Kalium i stället för Natrium - varför?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svante S
    • December 2004
    • 19

Kalium i stället för Natrium - varför?

Hej
    Jag börjar komma igång med växterna i mitt akvarium nu. Det frodas men Limnophilian är lite ljus i topparna. Jag har ingen CO2-anläggning men har tillsatt Tropicas Master Grow enligt ordination. Men den är ju både fosfat- och nitratfri.
    Så borde jag inte ha i lite kväve och fosfor då?
    Jag har skvätt i små mängder flytande blåkorn som ju innehåller kväve, fosfor & kalium (samt lite spårämnen) Det har fungerat förut men jag läser här att man ska fixa sin egen mix och att den ska vara kalibaserad.

Så rätt ut då: Vad ska jag ha för mix som kan komplettera Tropic Master Grow?
    + varför gör man ett akvariegödningsmedel helt utan kväve och fosfor?
    Senast redigerad av Svante S; 27 January 2005, 22:16. Anledning: Fel växt angiven
    Svante S
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

Att tex TMG saknar kväve och fosfor är för att "man" räknar med att fiskarna står för det.
    Det räcker naturligtvis inte om man vill ha snabb tillväxt i karet.

TMG kompletteras med KNO3 (Kaliumnitrat) och KH2PO4 (Kaliumdivätefosfat)

Att man kör KNO3 och inte NaNO3 (tex SantaMarias Salpeter) är att kalium är ett makroämne, dvs något växte behöver mycket av.

Man bör inte använda "vanliga" växtgödningar då de ofta har en större mängd av kväveinehållet i ammoniumform (NH4). Ammonium tas förvisso upp lättare än Nitrat av växterna men det samma gäller för algerna som brukar trivas gott med mycket ammonium i karet.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Svante S
      • December 2004
      • 19

Tack
      Jag ska hålla uppsikt på algerna och se var jag kan köpa lite nitrat och fosfat med kalium som metall.
      Svante S

Kommentar

• heeke
        • April 2003
        • 5033

Här kan du hitta det du söker:

eller
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

Arbetssätt...