Har jag bara haft tur??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chevelle64
    • February 2004
    • 58

    Har jag bara haft tur??

    Hej har haft mitt 222L ett tag över 1år nu o aldrig haft någon mätbar halt av nitrit i karet o börjar nu undra om jag bara haft otrolig tur el om det kanske inte e så kinkigt med allt vad vattenbyten o sånt beträffar.

    Här följer en beskrivning om mitt införskaffande o skötsel sen dess.

    1. Åkte ner till jönköping o inhandlade mitt begagnade 222l som kördes hem med ca20l vatten o fiskar i. kom hem på natten med nedkylda fiskar (vinter) kopplade in värmaren o tillsatte sen ca10l vatten i timmen tills akvariet var halvfullt, då la jag i det rengjorda gruset o planterade växterna o sen fyllde upp resten av karet.

    2.matade lite sparsamt de första dagarna. Bytte filterpatronerna i mitt 2209 innerfilter.

    3. Ett par veckor har gått bort te fiskhandlaren o kolla nitrit resultat=ej mätbar! införskaffade mer fisk o mer växter.

    4.vattenbytena har skett lite sporadisk allt från varannan vecka upp till 6-7 veckors mellanrum. kollat nitrithalt hos handlaren med jämna mellanrum o aldrig nån nitrit.

    5.Nån enstaka fisk har gått till de sälla jaktmarkerna o alltid kollat nitriten i samband med fiskdöd men det har aldrig varit nån nitrit.

    6.ville få lite mer sprutt på mina växter då de haft dålig tillväxt o lite toffs/prickalger på bladen men annars algfritt akvarium så jag började med flytande gödning o bottengödning i tablettform. Resultat ingen skillnad. Testade då mäsk resultat= lite bättre tillväxt + stressade fiskar=första sjukdomsfallet (vitaprick)(har även haft en palletthane som svällde upp så det blev avlivning på den stackarn.

    7.slutade med co2 medicinerade fiskarna mot vitaprick o lät filtret sitta kvar under medicineringen. Mätte nitrit resultat=ingen nitrit. vattenbyten efter medicineringen o sen mäta efter ca:2 veckor igen resultat=ingen nitrit.


    8.vill ha fart på mina växter o har därför börjat göda med pmdd från granholmarna o kommer därmed börja med veckovattenbyten för att se till att gödningsnivåerna ligger rätt. Det ska nu bli intressant att se om nitritvärdena fortfarande kommer vara obefintliga el om något händer. Testade även credo allgödning som innehöll något som ev skulle kunna orsaka nitritspikar men det blev aldrig någon nitrit.Även att tillägga jag har aldrig slamsugit bottensubstratet.


    Så jag får väl bara skatta mig lycklig att jag aldrig fått någon nitrit o ska man följa farsans råd när det gäller akvarieskötsel så skulle nog många förfäras.
    Han bytte vatten var 6e månad hade mycket växter (odlade cryptocoryne o pallettciklider) o tippade i stora mängder krukväxtgödning.

    Någon som har några egna erfarenheter av akvariehållning ala 70-tal?
  • chevelle64
    • February 2004
    • 58

    #2
    uppskattar gärna kommentarer o åsikter.
    kunskap o tips mm kan man aldrig få för mycket av.

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      De flesta har aldrig problem med sin akvarium.
      Det finn de som anser att fiskarna var av bättre kvalite förr.
      Jag vet en som har haft fiskar sen 70 talet då han köpte några VF Ciklider avkommor av dem hade han till för 2 år sedan då han slutade med fiskar, han bytte 90 % vatten några gånger om året och hade aldrig problem, men akvariet var stort med stora filter.
      Filter med pumhuvuden byggde man tydligen redan då.

      Men filter och pumpar har troligen blivit bättre sedan dess.

      Jämför med Koihobbyns utveckling http://home.swipnet.se/Tsunami_Koi/kronologi.htm
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Jag skötte mina kar så förr och fick en massa yngel och växter. Fanns inga nitrittester då för oss vanliga hobbyakvarister. Jag böt vatten kanske en gång i halvåret och fyllde på vatten efter det dunstat. Visst levde fiskarna men sen när man fick lära sig mer om hur man skulle sköta dom på ett bra sätt så såg man att fiskar och växter trivdes ännu bättre och det är viktigare för mig.

        Så jag sköter mina fiskar, kar och växter efter dagens normer och tycker att det är bättre.

        Jag tror faktist att jag hade lika mycket dödsfallsprocent då som idag. Jag hade bara levandefödare då med. Med dagens odlingssätt så upplever jag att levandefödare inte är lika härdiga idag som dom var förr. Så hade fisken varit som förr så hade jag säkert inte haft något dödsfall alls.

        Min far var akvariefanatiker och lärde mig grunderna som gällde för den tiden och han skakar på huvudet och tycker att jag är från vettet som springer runt och slabbar med vatten en gång i veckan.

        Nu fick du lite tankar och åsikter i alla fall från en 39 årig tant som haft fisk sen början av 70-talet.
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • chevelle64
          • February 2004
          • 58

          #5
          Fin grönska du har i dina stora kar Marie. Får väl hoppas på att mina blir lite finare nu med korrekt gödning. sen kanske man skulle behöva rensa lite bland växterna (skulle behöva en inredningsarkitekt) =)

          Kommentar

          • Marie J
            • January 2004
            • 10616

            #6
            Ursprungligen postat av chevelle64
            Fin grönska du har i dina stora kar Marie. Får väl hoppas på att mina blir lite finare nu med korrekt gödning. sen kanske man skulle behöva rensa lite bland växterna (skulle behöva en inredningsarkitekt) =)
            Tack så mycket för komplimangen!

            Jag älskar när det är grönt och lummigt i karen! För att nå det resultatet i mina kar så har jag använt mig av 3 viktiga komponenter; defdac, TMG och PMMD.
            /Marie.

            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Jag hade akvarier 1978-1990 i min föregående period.
              Jag tycker faktiskt inte det är någon större skillnad mot då och nu.
              Det fanns dock fler bottenfilter förr. Jag tror nog de flesta bytte vatten ungefär lika ofta nu som då.
              Men nuförtiden tror jag många testar alldeles för ofta till höger och vänster och dessutom häller i preparat som Aquasafe och Nitrivec alldeles för ofta. Oftast alldeles onödiga utgifter.
              Vad mer det vi förr kallade blågröna alger kallas numera cyanobakterier.
              Det vi förr kallade att få akvariet i balans kallas numera för att få en fungerande denitrifikationskedja.
              Men egentligen sak samma.
              Man kanske har flera teoretiska idéer inom växtakvaristiken nuförtiden.
              Men mäsk körde vi med redan på den tiden.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • chevelle64
                • February 2004
                • 58

                #8
                Ursprungligen postat av Marie J
                Ursprungligen postat av chevelle64
                Fin grönska du har i dina stora kar Marie. Får väl hoppas på att mina blir lite finare nu med korrekt gödning. sen kanske man skulle behöva rensa lite bland växterna (skulle behöva en inredningsarkitekt) =)
                Tack så mycket för komplimangen!

                Jag älskar när det är grönt och lummigt i karen! För att nå det resultatet i mina kar så har jag använt mig av 3 viktiga komponenter; defdac, TMG och PMMD.
                Varsågod!

                Önskan om ett grönare kar fick även mig att vända mig till (nog allas favorit) Defdac, som gladeligen tittade på lite bilder o gav mig lite tips. Numera e det iaf gödning med PMDD & NutriSi micro som gäller Co2 får vänta tills den dagen man blir rik (720L står högst på önskelistan)

                Kommentar

                • thorre
                  • November 2004
                  • 307

                  #9
                  Ursprungligen postat av chevelle64
                  Varsågod!

                  Önskan om ett grönare kar fick även mig att vända mig till (nog allas favorit) Defdac, som gladeligen tittade på lite bilder o gav mig lite tips. Numera e det iaf gödning med PMDD & NutriSi micro som gäller Co2 får vänta tills den dagen man blir rik (720L står högst på önskelistan)
                  Hej chevelle64,
                  jag ska precis börja med PDMM (får grejerna med posten i morron). Har heller inga planer på att använda CO2 just för tillfället. Hur gick det för dig? Fick du problem med alger? Eller blev allt bara jättegrönt
                  /thorre
                  thorre.se

                  Kommentar

                  • chevelle64
                    • February 2004
                    • 58

                    #10
                    Hej Thorre. Algfrågan får tiden utvisa då jag precis börjat med gödningen (i fredags) men jag kan redan se nu att vissa växter skjuter nya blad o cabomban växer som f...n

                    Kommentar

                    • thorre
                      • November 2004
                      • 307

                      #11
                      nice, tycker att detta låter kanonbra Ser verkligen fram att få mina "pulver" i morron.

                      Hur doserar du? Hur stort kar har du?
                      thorre.se

                      Kommentar

                      • chevelle64
                        • February 2004
                        • 58

                        #12
                        1) Mikrogödning med 7 krm NutriSipulver. Fyll upp med kranvatten, skaka rejält och vänta ett tag innan dosering. Grumligheten ska försvinna och blandningen ska bli fint klar och pissfärgad. Dosera 10 ml per 100 liter.

                        2) Makrogödning 1 som består av 7 tsk KNO3. Fyll upp med kranvatten och skaka. Dosera 10 ml per 100 liter.

                        3) Makrogödning 2 som består av 4 krm KH2PO4. Fyll upp med kranvatten och skaka. Dosera 10 ml per 100 liter.

                        Har ett 222L o ett ca:54L doserar 20ml av varje lösning i det stora o 5ml i det lilla

                        Kommentar

                        • thorre
                          • November 2004
                          • 307

                          #13
                          Ursprungligen postat av chevelle64
                          1) Mikrogödning med 7 krm NutriSipulver. Fyll upp med kranvatten, skaka rejält och vänta ett tag innan dosering. Grumligheten ska försvinna och blandningen ska bli fint klar och pissfärgad. Dosera 10 ml per 100 liter.

                          2) Makrogödning 1 som består av 7 tsk KNO3. Fyll upp med kranvatten och skaka. Dosera 10 ml per 100 liter.

                          3) Makrogödning 2 som består av 4 krm KH2PO4. Fyll upp med kranvatten och skaka. Dosera 10 ml per 100 liter.

                          Har ett 222L o ett ca:54L doserar 20ml av varje lösning i det stora o 5ml i det lilla
                          Ser bekant ut, kör efter samma recept. Jag tror att det är många här som är skyldiga defdac ett stort tack
                          thorre.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...