taskig uppstart av akvarium, hjälp önskas!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • moori
    • January 2005
    • 97

    taskig uppstart av akvarium, hjälp önskas!

    ..........
    Senast redigerad av moori; 14 October 2005, 23:35.
    http://www.aquanord.net - min akvariesida med bilder, artiklar, videoklipp och annat skoj
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Flytta den scalaren som lever till att börja med. Det är väl dumt att riskera att ta kål på den fisken också?

    Därefter får du nog börja leta efter vad det är som luktar. Jag misstänker att det kan vara något ovanför ytan som blivit fuktigt och börja ruttna. Då luktar det gammal jordkällare. Eller kom det kanske en massa vatten bakom karet så att det är därifrån det luktar?

    Skaffa tester för nitrit i morgon, och börja sedan felsöka.

    Kommentar

    • moori
      • January 2005
      • 97

      #3
      [QUOTE=swetrot]

      Jag misstänker att det kan vara något ovanför ytan som blivit fuktigt och börja ruttna. Då luktar det gammal jordkällare. Eller kom det kanske en massa vatten bakom karet så att det är därifrån det luktar?
      QUOTE]

      Eftersom karet är nystartat kan det väl knappast vara nåt som ruttnar?
      Eller kan det kanske vara liggunderlaget som jag har lagt i botten under gruset???? Jag har sett att det är många som kör med det så det kan det väl inte vara?
      Det är snustorrt runt om karet för övrigt.....
      http://www.aquanord.net - min akvariesida med bilder, artiklar, videoklipp och annat skoj

      Kommentar

      • Lucas_no1

        #4
        Du kanske har varit lite för ivrig.
        Två hinkar akvarie vatten till ett 240 liters är ju inte ens 5 procent av vattenvolymen.

        Det bör stå bra mycket längre innan du stoppar i fiskar men jag vet hur det är man är ivrig och vill få igång det.

        Har du nya rötter i karet så kan det vara dom som luktar jordkällare.
        Sanden eller gruset kanske inte var noga rengjort?

        Sen ska väl ett akvarium lukta akvarium vilket är lite unket.

        Kommentar

        • moori
          • January 2005
          • 97

          #5
          Jo, du har nog rätt. Jag var nog lite för ivrig att få igång det. Jag förstår att de där två hinkarna inte alls var nog men jag trodde att "startvätskan" skulle göra sitt med. 3 dagar fick det stå innan fiskarna släpptes i. Jag förstår att det var i minsta laget....men är man ivrig så är man..

          Frågan är, vad gör jag nu?
          Ska jag tömma karet och börja om eller ska jag låta det stå som det är och hoppas att det "går till sig" i sinom tid????
          http://www.aquanord.net - min akvariesida med bilder, artiklar, videoklipp och annat skoj

          Kommentar

          • Lucas_no1

            #6
            Liggunderlaget kan det ju vara något skumt med.
            Så undersök det först för det kan avge gifter.
            Sen kan man ju ta sig en funderar på om man behöver underlag i karet?
            Jag har det inte och jag har stenar i fem, sex kilos storleken i mitt 240 kar men dom ligger ju inte jätte djupt i sanden så trycket sprids ut över sanden.

            Sen kan man placera ut plastlock under stora stenar.
            Kan man skaffa från något storkök.

            Skaffa ett vatten test också så får du se vad det säger.

            :-)

            Kommentar

            • moori
              • January 2005
              • 97

              #7
              Nu är bägge scalarerna döda. Jag har testat vattnet nu. Nitrit och PH värderna ser bra ut!!?? Jag har pratat med folk som har samma typ av liggunderlag i sina akvarium så det uteslutar jag som orsak. Frågan är bara...vad gör jag nu???
              http://www.aquanord.net - min akvariesida med bilder, artiklar, videoklipp och annat skoj

              Kommentar

              • heljis

                • June 2003
                • 1150

                #8
                Ursprungligen postat av Lucas_no1
                Du kanske har varit lite för ivrig.
                Två hinkar akvarie vatten till ett 240 liters är ju inte ens 5 procent av vattenvolymen.

                Det bör stå bra mycket längre innan du stoppar i fiskar men jag vet hur det är man är ivrig och vill få igång det.
                Varför? De bildas ju inga bakterier om det inte är fisk i akvariet, som skapar mat till bakterierna genom att bajsa. Du behöver inte låta karet stå en dag utan fisk ens, det enda det kan göra som är positivt är att vädra ut eventuell klor.
                Om du hade i vatten från ett "gammalt" kar och sedan väntade några dagar med fiskar har med all säkerhet de få bakterier som var i det vattnet dött av svält.
                Vill du "köra in" ett kar snabbare så ska du köra med ett filter från ett gammalt kar eller ta grus från ett sådant.

                Så jag tror knappast att du varit för ivrig med fiskar, dessutom är två fiskar ingenting i det här fallet.. och nitritspikarna kommer inte så snabbt.

                Det är knappast luggunderlaget som är problemet heller tror jag, om du inte lyckats få tag i en sort som släpper ifrån sig gift .

                Om jag var du skulle jag tömma, göra rent och starta om. Något är ju uppenbarligen fel med vattnet, något som förgiftar fisken.
                Det är nog de bästa råden jag kan ge..

                Lycka till!
                Martin Heljedal

                They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                Kommentar

                Arbetssätt...