va hårt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zingo_boy
    • August 2002
    • 983

    va hårt!

    dom fskar som jag ska ha i mitt nya akvarium som är på ca. 150 l, vill ha hårt vatten. men där jag bor är det mjukt vatten. så, hur gör man vattnet hårdare? har man i kalksten/tuff i akvariet? torv filtrering är inte att tänka på, kalkfiltrering kanske?

    ???
  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    Hej!
    Filtrera vattnet genom kalk kanske kan höja totalhårdheten något. Men hur mjukt är det nu igentligen?, vilka fiskar har du tänkt skaffa?
    Ofta spelar gH större roll, men det beror ju på vilka fiskar du tänker ha.
    /Lukas

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hej,
      Tips ges på Zoopet-avdelningen "Akvarievatten"
      Akvaristiska hälsningar
      KJell

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • zingo_boy
        • August 2002
        • 983

        #4
        jaa, om ja visste HUR hårt de va. men d står mjukt i alla fall. ja, dom fiskar ja hade tänkt mej är nånting i stil med endast levande födare (utom gäddtandkarpen då!) men de är de ja hade tänkt mej. sen ev. några botten fiskar och några malar (låter logiskt).

        ???

        Kommentar

        • Michael Legnér
          • January 2002
          • 467

          #5
          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          jaa, om ja visste HUR hårt de va. men d står mjukt i alla fall. ja, dom fiskar ja hade tänkt mej är nånting i stil med endast levande födare (utom gäddtandkarpen då!) men de är de ja hade tänkt mej. sen ev. några botten fiskar och några malar (låter logiskt).

          ???
          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

          Varför vill du ha hårt vatten till de fiskarna?

          /Micke

          Mina akvarium...(websiten uppdaterad 24/11)
          /Micke
          Mitt akvarium

          Kommentar

          • zingo_boy
            • August 2002
            • 983

            #6
            det är för att jag har läst att dom vill ha ngt hårt vatten lite här och där. men dom trivs i de vattnet jag har dom i nu. men dom total vägrar att leka!

            ???

            Kommentar

            Arbetssätt...