanske nåt att prova bara inte vattnet färgas för mycket.

              Varför? Tjaa, dom flesta fiskar trivs bäst i svagt surt vatten är min erfarenhet,men framför allt så är det lättare när man har ett friskvårdsakvarium. Vet inte varför men det kanske har med förhållandet ammonium/ammoniak att göra.

              Varför inte ättiksprit? Jag har labbat lite och det ser ut att räcka med 2 ml till 10 liter vatten. I en spann alltså.

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Ekbark? Kanske nåt att prova bara inte vattnet färgas för mycket.
                Ekbarkextrakt är helt färglöst och mycket effektivt för att sänka ph. Men var försiktigt så att din värdefulla kolreserv inte äts upp. Det kan gå snabbt vid så lågt kh.


                Varför? Tjaa, dom flesta fiskar trivs bäst i svagt surt vatten är min erfarenhet,men framför allt så är det lättare när man har ett friskvårdsakvarium.
                Långvårdsakvarium menar du väl

                Vet inte varför men det kanske har med förhållandet ammonium/ammoniak att göra.
                Absolut...Har inte tänkt på det innan. Tack!!
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...