Buffermedel och Sthlmsvatten??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joel_N
    • March 2004
    • 283

    Buffermedel och Sthlmsvatten??

    Hur påverkar buffer 6.5 vattnet med "Stockholmsvärden"?
    Nån som testat detta medel, uppnår man önskat resultat?

    Ska starta en sydamerikansk biotop och vill ha rät vattenvärden. Men jag kanske bara ska ha i ett par mangroverötter och låta det stå en månad innan jag har i fisken och mäter pH då för att se..

    Nån som har nåt tips? Vad är det för värden på kranvattnet i Stockholm förresten?
    Den som inte frågar får ingenting veta.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Stockholm har flera olika leverantörer av vatten och därmed många olika kranvatten. I väntan på svar från någon Stockholmare får du tala om vart i Stockholm du bor.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • niclas89
      • October 2004
      • 228

      #3
      Jag bor i upplandsväasby och där tror jag pht är ganska högt. För jag har fullt med mangrove rötter (otvättade) och pht ligger runt 7.
      flippflopp Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290186

      Kommentar

      • Joel_N
        • March 2004
        • 283

        #4
        Okej.. Ja, det förstås.
        Jag bor söder om söder om man säger så.. Alltså i södra utkanten av stockholm..
        Den som inte frågar får ingenting veta.

        Kommentar

        • Chrilleus
          • November 2004
          • 224

          #5
          Här i Haninge (söder om söder) har vi pH 7,2 eller om det var pH 7,4 tack vare att Coca Cola ställde det som krav för att etablera sig här. Snacka om power
          500l, 160l, 96l
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #6
            Om du fortfarande bor i Stockholms stad och inte i nån annan kommun runt om, så får du nog ditt vatten från Norsborg. Där har vattnet pH 8,5 när det lämnar vattenverket och runt 8,3-8,4 när det landar hemma hos dej. Andra kommuner har jag ingen koll på.

            Gå in på http://www.stockholmvatten.se och kolla. Där finns massor med spännande värden på alkalinitet och annat najs.
            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • xianze
              • December 2004
              • 2

              #7
              Coca Cola tillverkar sin dryck med vattnet som kommer från Kallebäcks källa som ligger i Göteborg, tillverkningen flyttade till Sthlm från Göteborg men vattnet tar dom fortfarande härifrån Göteborg.

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Varför diskuterar ni ph? Vad spelar det för roll vad vattnet har för ph när det lämnar vattenverket? Det förändras på vägen och det förändras i era kar. Det som är av intresse för en akvarist är kh.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Claes Hansson
                  • December 2004
                  • 20

                  #9
                  Jag hittar inte någon vettig info på http://www.stockholmvatten.se om vem som levererar vatten till vem och vad det har för "akvarievärden".

                  Kommentar

                  • Daniel Blom
                    • June 2003
                    • 1670

                    #10
                    Ursprungligen postat av Claes Hansson
                    Jag hittar inte någon vettig info på http://www.stockholmvatten.se om vem som levererar vatten till vem och vad det har för "akvarievärden".
                    Kolla här:

                    I ett akvarium med en stor rot och ett fem centimeter tjockt lager av eklöv var jag orolig att pH-värdet skulle sjunka för lågt. Testet gav ett rätt överraskande värde: 6,5 - precis som i alla andra av mina akvarier. Så att buffra verkar lite onödigt...
                    mvh Daniel
                    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                    och framgången är given.
                    Samuel Clemens
                    Mina bilder

                    Kommentar

                    • Millie
                      • August 2003
                      • 293

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tropfrog
                      Varför diskuterar ni ph? Vad spelar det för roll vad vattnet har för ph när det lämnar vattenverket? Det förändras på vägen och det förändras i era kar. Det som är av intresse för en akvarist är kh.
                      Håller helt med Tropfrog! Stockholmsvattnet är i regel så mjukt att det snarare är svårt att hålla uppe ph om man vill ha det litet högre. Jag bor i Stockholm, och i mina akvarier har jag utan att göra någonting med vattnet runt 6,5 i ph (bra att det är så jag vill ha det!). Innan man börjar mixtra med vattnet är det bäst att kontrollera vad det är för värden man egentligen har, och det kan man inte göra med kranvatten.

                      Så, Joel N... lägger du i en rot i vattnet kan jag inte tänka mig att du behöver vänta en månad på att ph ska sjunka. Det kommer nog dyka direkt. Akta fiskarna så att de inte får svårt att hänga med i ph-svängarna!

                      Kommentar

                      • dinajel
                        • November 2004
                        • 606

                        #12
                        Ursprungligen postat av Millie
                        Jag bor i Stockholm, och i mina akvarier har jag utan att göra någonting med vattnet runt 6,5 i ph (bra att det är så jag vill ha det!). Innan man börjar mixtra med vattnet är det bäst att kontrollera vad det är för värden man egentligen har, och det kan man inte göra med kranvatten.
                        Jag trodde också att jag hade pH 6,5 tills jag insåg att det var mina erbarmliga teststickor som var helt värdelösa. Ni som säger att ni har pH 6,5 direkt ur kranen och bor i Stockholm, har ni testat med riktiga tester?
                        Bilder på mina akvarier.

                        Kommentar

                        • Millie
                          • August 2003
                          • 293

                          #13
                          Ni som säger att ni har pH 6,5 direkt ur kranen och bor i Stockholm, har ni testat med riktiga tester?
                          Jag sade inte att jag hade 6,5 direkt ur kranen, utan i akvarierna. Det är skillnad! Poängen är just att ph-värdet är högre på kranvattnet än vad det slutligen blir i akvarierna, beroende på olika faktorer (framför allt att vattnet är så mjukt).

                          Och jag har testat vattnet med flera olika tester, så jag vet att värdena stämmer. Skulle aldrig våga förlita mig på dåliga stickor...

                          Kommentar

                          • Daniel Blom
                            • June 2003
                            • 1670

                            #14
                            Nej, stickor kan man inte riktigt lita på. Använde Seras droppar. Kranvattnet har jag aldrig brytt mig om att testa - siffrorna på Stockholm vattens hemsida borde stämma.
                            mvh Daniel
                            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                            och framgången är given.
                            Samuel Clemens
                            Mina bilder

                            Kommentar

                            • dinajel
                              • November 2004
                              • 606

                              #15
                              Ursprungligen postat av Millie
                              Jag sade inte att jag hade 6,5 direkt ur kranen, utan i akvarierna. Det är skillnad!
                              Jovars, men jag tolkade det som att du inte gjorde *nånting alls* med vattnet i akvarierna. Nånting måste du ju göra för att det ska droppa med 2 grader på en gång. Typ ha i massa rötter eller filtrera över torv eller dylikt.

                              Fast iofs, om man byter 20% av vattnet och det nya vattnet har pH 8,5 och kvarvarande 80% har pH 6,5 så lär inte pH stiga märkbart.
                              Bilder på mina akvarier.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...