Hur länge klarar sig fiskar i påse?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    Hur länge klarar sig fiskar i påse?

    Det här är ett inlägg en vän skrivet och bett mig skicka ut...

    Jag ska flytta i morrn! Jag undrara hur länge kan man ha fiskar i en påse med vatten? Jag har hört att de klara sig en vecka så men jag undrar om man skulle kunna ha dom ca 24-48 timmar i påsen?

    Jag undrar även hur länge växter klarar sig i en påse?

  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #2
    Rekomenderar hink med lock, en vecka känns inte lämpligt, korrekt förpakade, med hjälp av syrgas osv ska det gå att klara fiskar ett dygn eller något mer, men det känns lite brutalt med tanke på att man själv fått rätt bra klaustrofobi på den tiden...

    Växter brukar man väll generelt säga klarar sig "väldigt länge" i en försluten påse, med bara väldigt lite vatten, de ska bara hållas fuktiga.. Mer specifikt än så vågar jag inte säga, kommer snart nån växt fanatiker med massor av info, killarna här e bra på det... (och tjejerna, icke att förglömmas)

    B!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av Triana
      Det här är ett inlägg en vän skrivet och bett mig skicka ut...

      Jag ska flytta i morrn! Jag undrara hur länge kan man ha fiskar i en påse med vatten? Jag har hört att de klara sig en vecka så men jag undrar om man skulle kunna ha dom ca 24-48 timmar i påsen?

      Jag undrar även hur länge växter klarar sig i en påse?

      Beror på hur man packar dom - det bästa är i kraftiga plastpåsar (bättre än i hinkar) och man har då i ca. 1/3 vatten och 2/3 luft.
      Hur många man har i varje påse beror på art och storlek.
      För så pass lång tid kan man inte ha mycket fisk i varje påse om man inte har tillgång till syrgas.
      De finns också specialpåsar (mycket ovanliga) som andas och i dessa kan man ha fiskar så länge som en vecka.

      Växter tycker jag håller sig bäst om man rullar in dom i tidningspapper som fuktas rejält
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Triana
        • January 2005
        • 840

        #4
        jo.. jag har hört om det där med påsarna.. jag minns att han skulle packa dem i påsar och sedan i en frigolitlåda som han fått av en akvariebutik..

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Triana
          jo.. jag har hört om det där med påsarna.. jag minns att han skulle packa dem i påsar och sedan i en frigolitlåda som han fått av en akvariebutik..
          Bra att du påminde mig - denna årstid är det oerhört viktigt att hålla dom varmt (t.ex. i en frigolitlåda).
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Triana
            • January 2005
            • 840

            #6
            jo.. hmm.. *allmänntfundersam* han har litet problem med forumet.. men han kan iaf läsa detta.

            Kommentar

            Arbetssätt...