Frågor om UV-filter...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    • January 2002
    • 1153

    Frågor om UV-filter...

    En kompis till mig håller på att sätta igång ett 540-liters med bl.a discus och andra lite känsligare fiskarter, han hade hört att man kan koppla in ett UV-filter mellan ytterfiltret och akvariet och på så sätt hålla bakteriefloran i vattnet lite mer konstant. UV-filtret skulle tydligen ta bort de onyttiga bakterierna och behålla de nyttiga bakterierna... teoretiskt så låter det ju väldigt bra, men hur är det i verkligheten?
    Är det någon som vet om UV-filter är så bra som det låter?
    Hur mår växterna, fiskarna, de nyttiga bakterierna osv. ?

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Fredrik,
    Jag vet att en del diskusodlare använder "UV-filtrering" men jag tycker nog att det är lite onödigt. Fiskar som går i UV-kar brukar också vara lite känsligare vid flytt till nya miljöer.
    Annars är det nog vanligare att man använder UV för saltvatten samt för utedammar, fast i det senare fallet mest för att ta bort alger.
    Jag kanske är lite skeptisk i överkant, men någon som använt UV i sin diskusodling kan gärna försöka övertyga mig om nyttan.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • FI
      • January 2002
      • 1153

      #3
      Hej Kjell

      Tack för svaret, det räcker bra tills vidare.
      Vi kan ju låta tråden ligga kvar ett tag och hoppas att någon med positiva erfarenheter av UV-filter vill vara snäll och dela med sig av dessa.

      Mvh Fredrik Isaksson

      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • FI
        • January 2002
        • 1153

        #4
        Vad tyst det blev...
        Är det ingen som har något positivt att säga om UV-filtrering?
        Ni som odlar diskus t.ex, vad tycker ni om UV-filtrering?

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Karon
          • January 2002
          • 3170

          #5
          Varför krångla till det så?
          Behövs verkligen UV-filtrering i ett fungerande kar, oavsett fiskart?

          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

          Kommentar

          • Björn
            • August 2002
            • 5

            #6
            Okej, jag dyker in i detta gamla ämne som mitt första inlägg här på Zoopet... Har däremot läst igenom hela siten känns det som =)

            Måste först förtydliga det som sades ovan om att UV-filter bara tar kål på elaka bakterier. Det är delvis fel. Det ljus som används är UV-C, som är den typ av UV-ljus som är mest farlig för levande organismer. Således dör både snälla, mindre snälla samt rent elaka baciller i detta filter. Dör gör också alger, mikroskopiska svampar och ev ohyra som flyter runt i karet. Observera dock att det är bara bakterierna i *vattnet* som dör.

            Det enda som vi väl egentligen inte vill ska försvinna är väl våra snälla bakterier som ingår i kretsloppet i akvariet. Sån tur är så finns dock dessa bakterier i botten samt i filtret. Frågan är alltså i hur stor omfattning dom nyttiga bakterierna behövs även i vattnet? Jag vet inte.

            Jag har ett UV-filter, men inte av anledningen att jag odlar diskus, utan för att mitt 375 kar hade en massiv invasion av infusorier. En kollega tipsade om UV-filter. Eftersom han tillhör den mer engagerade delen akvarister och eftersom hans kar bevisligen är praktfullt lät jag mig övertygas. Dessutom lite lätt desperat för invasionen...=)
            Jag skaffade ett och nu 2 dygn senare är vattnet nästan helt klart. Sikt innan UV-filtret ca 25 cm.

            Så vad vill jag då med detta inlägg? Jo, om man bortser från det "krångel" som en del verkar tycka att ett UV-filter är (slang in, slang ut, i med strömsladden) och om man bortser från hur "onödigt" det är med UV-filter i ett väl fungerande kar. Finns det då några fakta som kan säga att ett UV-filter inte skulle vara bra för ett akvarium??
            Skall man använda ett UV-filter som "medicinering" eller varför inte köra dygnet runt, som min kollega...?

            Så ni med erfarenhet av UV-filtrering. Var säger ni?

            /Björn

            Kommentar

            • catrin
              • January 2002
              • 144

              #7
              En kompis till mig kör med UV-filter till sina diskusar. Hon har haft problem med både bakterier och alger, men med UV-filtret så fungerar det hur bra som helst.

              Cattis
              Cattis

              Kommentar

              Arbetssätt...