Nitrit problem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rydberg
    • April 2004
    • 16

    Nitrit problem!

    Jag får inte ner nitritet i vattnet.
    Har bytt mycket vatten nu men det hjälper knappt.
    Vad kan vara orsaken?
    Kan stocken vara problemet?
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Hej

    Kan bero på mycket gammal mat och skit i sanden alt en död fisk som ligger någonstans ....
    Fredrik

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Du har kanske för många fiskar till det antal liter vatten du har.
      För litet filter.
      Du forsätter att mata fiskarna.

      Byt 30 % vatten med några tim. mellan.
      Tillsätt dubbel dos nitivec vid varje vattenbyte.
      Har du ett mindre akvarium gör då en omstart av akvariet, och sluta mata.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Har du testremsa eller för gammal test kan den visa fel.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Rydberg
          • April 2004
          • 16

          #5
          Testet är inte mer än ngr månader gammalt.
          Akvariet är på 450Liter och innerhåller inte särskillt många växter en stor rot och filtret är ett äldre Eheim filter. 2052 el 8052 svårt att se vad det står men det är relativt stort innerfilter.
          En halvstor påfågelciklid 4 halvstora Sajica ciklider 4-10cm och 2 gibbiceps malar ca 8cm och 6 colombiatetror.

          Akvariet har varit igång i ca 9 månader.
          Märktes skillnad på fiskarna efter att jag gjorde filtret rent.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Medelstora täta vattenbyten och nitrivec brukar vara det enda som hjälper.
            Har du slamsugit botten.
            Köp ett filter till för att eliminera risken något för ammoniak och nitrit om du måste rengöra filtret.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Salt minskar risken för skador vid nitrit i vattnet på fisken.
              Salthaltigt vatten gör att nitrit inte kan "upptas" i lika lätt som utan salt.
              Därför tränger mycket litet nitrit via gälar osv in i blodet och förgiftar fisken.
              Ca 1 g per liter vatten.
              Fiskar använder ett enzym i sina gälar för att upprätthålla rätt salthalt i sina celler, vissa arter klarar stora variationer medan andra är känsligare.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Rydberg
                • April 2004
                • 16

                #8
                Joda botten är slamsugen och fiskarna har fått väldigt lite vatten de senaste veckorna. Såg på en fisk idag som var dålig att den hade nästan lite lilafärgade gälar.
                Ska ge mig på att lyfta stocken och se om jag hittar ngt fynd där.

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Varför man har så svårt att få ner nitritvärdet kan vara att det är skillnad på testen, det är väldigt "lite" mg 0 - 0,2 för ofarligt och många mg när testen visar farligt från 0,3 mg l till 10 mg l eller mer.

                  0,0 - 0,2 mg nitrit/liter - Är tillfredsställande för många fiskar.
                  0,2 - 1,0 mg nitrit/liter - Fiskarna visar vantrivsel, ömtåliga fiskar dör.
                  1,0 - 10 mg nitrit/liter - Många fiskar dör eller får skador som nedsätter fiskens immunförsvar
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Rydberg
                    • April 2004
                    • 16

                    #10
                    Jag ligger¨på fiskar dör stadiet.
                    Tror det får bli en grovrensning.

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Byt allt vatten och pytsa i nitrivec eller motsvarande.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Marie J
                        • January 2004
                        • 10616

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kramfors
                        Du har kanske för många fiskar till det antal liter vatten du har.
                        För litet filter.
                        Du forsätter att mata fiskarna.

                        Byt 30 % vatten med några tim. mellan.
                        Tillsätt dubbel dos nitivec vid varje vattenbyte.
                        Har du ett mindre akvarium gör då en omstart av akvariet, och sluta mata.
                        Denna metod fick jag av Kramfors när det var stört omöjligt att få ner nitriten, och den funka!

                        Jag böt vatten 5 ggr om dagen 30% och på kvällen hällde jag i nitrivec. Då hade jag fått ner det till ca 0,3. Nästa dag var det samma historia då nitriten var lika snabb tillbaks. Tredje dagen börja det bli stabilt och jag böt 1 gång den dagen om jag inte minns fel. Varje vattenbyte tog en timma, sen vänta jag 2 timmar och böt igen.

                        Visst mår fiskarna dåligt av allt vattenbyte men de mår ännu sämmre av nitriten. Men det är väldigt jobb och m,an är helslut i armarna sen. Jag hade ingen lång slang de 2 första dagarna. Jag fick en liten förhöjning igen efter 1 vecka och då böt jag 2 ggr så du får mäta minst en gäng om dagen under ett par veckor så du ser att nitriten håller sig i schack.

                        Jag håller tummarna för dig att du får bukt med nitriten.
                        /Marie.

                        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                        Kommentar

                        • dinajel
                          • November 2004
                          • 606

                          #13
                          Bra bakterier i vattnet?

                          Ursprungligen postat av Marie J
                          Visst mår fiskarna dåligt av allt vattenbyte men de mår ännu sämmre av nitriten.
                          En sak jag har tänkt på ett tag nu är hur farligt det egentligen är att byta stora mängder vatten. Man får lite motstridiga uppgifter nämligen. Man bör ju normalt inte byta mer än cirka 30% per vecka. Men samtidigt hör man att alla de goda bakterierna sitter i inredningen (filtret, sanden, stenarna, etc).

                          Då undrar man, vad är det som försvinner när man byter vattnet? Jag antar att det är själva *processen* som försvinner då. Är det själva omvandligen av ammoniak -> nitrit -> nitrat som sker i vattnet? Byter man allt vatten så tar man kål på själva kvävekedjan/nitrifikationsprocessen? Eller är jag ute och cyklar?

                          Dessutom antar jag att de "bra" ämnena som nitrat och grejer försvinner med vattnet. Plus att det kanske följer med lite klor med det nya vattnet man häller i.

                          Det är nu ni ska säga "glöm medlemskapet i NCS"/"skicka tillbaka medlemskortet i mensa"/"bättre lycka nästa gång, grabben"...
                          Bilder på mina akvarier.

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            Angående stora vattenbyten så har i.a.f. jag inte några problem med det.
                            Jag byter 60-70%, ibland t.o.m. mer, varje vecka och har inte haft synbart dåliga fiskar p.g.a. detta. Snarare tvärt om, mina barber brukar bli leksugna ungefär vart annat vattenbyte.
                            Jo en gång strök en firre med i samband med vattenbyte, men då hade jag råkat fylla på med ca 10 gradigt vatten.
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Det är bättre att byta allt vatten än att fiskarna dör.
                              Beträffande klor så ska det normalt vara så små mänger som kommer med kranvattnet så det ska normalt sakna betydelse.

                              En risk med stora vattenbyten är när man har fiskar som måste ha lågt pH, i och med vattenbytena kan pH stiga till omkring 8 eller något högre som vattenverkena brukar ha.
                              Då kostar en flaska pH minus en slant.

                              Vill man ha en bättre koll på sitt vatten så är det bra att ha en ammonium test.
                              Vad som också är viktigt när man har för höga halter av ammonium, nitrit i vattnet är att öka syret i vattnet så de bakterier som finns får tillräckligt med syre för nedbrytningen.

                              Nåja, syresättningen är väl alltid viktig
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...