Rätt förutsättningar för bra vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emilym
    • January 2005
    • 138

    Rätt förutsättningar för bra vatten

    Jag kommer i veckan att starta upp mitt allra första akvarium, och vill få hjälp med att skapa rätt förutsättningar att få ett bra vatten/miljö.

    Jag bor i Göteborg där pH ligger på 8 och kH varierar mellan 1,12 - 1,34 (20-24 mg Ca/l). Eftersom de fiskarter jag är intresserad av vill ha basiskt vatten är pH helt OK, dock är kH helt fel. Hur höjer jag kH till en rimlig nivå (och var bör det ligga på)?

    Vilka tester ska jag införskaffa, räcker det med pH, kH och nitrit?

    Jag har tänkt plantera några snabbväxande och alghämmande växter i Biltemas blästersand. Bör jag tillsätta näring i form av TMG?

    I vattnet tänkte jag tillsätta bakteriebalans, hur lång tid bör det gå innan jag gör mitt första delvattenbyte? Senare har jag tänkt att byta minst 30% av vattnet i veckan, men jag har förstått att man bör ta det lugnare i början?

    I mitt innerfilter, innanför filtervadden, finns det plats för ytterligare ett filtermaterial (t.ex. aktivt kol som medföljer). Vilket filtermaterial kan jag fylla det med, marmorkross?

    Det blev många frågor och funderingar här, hoppas ni har ork att hjälpa mig.
    /Emily
  • emilym
    • January 2005
    • 138

    #2
    Jag har fått ett tips att lägga kalksand, faxegrus, i en nylonstrumpa under sanden (detta för att den inte ska blandas med blästersanden jag använder) för att höja hårdheten i vattnet. Dum som jag var glömde jag att fråga vilken mängd faxegrus som var lämplig till ett 128 l akvarie. Hur mycket tror ni krävs för att höja mitt kH till en lagom nivå?

    Jag skulle vara tacksam om någon kunde svara på någon av ovanstående frågor, det kanske var dumt att baka ihop dem på det viset...

    Tacksam för hjälp.
    /Emily

    Kommentar

    • averater
      • March 2004
      • 381

      #3
      vad för något ska du ha i akvariet?
      främst fiskar eller främst växter?

      vilka fiskar (sorter) vill du ha?
      Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Jag bor i Göteborg där pH ligger på 8 och kH varierar mellan 1,12 - 1,34 (20-24 mg Ca/l).
        Mg ca/l har inget som helst sammband med kh. Ditt kh är förmodligen något högre.

        Jag har fått ett tips att lägga kalksand, faxegrus, i en nylonstrumpa under sanden för att höja hårdheten i vattnet

        Kalkhaltiga material löses upp när ph går under 7 och buffrar därav vattnet så att det aldrig hamnar under 7,0. Vill man komma högre än så måsta man ha redan utlösta kabonater, tex bikarbonat.

        Vilka tester ska jag införskaffa, räcker det med pH, kH och nitrit?
        Med sunt förnuft behöver man inga tester, men dom är kul. Själv använder jag kh,ph,nitrit,nitrat,fosfat och fe test . I början behöver man dock inga tester, de bara förvirrar.

        Jag har tänkt plantera några snabbväxande och alghämmande växter i Biltemas blästersand. Bör jag tillsätta näring i form av TMG?
        Det finns inga alghämmande växter. Utan rätt förutsättningar blir alla växter överväxta med alger. I ett nystartat kar finns aldrig de viktigaste makroämnena, att då fläska på med micro (tmg) kommer garanterat göra algerna glada, oavsett vad det är för växter.

        Alternativen är då:
        Tillsätt makroämnena och plantera växter eller vänta med växter tills makroämnena naturligt har bildats i karet.

        I vattnet tänkte jag tillsätta bakteriebalans, hur lång tid bör det gå innan jag gör mitt första delvattenbyte? Senare har jag tänkt att byta minst 30% av vattnet i veckan, men jag har förstått att man bör ta det lugnare i början?
        Du antyder att du skall ha växter i början. Kommer du att ha växter längre fram också?

        I såna fall är 30% vattenbyten i veckan för mycket. Med normal fiskbelastning och 30% vattenbyten i veckan kommer det aldrig att bildas någon gödning åt växterna i vattnet.

        Alternativen är då:
        Antingen tillsätter du makroämnena eller så byter du mindre vatten.


        I mitt innerfilter, innanför filtervadden, finns det plats för ytterligare ett filtermaterial (t.ex. aktivt kol som medföljer). Vilket filtermaterial kan jag fylla det med, marmorkross?
        De flesta innerfilter har otillräckligt med filtermaterial. Kompletera med så mycket blå filtermatta som bara är möjligt.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • emilym
          • January 2005
          • 138

          #5
          Mest fiskar och en del växter.
          /Emily

          Kommentar

          • emilym
            • January 2005
            • 138

            #6
            Jag letade på vattenverkets hemsida, men hittade inget värde på KH. Däremot trodde jag att Ca/l kunde omvandlas till KH. Hur får jag reda på KH?

            Med alghämmande växter menar jag snabbväxande växter (typ Ceratopteris cornuta), dessa ska enligt växtguiden försvåra algtillväxten. Lite växter kommer alltid att finnas i akvariet, dock kommer fokus att ligga på fiskarna. Gödning (TMG) var jag lite tveksam till men precis som du säger finns ju inga makroämnen från början. Så vad är bäst, göda växter och alger eller svälta båda?

            Jag har tidigare läst att 30% - 50% delvattenbyte/vecka rekommenderas, men börjar jag lugnare för att skapa en bra bakterieflora för växter och fiskar?

            Jag är tacksam för att du tar dig tid och hjälper mig i många frågor, tropfrog!
            /Emily

            Kommentar

            • averater
              • March 2004
              • 381

              #7
              hoppas jag inte säger nått fel nu.

              skippa det där kalk/faxe-gruset använd inte det sktiva kolet.

              köp inte tester. om du inte vill, men du behöver dom sannolikt inte.

              skaffa lätta växter i början som växer fort, så kommer dom ta iaf en del näring från algerna och du får det lättare, skaffa ett par olika sorter så att iaf någon får fart i början.

              byt max 30% max en gång i veckan i början, de första veckorna och skaffa ganska få fiskar (hälften så många som du har tänkt dig, köp resten om några veckor.

              följ bruksanvisningen på bakteriegroggen...

              skippa vattenberedningsmedel. om du häller upp vattnet i karet nån dag innan du skaffar allt annat så hinner kloret dunsta av sig självt.

              har du kommunalt vatten, behöver du troligen inte bry dig mer än så.

              bra medel när du sedan vill få finare växter (bra att skaffa redan nu) är kno3, kh2po4 och nutrisi. och egentligen co2 men det är lite krångligare, och då behöver du ett bra ph-test och ett kh-test.

              gh är bra nog i göteborg. kh kan behövas höjas något om du ska ha i co2.

              ps jag har förutsatt att du ska ha sällskapsfisk, ph <7,5

              rätta mig någon om jag skrev nått dumt.
              Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

              Kommentar

              • emilym
                • January 2005
                • 138

                #8
                Tack för hjälpen!

                Vi kommer att ha mindre malawisar, tänkte börja med 6 golden och påfyllning efter 2 veckor. Är det en lagom mängd?

                Hur höjer jag KH om jag inte använder faxegruset?
                /Emily

                Kommentar

                • averater
                  • March 2004
                  • 381

                  #9
                  för att se ditt (och mitt) vattens värden:
                  http://www.vaverket.goteborg.se/prod/va/dalis2.nsf/vyFilArkiv/@A&L%202004%20kv%201-3.pdf/$file/@A&L%202004%20kv%201-3.pdf

                  det innehåller mellan 0,85 och 1,1 mmol/l alkanitet som är ungefär kh (det har egentligen inget med varandra att göra mer än att kh ger alkanitet...

                  ska räkna om det där imorgon om ingen annan gör det först, nu ska jag sova ett par timmar.
                  Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                  Kommentar

                  • emilym
                    • January 2005
                    • 138

                    #10
                    Tack och sov gott!
                    /Emily

                    Kommentar

                    • averater
                      • March 2004
                      • 381

                      #11
                      ok, har nu läst ock räknat lite...

                      de har ph 8, som iaf hos mig är helt ok... och som definitivt är det till dina malawifiskar.

                      GH är ca 20 mg/l Ca (3dGH) dvs mjukt
                      alkaniteten är högre när det just är upptappat men kommer sjunka nä det stått ett tag.

                      ph är beroende på vad du har i akvariet, rötter/grenar/torv sänker, Kalkhaltiga stenar höjer (till max 8,3). överdriven mägnd fiskar tror jag sänker men det sista hoppas jag inte du behöver tänka på.

                      malawi vill ha ett pH på ca 7,5 (det är det i sjön) och GH/KH bryr dom sig inte om. däremot så kan det bli lättare att få ett stabilt pH på 7,5 med kalksten.

                      med kalksten kommer pH bli 8,3 (tror jag det var) och du får högre KH/GH värden som gör vattnet stabilare mot pHförändringar vid dag/natt, missöden, eller annat otrevligt.

                      problemet med kalkhaltiga stenar är att de är olämpliga om du har tänkt dig att göda med co2 till växterna.

                      så ha i faxesand/marmorkross om du vill, då får du ph 8,3 och hög GH/KH, men jag tror inte du behöver det, fiskarna bryr sig inte om GH/KH.
                      Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                      Kommentar

                      • emilym
                        • January 2005
                        • 138

                        #12
                        OK, tack så mycket för räknandet! Är dGH detsamma som som KH?

                        Det är just pH-svängningar som oroar mig, och därför vill jag höja KH. Samtidigt vill jag gärna ha ett pH på 7,5 bl.a. för att kunna hålla en och annan mal. Dessutom har jag förstått att ammoniakomvandlingen sker lättare och snabbare vid högt pH.

                        Jag gör nog så att jag avvaktar med faxegrus/kalksten tillsvidare, och håller pH under uppsikt ett tag innan jag börjar mixtra.
                        /Emily

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          "Kalkhaltiga stenar höjer (till max 8,3)."
                          Njä snarare ca 7.6.
                          Bikarbonat 8,3.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • averater
                            • March 2004
                            • 381

                            #14
                            GH är ungefär smma som KH i göteborgs kranvatten.

                            kramfors: du har nog rätt, har nog rört ihop dom.
                            Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...