Höja pH med bikarbonat?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

Höja pH med bikarbonat?

Hej alla!

Behöver höja pH för att mina centralamerikaner skall trivas. Nuvarande pH ligger på 6.8 trots delvattenbyten för några timmar sedan. Hur mycket bikarbonat tillsätter man per 50 liter vatten.

Tacksam för supersnabbt svar, skall försöka rädda en kär hona från undergång i ett eget karantänskar... och sedan ordna till det stora karet hon gått i tidigare.

Har mätt nitrit, nitrat och ammonium och det enda jag kan se är att pH:t är lite lågt. Nitriten är noll (JBL:s test) och ammonium är bra. Nitrat är också på helt acceptabla nivåer. Behandlade med punktol mot vita prick för en å en halv vecka sedan.

Mvh /Maria
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

Vilket ph vill du nå? Om 8,4 är bra så kan du bara ösa i bikarbonat utan risk för överdocering.
    MVH
    Magnus
    min zoon

Kommentar

• Kramfors
      • January 2003
      • 7265

Hur mycket pH höjs måste du mäta.
      De flesta fiskar tycker inte om snabb förändring av pH (mer än 0,5)
      Att justera pH i akvarievattnet inskränker sig oftast till att försöka hålla det stabilt mellan delvattenbytena.
      Om du vill höja pH gör ett delvattenbyte.
      Använd bikarbonat, det (pH) kommer inte med automatik att bli 8,4. Utan det sker stegvis, om du inte tillsätter väldigt mycket på en gång, 2-3 gram per 100 liter höjer KH med ca 1 grad hur mycket pH höjs får du testa.
      1 kaffesked rymmer ca 5 gram.
      Sätt till 2-3 gram vänta 30 minuter och testa pH.
      Om du har fiskar som vill ha ett pH på ca 7,5 använd kalksten i akvariet.
      Du kan även använda pH + från butiken.

Jag har problemet att mina stora filter "käkar" karbonatjoner så jag buffrar med bikarbonat flera gånger efter ett vattenbyte.
      Om pH vill sjunka kan man anta att akvariet är överbefolkat vilket gör att det blir hög belastning på filtret/en.
      http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Lenmar
        • February 2004
        • 6154

Tack så mycket för era svar!

Medans jag väntade på svar så duttade jag i bikarbonat via kryddmåttet och mätte efter en stund. Egentligen är det väl hårdheten jag vill få upp för vi har jättemjukt vatten här där jag bor och därmed är pHt ganska lågt också, visst är det så att med lågt kh så kan ph bli lite instabilt?. Sist jag mätte kranvattnet så låg det på 7 och KH lågt likaså. i våra akvarier så är ph på 6,5-6,8, inte det allra bästa för centralamerikaner enligt litteratur och allt annat jag läst. Vet inte om detta kommer ha någon effekt för min sjuka fisk som släpptes ned i akvariet när jag hade fått upp pH på en någorlunda okej nivå strax över 7. Dock så verkar hon ha ljusnat i färgen och piggnat till lite, hennes häftiga andning verkar ha avstannat och hon har till och med simmat omkring lite grand. Först trodde jag att vi hade fått nitrit i vårt akvarium men efter flera mätningar är det uteslutet dessutom är det bara denna honan som uppvisar sjukdomstecken.

Mina amatörerfarenheter får mig att tro att vita prickbehandlingen med punktol förra veckan har dratt med sig nyttobakterierna och vitaprickparasiterna. Det blir till att hålla noggrann koll framöver och hoppas på att det bli bra.

Återigen, tack för era svar!
        Mvh, Maria
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• Kramfors
          • January 2003
          • 7265

Om du har kommunalt vatten så måste de ha ett pH på mellan 7,5-9.
          http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• jimel
            • August 2004
            • 253

Lånar din tråd lite, hoppas det går bra.

Har ju Malawisar och tänkte höra om man måste ha i bikarbonat då?
            Har inte märkt något konstigt förutom att vissa fiskar kliar sig och skakar ibland, vet inte om det är något "fel".
            I karet har jag ca 2kg kalkhaltig sten, räcker det?
            Här är min Zoonen

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

En kalkhaltig sten på 2 kg påverkar inte så mycket - hur mycket beror på hur porös stenen är.
              Då är det oerhört mycket bättre med 2 kg kalkmjöl.
              Vad som behövs är ju beroende av vilka utgånsgvärden vattnet har - dock kan man aldrig få upp pH över 7.6 med enbart kalk.

Bikarbonat höjer pH-värdet logaritimiskt dvs vid ett lågt pH så krävs det väldigt lite bikarbonat för att pH 0.1, medan det vid ett högt pH krävs mångdubblet mer för att höja pH 0.1 - därför skall man alltid mäta sig fram till korrekt värden.

Sist jag mätte kranvattnet så låg det på 7 och KH lågt likaså.
              Är det verkligen så - vi bor ju i samma kommun och sist jag mätte värdena (i och för sig några månader sedan) så hade kranvattnett ett pH på ca 7.8-8 medan KH låg på ca 0.5 vilket i sig innebär att pH blir instabilt och snabbt sjunker.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• jimel
                • August 2004
                • 253

Ok, då ska jag testa med lite bikarbonat nästa gång jag byter vatten, trist när man har långt till akvariebutiker som kan testa vattnet
                Här är min Zoonen

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Administrator

• December 2001
                  • 48148

Ursprungligen postat av jimel
                  Ok, då ska jag testa med lite bikarbonat nästa gång jag byter vatten, trist när man har långt till akvariebutiker som kan testa vattnet
                  Vadå långt till akvariebutiker - testar vattnet gör man väl själv
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• jimel
                    • August 2004
                    • 253

Jag har inte tagit steget in i den världen ännu men det kanske är dax nu
                    Här är min Zoonen

Kommentar

Arbetssätt...